23948sdkhjf

Storsatsning för Skånes cykelpendlare

Med Köpenhamn som förebild har Ramboll tagit fram ett koncept för supercykelstråk som ska underlätta för cykelpendlare genom att knyta samman de skånska tätorterna.

Det handlar till stor del om att förbättra, bygga om och bygga ihop cykelbanor som redan finns, säger Olle Evenäs, cykelexpert och uppdragsledare på Ramboll.

Avsikten med supercykelstråken är att de ska göra cykeln till ett naturligt val för vardagens resor, även när det handlar om längre sträckor. Ett supercykelstråk binder samman flera tätorter och kännetecknas av en gemensam standard och ett och samma formspråk. De ska erbjuda framkomlighet, trafiksäkerhet och trygghet. De anläggs i hög utsträckning i redan starka kollektivtrafikstråk för att kunna kombinera cykling och kollektivtrafik, inte minst vid exempelvis plötsliga väderomslag eller cykelhaverier.

Det finns ett stort engagemang från kommunerna och andra aktörer att göra regionen ännu mer cykelvänlig. Region Skåne, som redan ligger långt fram i frågan, vill skapa bättre förutsättningar för cykelpendlare genom att avsevärt förbättra möjligheterna att cykelpendla till de större tätorterna där många människor bor och jobbar, säger Olle Evenäs.

I nära samarbete med regionen och flera skånska kommuner har nu Ramboll tagit fram ett koncept för supercykelstråk som kopplar samman större orter i Skåne med tätorterna utanför och på så sätt bidrar till en starkare cykelregion tillsammans med Köpenhamnsområdet.

Under arbetets gång har Rambolls cykelexperter från både Sverige och Danmark varit involverade och Köpenhamns supercykelstier har varit en förebild. Konceptet har testats och utvärderats på sträckorna Malmö-Lomma, Helsingborg-Landskrona och Lund-Dalby för att säkerställa att det går att implementera i praktiken.

Det som händer nu är att kommunerna och regionen förhoppningsvis tar ett gemensamt beslut om att utreda exakta dragningar för supercykelstråken och bildar stråkgrupper för vidare planering. Konceptet med Supercykelstråk är universellt och kan appliceras i fler regioner, säger Olle Evenäs.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078