23948sdkhjf

Så har det gått för Mercedes nya agentavtal

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

I våras byttes svenska Mercedes återförsäljaravtal ut till ett så kallat agentavtal. Märket är piloter för den typen av försäljningsmodell i Sverige och omställningen tog tid att vänja sig vid, men Mercedes är övertygade om att den nya modellen är bättre.

Veho Bil Sverige AB är helägt av Veho Oy Ab i Finland och sedan 8 april 2019 förmedlar de affären istället för att själva äga den. Det innebär att de tidigare köpte in bilarna och därefter sålde dem, medan i dag förmedlar de försäljningen mellan kunden och generalagenten i Sverige.

Läs också: Daimler-chefen Ola Källenius: Bonus vid bilköp får fart på ekonomin

– Mercedes tror att framtiden kommer se ut så här. Det är numera slutprutat vilket underlättar för kunden och ett annat syfte är att försvara försäljningen så att oseriösa handlare försvinner, berättar Metin Basberber, vd för Veho Bil.

Än så länge har omställningen bara berört nya personbilar, vilket innebär att begagnade bilar fortfarande säljs på samma sätt som tidigare. Det, i kombination med att alla system för den nya modellen inte fungerade i början, gjorde att omställningen inte var en dans på rosor.

– Nya agentavtalet fick oförtjänt kritik i början för att systemet inte var helt klart, och samtidigt tyckte några att man tappade affärsmannaskapet med fasta priser, men nu fungerar det mycket bättre, säger Metin Basberber.

Fördelar han ser med modellen är att agenterna sparar på lagerkostnader eftersom samtliga bilar, inklusive demonstrationsbilar, lagerhålles av Mercedes.

Läs också: BMW drar igång för fullt i maj

– Vi är sedan sex år exklusiva Mercedes-handlare vilket har varit enklare för oss i en förändringsprocess för att koncentrera oss på ett märke.

Mercedes har även beräknat att återförsäljarna ska spara på de administrativa kostnaderna i form av personal men det har man inte på Veho Bil kunnat se ännu.

Trots att försäljningen går bra är det svårt att se den riktiga lönsamheten i det nya agentavtalet eftersom man under 2019 har levererat bilar i både det gamla återförsäljaravtalet och i det nya agentavtalet.

– Vi har en fast intäkt plus en rörlig del så vi får se hur de nya nivåerna kommer påverka lönsamheten. Vi kommer att kunna räkna ut det mer exakt när vi stänger böckerna för året 2019.

Agentavtalet är ett projekt som kommer pågå i fyra år, därefter ska modellen analyseras innan man bestämmer vilken som fungerat bäst. Men under tiden har Veho Bil en tät dialog med Mercedes och kvartalsvisa avstämningar görs.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Nyhetsbrev

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Mindre utsläpp med flygaska i betongen

Genom att ersätta delar av cementets klinkerinnehåll med flygaska och kalksten har Cementa och stomentreprenören Benders lyckats minska utsläppen av koldioxid med 20 procent vid tillverkningen av drygt 600 meter tunnelelement för Förbifart Stockholm.

Cykelprofil tar täten i Samhällsbyggarna

Lars Strömgren, 38, har lett Cykelfrämjandet sedan 2014. Nu lämnar han cykelsadeln för att ta plats på vd-stolen i Samhällsbyggarna.

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Miljardsatsning på väg och järnväg

Peab bygger i Södertälje

Norsk aktör etablerar sig i Sverige

3

Flygasksatsning har stor klimatpotential inom cement och betong

Det kom en läsarfråga kring den satsning Ragn-Sells gör på utvinning av salter ur flygaska från avfallsförbränning. Svaret visade sig vara mycket intressant!

1

Halverade utsläpp möjliga vid vägprojekt

Genom att optimera transporterna kan stora miljövinster göras vid exempelvis vägbyggen. Med ytterligare stöd från större andel återvunnet material och mer genomtänkta materialval, konstruktioner och metoder kan miljöbelastningen halveras, enligt forskare i Göteborg.

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Ystamaskiner lanserar ny hemsida

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109