23948sdkhjf

Fjärrstyrda lastare kan revolutionera virkeshantering

Fjärrstyrda lastmaskiner kan effektivisera arbetet på virkesterminaler. Den övertygelsen står bakom ett utvecklingsprojekt där bland annat Mittuniversitetet, Volvo och SCA samarbetar med målet att samma operatör ska kunna ta hand om lastning och lossning på flera virkesterminaler.

I Sverige finns ett hundratal virkesterminaler som vanligtvis är lokaliserade på avskilt belägna platser, vilket försvårar en effektiv bemanning. 1 november inleddes därför ett samarbete mellan Mittuniversitetet, SCA, Skogforsk, Volvo, Biometria och Telia som ska försöka utröna hur fjärrstyrda virkeslastare kan effektivisera arbetet.

Bland annat är avsikten att demonstrera och testa hjälpmedel som 5G och kamerateknik för fjärrstyrda virkeslastare i förhoppning om att identifiera ytterligare utvecklingsbehov. Ambitionen är också att ta fram beslutsunderlag om när fjärrstyrning är lämplig utifrån en ekonomisk modell som inkluderar de faktorer som är specifika för virkesterminalen.

Projektet har en total budget på 8 110 000 kronor och finansieras med bidrag från Vinnova på 4 miljoner kronor. Bedömningen är att de ekonomiska ramarna ska räcka till att utveckla en fjärrstyrd virkeslastare som också ska testas på en eller flera av SCA:s virkesterminaler.

Vi gör det här för att undersöka hur tekniken skulle kunna öka tillgängligheten på virkesterminaler vilket i sin tur kan leda till mer kostnadseffektiv logistik, säger Lars Nolander, logistikchef virke, inom SCA Skog.

Christian Spjutare, Volvos programchef för Service Solutions, menar att projektet innebär nästa steg i såväl företagets utveckling av fjärrstyrda fordon som i kundernas konkurrenskraft genom den ökade produktivitet som tekniken medför.

Möjligheten att fjärrstyra fordon skapar även en säkrare arbetsmiljö för operatören och mer flexibla lösningar för industrin i stort. Genom att minska de övergripande transporterna bidrar vi till både ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet, säger Christian Spjutare.

Mikael Gidlund, professor vid forskningscentret STC på Mittuniversitetet, ser stora fördelar med möjligheten att samverka med aktörer som tillsammans har kunskap och verksamhet inom hela flödet från skog till industri.

– Projektet gör att vi kan utvärdera 5G-tekniken och vår kompetens inom Internet of Things på allvar. Vi ska genomföra studier och analyser av hur 5G-teknologin kan möta de hårda kraven på korta svarstider och hög tillförlitlighet som fjärrstyrning på virkesterminaler kräver så det finns en hel del utmaningar att ta sig an. Lösningen måste vara robust och ha hög tillförlitlighet för att möta industrins hårda krav, säger Mikael Gidlund.

Skogforsk har dubbla roller i projektet. Den ena är att analysera potentialen för fjärrstyrda maskiner på terminaler. Det görs genom simulering utifrån en ekonomisk modell som inkluderar de faktorer som är specifika för virkesterminalen.

Den andra uppgiften är att bidra med de hittills gjorda erfarenheterna från utvecklingen av en fjärrstyrd skotare och fjärrstyrningslabbet Troëdsson Forestry Teleoperation Lab.

– Det handlar till exempel om säkerheten runt obemannade maskiner, där vi kommit en bit på väg. Det handlar också om att se till att förarna har det stöd de behöver för att manövrera en maskin på distans, säger Olle Gelin, projektledare på Skogforsk.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078