23948sdkhjf

Ledare: Eneroth tänker till

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det enda vi vet med säkerhet är att det alltid är skattebetalarna som sitter med Svarte Petter när notan ska betalas.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har tänkt till och resultatet är minst sagt fantastiskt. Han har kommit fram till att det går att frigöra runt 40 miljarder kronor till andra järnvägsprojekt om Sverige bygger de omdiskuterade nya stambanorna för så kallade höghastighetståg – ett projekt som med dagens synnerligen luddiga konturer, lågt räknat, är kostnadsberäknat till cirka 230 miljarder kronor.

Slutsatsen som presenteras i en intervju med Dagen Nyheter bygger då på att stambanorna finansieras ”på rätt sätt”. Infrastrukturministerns lösning är att projektet finansieras utanför den ordinarie statsbudgeten, en lösning som genom åren ofta förts fram när finansieringen av kostnadskrävande projekt kommit på tapeten.

Hittills har den alternativa finansieringen med något enstaka undantag stupat på att finansministrar i regeringar av varierande sammansättningar satt alla tänkbara klackar i backen och stoppat det alternativet. Inget pekar i skrivande stund på att vare sig Magdalena Andersson eller Stefan Löfven är särskilt gynnsamt inställda till den typen av kreativa lösningar.

Alternativ finansiering – exempelvis i form av offentlig-privat samverkan kan ofta vara ett alternativ värt att beakta, men förutsätter att det finns någorlunda trovärdiga beräkningar av kostnader och planerade intäkter. Då håller det inte att förespråkarna inte ens kan enas om vilken hastighet som gäller.

Det infrastrukturministern borde göra är att verka för att alla dimridåer om höghastighetsbanan tas bort. I dag ligger projektet som en våt filt över utvecklingen av den framtida infrastrukturen. På senare tid har vi exempelvis sett hur Trafikverket skjutit underhållsåtgärder på framtiden liksom åtgärdandet av livsfarliga plankorsningar mellan väg och järnväg.

Att kalkyler dessutom är osäkra – oftast i fel riktning – är vi också vana vid, senast när Trafikverket aviserat att Förbifart Stockholm kan försenas i fyra år och bli cirka tio procent dyrare än planerat. Vem tror att höghastighetsbanan utvecklar sig annorlunda? Det enda vi vet med säkerhet är att det alltid är skattebetalarna som sitter med Svarte Petter när notan ska betalas. Ju snabbare Eneroth kommer till den insikten desto bättre.

Helt klart är att Riksrevisionen gjort det. Regeringens strategi för höghastighetsbanan har blivit så nära en totalsågning som det bara går att komma. Gör om, gör rätt är Riksrevisionens beska budskap.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Båttillverkaren Micore gasar

Upphandlingsmiss kan stå kommun dyrt

Upphandlingen av en tillbyggnad till ett reningsverk kan bli dyrbar för Kristianstads kommun som, enligt Konkurrensverket, tecknade avtal med entreprenören utan att konkurrensutsätta uppdraget.

A world-class research village

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Siljums plogar röjer på Arlanda

Redan i fjol köpte Swedavia ett par av Siljums jätteplogar och nu ska fyra till levereras

Nyhetsbrev

Klimatneutral läggning av kantsten

Platsgjuten kantsten har visat sig vara både ekonomiskt och tidsmässigt gynnsam för NCC i Danmark. Nu kommer dessutom signaler från Danmarks Tekniske Universitet om att metoden har stora miljömässiga fördelar.

Folkhälsa får eget radioprogram

Nytt CPET-tråg genomskinligt

Kanonaden grundar för vindkraft

Kanonaden Entreprenad har fått Stena Renewables uppdrag att projektera och med start i vår bygga vägar, fundament och elnät för Vindpark Åby-Alebo som beskrivs som störst i sitt slag i södra Sverige.

När papper blir till jord

I Nordmaling pågår just nu ett pilotprojekt där målet är att tidigare outnyttjade restprodukter från pappersindustrin ska kunna användas vid framställning av jord.

Uppgraderad frontsop från Drivex

Storrunda för Elypta – tar in 64 miljoner

Diagnostikbolaget Elypta tar in drygt 64 miljoner kronor i en såddfinansieringsrunda ledd av Industrifonden och Sciety.

Två ställningsbyggare blir en

NCC slår ihop dotterbolagen Bergnäset Ställningsmontage och Ställningsmontage och Industritjänst för att stärka sin marknadsposition inom ställningsbyggande. Det nybildade bolaget Bergnäset är främst verksamt från Södermanland och uppåt.

Stålindustrin går samman för varmare framtid

Dynapac utökar i Blekinge

Mittuniversitetet drar igång 3d-printutbildning

Astra satsar en miljard dollar på minskade utsläpp

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Så här ska Kina fasa ut plasten

Rekord på spåren

Ny IVA-rapport: Så kan plast bli cirkulärt och resurssmart

Kraftigt ökad auktionsförsäljning

Mer än 47 000 maskiner, verktyg och fordon bytte ägare på Klaraviks auktionsplattform på nätet under 2019. Sammantaget innebar det en försäljning kring 1,5 miljarder kronor, nästan 60 procent mer än 2018.

Globalt prepress nätverk växer

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141