23948sdkhjf

Skellefteås hamn byggs ut

En rejäl utbyggnad ska göra Port of Skellefteå bättre lämpad att klara industrinäringens ökade behov. Enligt planerna ska de cirka en miljon ton som hanteras i dag dubbleras till år 2024 när den nya kajen står klar.

– 90 procent av landets export och import passerar hamnarna. Port of Skellefteå är en naturlig logistisk knutpunkt för det lokala näringslivet. Utvecklingen går snabbt, därför är det viktigt att hamnverksamheten är framtidsorienterad och ligger steget före för att kunna möta behoven hos företag som utvecklas. I ett växande Skellefteå med ökande godstransporter är sjöfarten en del i lösningen när det gäller hållbara transporter, säger Karin Degerfeldt, funktionschef på kommunens samhällsbyggnadsenhet.

En väsentlig del i utbyggnaden är en ny, cirka 250 meter lång kaj, som tillsammans med muddring av farleden ska möjliggöra för fler och större fartyg än i dag att an löpa hamnen. Målsättningen är att kunna dubblera den mängd gods som tas om hand – från en miljon ton om året till två.

– Under flera år har trenden gått mot att fartygen blir allt större, vilket gör att antalet anlöp i hamnarna inte ökar i samma takt som den totala godsmängden. Att fartygen blir större ställer naturligtvis nya krav på oss som hamn. Vi behöver kunna erbjuda längre och djupare kajer och farledsförbättringar, säger Lars Widelund, hamnchef för Port of Skellefteå.

Tillstånd finns redan för att bygga nya landytor på hamnens norra sida och för underhållsmuddring av farleden. Nu ansöker kommunen hos till Mark- och miljödomstolen om vattendom för att kunna anlägga en kaj på norra sidan av hamnen. Dessutom vill kommunen ha tillstånd för vattenverksamhet, då detta behövs för att muddra i farleden. En ansökan görs också för dispens för dumpning, alltså var man ska få lägga muddringsmassorna.

Målet är att kajen ska vara färdigställd 2024.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078