23948sdkhjf

Snabba och nya ryck för Svevia

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Svevia har valt en ny metod när de bygger en ny bro över stambanan, en metod som ska öka säkerheten för broarbetarna.

För bra precis ett år sedan stängdes vägbron över södra stambanan i Norrköping, med hänvisning till brister i brons konstruktion.

Nu ska en ny bro uppföras, Trafikverket har gett Svevia uppdraget som är värt cirka 16 miljoner kronor.

Företaget konstaterar att det är utmanande att bygga bro över järnväg, tågtrafiken får inte störas men det handlar också om en farlig och utsatt arbetsmiljö för broarbetarna.

Svevia har därför valt att använda en relativt ny metod: att lyfta upp prefabricerade betongbalkar på brofundamenten, istället för att gjuta brons överbyggnad på plats.

Det här är en ganska ny metod. Svevia var först ut och testa den på bron över järnvägen i Härnösand, säger Johan Andersson på Svevia, i ett pressmeddelande.

Han uppger att Svevia ser många positiva fördelar och att den stora vinsten är en förbättrad arbetsmiljö – man slipper flera moment förenade med arbetsmiljörisker.

Hade vi använt den gamla vanliga metoden med att gjuta brons överbyggnad på plats hade mina medarbetare först behövt bygga en formställning och sedan utföra armerings- och gjutningsarbetet ovanför järnvägen.

Enligt Svevia har allt arbete hittills utförts vid sidan av spåret. De gamla brofundamenten har rivits, nya har byggts upp och när de står klara ska de prefabricerade betongbalkarna läggas på så att de bildar ett tätt tak.

Broarbetarna ska kunna arbeta utan risk att komma i kontakt med de strömförande ledningarna.

En annan stor vinst för alla är att metoden också innebär minsta möjliga påverkan på tågtrafiken. Den stoppas när vi lyfter på balkarna. Men sammantaget är metoden mer effektiv och risken för störningar är mycket mindre.

Svevia måste också demontera den temporära bro som byggdes när den äldre bron stängdes, eftersom ligger nära den nya bron.

Det innebär i sin tur att ytterligare en temporär bro måste byggas, för att trafikflödet ska fungera under byggtiden. När den nya bron står klar ska även den andra temporära bron demonteras.

Största utmaningen för uppdraget är tidsaspekten. Vi måste vara klara till mars, eftersom den temporära bron ansluter till ett natura 2000-område. Efter mars månad får vi inte utföra några moment som kan störa naturlivet vilket i praktiken betyder att nya bron måste vara klar då.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Nyhetsbrev

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

Volvo fortsätter investera i autonom mobilitet

För att stå väl förberett inför en framtid med kraftigt ökade inslag av självkörande fordon och maskiner vill Volvo säkra tillgången till säkerhetscertifierad programvara för autonoma system. Därför investerar koncernen nu i det amerikanska programvaruföretaget Apex A1.

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.629