23948sdkhjf

Ledare: Eneroth tänker till

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det enda vi vet med säkerhet är att det alltid är skattebetalarna som sitter med Svarte Petter när notan ska betalas.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har tänkt till och resultatet är minst sagt fantastiskt. Han har kommit fram till att det går att frigöra runt 40 miljarder kronor till andra järnvägsprojekt om Sverige bygger de omdiskuterade nya stambanorna för så kallade höghastighetståg – ett projekt som med dagens synnerligen luddiga konturer, lågt räknat, är kostnadsberäknat till cirka 230 miljarder kronor.

Slutsatsen som presenteras i en intervju med Dagen Nyheter bygger då på att stambanorna finansieras ”på rätt sätt”. Infrastrukturministerns lösning är att projektet finansieras utanför den ordinarie statsbudgeten, en lösning som genom åren ofta förts fram när finansieringen av kostnadskrävande projekt kommit på tapeten.

Hittills har den alternativa finansieringen med något enstaka undantag stupat på att finansministrar i regeringar av varierande sammansättningar satt alla tänkbara klackar i backen och stoppat det alternativet. Inget pekar i skrivande stund på att vare sig Magdalena Andersson eller Stefan Löfven är särskilt gynnsamt inställda till den typen av kreativa lösningar.

Alternativ finansiering – exempelvis i form av offentlig-privat samverkan kan ofta vara ett alternativ värt att beakta, men förutsätter att det finns någorlunda trovärdiga beräkningar av kostnader och planerade intäkter. Då håller det inte att förespråkarna inte ens kan enas om vilken hastighet som gäller.

Det infrastrukturministern borde göra är att verka för att alla dimridåer om höghastighetsbanan tas bort. I dag ligger projektet som en våt filt över utvecklingen av den framtida infrastrukturen. På senare tid har vi exempelvis sett hur Trafikverket skjutit underhållsåtgärder på framtiden liksom åtgärdandet av livsfarliga plankorsningar mellan väg och järnväg.

Att kalkyler dessutom är osäkra – oftast i fel riktning – är vi också vana vid, senast när Trafikverket aviserat att Förbifart Stockholm kan försenas i fyra år och bli cirka tio procent dyrare än planerat. Vem tror att höghastighetsbanan utvecklar sig annorlunda? Det enda vi vet med säkerhet är att det alltid är skattebetalarna som sitter med Svarte Petter när notan ska betalas. Ju snabbare Eneroth kommer till den insikten desto bättre.

Helt klart är att Riksrevisionen gjort det. Regeringens strategi för höghastighetsbanan har blivit så nära en totalsågning som det bara går att komma. Gör om, gör rätt är Riksrevisionens beska budskap.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141