23948sdkhjf

Sifo: "Släpp fram bussen!"

| Av Redaktionen | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

– Ska transportsektorns utsläpp minska behöver fler resa kollektivt och ska bussen vara attraktiv behöver framkomligheten öka, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Samtidigt som fler uppmuntras resa kollektivt för ökad hållbarhet, gör framkomlighetsproblem att bussens restid ökar och att tillförlitligheten minskar vilket riskerar en negativ spiral där klimatet blir den största förloraren. Nu måste bussen prioriteras i gaturummet. Och det håller svenskarna med om. Enligt en ny Sifo-undersökning beställd av Sveriges Bussföretag vill mer än varannan svensk, 52 procent, att bussen ska få mer utrymme i gaturummet. 33 procent avvisar förslaget medan 16 procent inte vet. 

Drygt 80 procent av Sveriges bussar går på förnybara drivmedel vilket minskar de fossila utsläppen med upp till 90 procent. I stadstrafiken bidrar också allt fler elbussar till att busstrafikens utsläpp minskar ännu mer. 

Utmaningen för busstrafiken är med andra ord inte klimatpåverkan utan handlar istället om framkomlighet: bilköer, långdragna vägarbeten felparkerade fordon stoppar busstrafiken. Ökande restider och minskad tillförlitlighet gör att bussen blir mindre attraktiv. Med relativt små medel och enkla investeringar kan vi göra det mer attraktivt att ta bussen och samtidigt bidra till en lugnare stadsmiljö och mer hållbara transporter. Vi ser att kommuner behöver ge bussen mer plats i gaturummet,säger Anna Grönlund. 

Tre åtgärder som kan bidra till en attraktiv och effektiv busstrafik är att: 

  • Planera för bussen från början. Utgå från bussens behov redan när infrastrukturen planeras. Det är lättare att bygga en framkomlig bussträckning vid ritbordet än att bygga om stadsmiljön när den redan är klar.

  • Anlägg fler busskörfält. Låt alla bussar få företräde i trafiken. Det skapar bättre flöden för alla fordon. En buss som kommer fram i tid lockar fler resenärer att lämna bilen hemma.

  • Prioritera bussen vid trafiksignaler. Genom att ge bussar företräde vid signalreglerade korsningar kan man på ett enkelt sätt få kollektivtrafiken att flyta på bättre.

Ta del av SIFO-undersökningen här

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikverket risas av maskinentreprenörerna

De svenska maskinentreprenörerna ger inte mycket för Trafikverkets kompetens som upphandlare. Bland annat är uppfattningen att förfrågningsunderlagen är för otydliga och komplexa och entreprenaderna för stora.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

NCC tar hem stort asfaltjobb i Norge

Beläggning av 90 000 ton asfalt och material till dammbyggnader ingår i ett treårigt uppdrag som NCC tagit hem i samband med byggandet av Nordøyvegen i Møre og Romsdal.

Renta knyter till sig YRC-depåer

Renta fortsätter expandera i Stockholmsområdet, senast genom att knyta till sig YRC Rentals två depåer i Täby och Uppsala.

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Nyhetsbrev

LE34 byter Sverige-chef

Han är Lännens nya Sverigechef

Nytt initiativ för plast i cirkulation

”Om man inte är på så är man borta” - life science-strategin är här

Även om man tidigare varit framgångsrik som land eller företag så är risken att om man inte är på så är man borta ganska snabbt. Så avslutade näringsminister Ibrahim Baylan när regeringen presenterade sin nationella strategi för life science.

Tar förnybart sugrör till marknaden

Hon tar över i Mistra

De är störst inom offentlig upphandling

Sammantaget utannonserades 18 522 offentliga upphandlingar under 2018 med bygg och anläggning som de klart dominerande segmenten. Det totala värdet på upphandlingar gjorda år 2017 uppgick 706 miljarder kronor – allt enligt färska uppgifter från Upphandlingsmyndigheten.

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157