23948sdkhjf

Kommunicerande hybridmaskiner ökar säkerheten

Trådlös kommunikation mellan kross och sorteringsverk utlovas förenkla arbetet avsevärt för operatören som samtidigt får en betydligt säkrare arbetssituation.

Rubble Masters program av kompaktkrossar och sorteringsverk för återvinning av rivningsmaterial som betong, tegel och asfalt är en viktig del i OP Systems produktområde demolering och återvinning. Såväl kross som sorteringsverk finns nu i el-hybridutföranden och de två maskintyperna kan dessutom kommunicera med varandra trådlöst och med operatören via ljussignaler eller en app.

Introduktionen av RM Go! Next innebär bland annat att operatörens arbete tar ett kliv uppåt vad gäller säkerheten. Exempelvis kan operatören övervaka hela arbetsflödet från sin hytt i grävmaskinen utan att behöva röra sig i maskinernas riskområde.

Genom att låta sorteringsverk och kross kommunicera med varandra trådlöst, uppnås bland annat att sorteringsverket startar automatiskt när krossens utmatningsband startas. I den mån krossen drabbas av blockeringar eller fel stannar även sorteringsverket.

Kross och sorteringsverk kommunicerar med operatören antingen direkt med hjälp av ljussignaler eller via appen RM Go! Smart.

LED-lampor i tre färger (grön, gul, röd) visar maskinens aktuella status. I huvudsak skiljer dessa lampor för maskinkommunikation mellan drift, service och varning och är standardfunktioner på RM 120Go! Next och RM MSC8500e.

Appen ger data i realtid om maskinen, dagliga rapporter och, i händelse av problem, instruktioner för att avhjälpa felet direkt, något som utlovas underlätta service och underhåll rejält.

Nya 120Go! Hybrid utlovas bland annat ge tystare gång, lägre utsläppsvärden, högre prestanda samt helt steglös rotorhastighet. Detta utan att maskinen blivit större. Enligt tillverkaren har det räckt att ändra basramen något för att ge plats för elmotorn. Krossens vikt ökar med mindre än två procent. RM 120Go! Hybrid är dessutom, enligt tillverkaren, försedd med en mer kraftfull generator och 50 procent större dieseltank än sin föregångare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094