23948sdkhjf

Så har det gått för Mercedes nya agentavtal

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

I våras byttes svenska Mercedes återförsäljaravtal ut till ett så kallat agentavtal. Märket är piloter för den typen av försäljningsmodell i Sverige och omställningen tog tid att vänja sig vid, men Mercedes är övertygade om att den nya modellen är bättre.

Veho Bil Sverige AB är helägt av Veho Oy Ab i Finland och sedan 8 april 2019 förmedlar de affären istället för att själva äga den. Det innebär att de tidigare köpte in bilarna och därefter sålde dem, medan i dag förmedlar de försäljningen mellan kunden och generalagenten i Sverige.

Läs också: Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

– Mercedes tror att framtiden kommer se ut så här. Det är numera slutprutat vilket underlättar för kunden och ett annat syfte är att försvara försäljningen så att oseriösa handlare försvinner, berättar Metin Basberber, vd för Veho Bil.

Än så länge har omställningen bara berört nya personbilar, vilket innebär att begagnade bilar fortfarande säljs på samma sätt som tidigare. Det, i kombination med att alla system för den nya modellen inte fungerade i början, gjorde att omställningen inte var en dans på rosor.

– Nya agentavtalet fick oförtjänt kritik i början för att systemet inte var helt klart, och samtidigt tyckte några att man tappade affärsmannaskapet med fasta priser, men nu fungerar det mycket bättre, säger Metin Basberber.

Fördelar han ser med modellen är att agenterna sparar på lagerkostnader eftersom samtliga bilar, inklusive demonstrationsbilar, lagerhålles av Mercedes.

Läs också: Så tror Veho Bil om framtiden för återförsäljarna

– Vi är sedan sex år exklusiva Mercedes-handlare vilket har varit enklare för oss i en förändringsprocess för att koncentrera oss på ett märke.

Mercedes har även beräknat att återförsäljarna ska spara på de administrativa kostnaderna i form av personal men det har man inte på Veho Bil kunnat se ännu.

Trots att försäljningen går bra är det svårt att se den riktiga lönsamheten i det nya agentavtalet eftersom man under 2019 har levererat bilar i både det gamla återförsäljaravtalet och i det nya agentavtalet.

– Vi har en fast intäkt plus en rörlig del så vi får se hur de nya nivåerna kommer påverka lönsamheten. Vi kommer att kunna räkna ut det mer exakt när vi stänger böckerna för året 2019.

Agentavtalet är ett projekt som kommer pågå i fyra år, därefter ska modellen analyseras innan man bestämmer vilken som fungerat bäst. Men under tiden har Veho Bil en tät dialog med Mercedes och kvartalsvisa avstämningar görs.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gräv smart – gräv säkert

Dig Smart. Dig Safe. Det är parollen när Engcon nu lanserar en världsomfattande säkerhetskampanj där målet är att eliminera de arbetsplatsolyckor som sker i samband med grävmaskiner.

Nya Zeeland på tur för Steelwrist

Steelwrist tar språnget från Australien och tecknar ett distributionsavtal med Synergy Group för försäljning och support av Steelwrists tiltrotatorer och redskap i hela Nya Zeeland.

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Stenteknik skiftar vd

Veidekke bygger på Lidingö

Han ska sälja Hitachi i norr

Nyhetsbrev

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nu brådskar det

Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 ska vara inlämnade senast den 5 januari.​ ​​​​

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Förseningar kostar miljarder

Klart med vd för ”nya” Ramirent

Norwegian säljer dotterbolag

Låt återvinningen bevara resurser och avgifta samhället

Krav på alltför hög renhet i återvunnet material skulle kunna leda till att en stor del av dagens återvinning måste läggas ner, liksom ambitionen om en mer cirkulär ekonomi. Det menar flera debattörer.

Plus

Oljan håller längre än du tror - Vad du ska tänka på och vad du ska undvika

Det är dags att börja tänka nytt när det gäller de smörjoljor som används i industrin och hur ofta de byts.

Ryanair lämnar Skavsta

Premiär för grön betong i äldreboende

I våras lanserade Skanska betong där cement bytts ut mot masugnsslagg för att minska utsläppen av koldioxid. Nu testas den ”gröna” betongen för första gången i ett bostadsprojekt i Göteborg.

Rototilts egen professor

Ny självkörande busslinje startas

Malmö får jättedomstol för 921 miljoner kronor

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Easyfairs renodlar varumärket Empack

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Veidekke bygger i Helsingborgs hamn

Svår bussolycka i Sollentuna

Järfälla bereder plats för småföretagen

Ny vice vd på MVB

Høven vd i SJ Norge

Hon blir generaldirektör

Samarbete för ökad digitalisering

Utsatt korsning på Bohusbanan åtgärdas

Utökad slangservice i Eskilstuna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123