23948sdkhjf

Heineken ratar plasten

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Heineken tar bort plastringar och krympfilm på sina multipack för burkar. Istället ska man använda kartong. Detta för att reducera användningen av plast. På detta sätt följer man bland andra Carlsbergs exempel.

Det har inte varit gratis at byta från plast till kartong. 22 miljoner brittiska pund, omkring 275 miljoner kronor har Heineken investerat i den nya tekniken för kartong som ska hålla ihop sexpack och flak med ölburkar och liknande förpackningar.

Kartong i sig som material är också dyrare än plast, men den merkostnaden har inte uppskattats, inte heller kostnaden för utrangering av all den utrustning för plastringar och krympfilm som nu antingen måste skrotas eller säljas.

Heineken är som bekant en av världens största öltillverkare och skiftet från plast till kartong som nu är aktuellt gäller än så länge bara de brittiska produktionsanläggningarna. Förändringen för varumärkena Heineken, Foster´s och Kronenbourg 1644 börjar rullas ut från april 2020 och sedan följer övriga som Strongbow, Bulmer´s, Red Stripe och John Smith till slutet av 2021. Genom bytet plastbantar Heineken bort 517 ton plast på årsbasis i Storbritannien.

Storbritannien är den första av Heinekens 190 marknader världen över som genomför förändringen. I Storbritannien producerar Heineken 530 miljoner burkar på alla varumärken av vilka Foster´s står för 150 miljoner och Heineken för 39,5 miljarder burkar.

Cindy Tervoort, chef för marknadsföring på Heineken, säger:

– Det här är vad våra kunder vill ha och förväntar sig av oss. Vi har arbetat och testat denna innovation i tre år.

Förra året tillkännagav Carlsberg sina planer på att ersätta burkringar av plast med återvinningsbart lim. Diageo har börjat fasa ut plast på multipack på sina öl Guinness, Harp, Rockshore och Smithwicks och ersätta med kartong.

I september meddelade Budweiser att de avlägsnar plastringarna på hela sitt burksortiment av UK-producerat öl - som inkluderar de bästsäljande varumärkena Stella Artois, Budweiser och Bud Light - till slutet av 2020.

Enligt Heineken innebär utfasningen av plast att man minskar koldioxidutsläppen vid produktionen av burkar i multipack med en tredjedel.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikverket risas av maskinentreprenörerna

De svenska maskinentreprenörerna ger inte mycket för Trafikverkets kompetens som upphandlare. Bland annat är uppfattningen att förfrågningsunderlagen är för otydliga och komplexa och entreprenaderna för stora.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

NCC tar hem stort asfaltjobb i Norge

Beläggning av 90 000 ton asfalt och material till dammbyggnader ingår i ett treårigt uppdrag som NCC tagit hem i samband med byggandet av Nordøyvegen i Møre og Romsdal.

Renta knyter till sig YRC-depåer

Renta fortsätter expandera i Stockholmsområdet, senast genom att knyta till sig YRC Rentals två depåer i Täby och Uppsala.

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Nyhetsbrev

LE34 byter Sverige-chef

Han är Lännens nya Sverigechef

Nytt initiativ för plast i cirkulation

”Om man inte är på så är man borta” - life science-strategin är här

Även om man tidigare varit framgångsrik som land eller företag så är risken att om man inte är på så är man borta ganska snabbt. Så avslutade näringsminister Ibrahim Baylan när regeringen presenterade sin nationella strategi för life science.

Tar förnybart sugrör till marknaden

Hon tar över i Mistra

De är störst inom offentlig upphandling

Sammantaget utannonserades 18 522 offentliga upphandlingar under 2018 med bygg och anläggning som de klart dominerande segmenten. Det totala värdet på upphandlingar gjorda år 2017 uppgick 706 miljarder kronor – allt enligt färska uppgifter från Upphandlingsmyndigheten.

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145