23948sdkhjf

Volvos ellastare på tysk kundtest

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I 34 år har Leick Baumschulen varit kund hos Volvo CE. Företaget har sin bas inte mer än en halvtimme från den fabrik i Konz där Volvos eldrivna hjullastare ska börja produceras i mitten av 2020. Dessutom testkör nu Leick som första företag i världen den kommande lastarmodellen.

På en plantskola kan en hjullastare användas på en mängd olika sätt. Det gäller även hos Leick Baumschulen där en liten lastare varvar mellan bland annat pallhantering, lastning, finplanering och vägunderhåll. Delar av arbetet sker dessutom i direkt anslutning till de visningsytor där det praktiskt taget alltid pågår någon form av samtal mellan kunder och säljpersonal.

Den stora bredden på arbetsuppgifter skapar ett närmast perfekt scenario för oss att tillsammans med en kund testa vår nya elektriska hjullastare, säger Paolo Mannesi, global produktchef för hjullastarna hos Volvo CE.

Saken blir inte mindre intressant av att ledningen för Leick Baumschulen är synnerligen teknikvänliga och pigga på att testa de senaste landvinningarna. Företaget har bland annat goda erfarenheter av de elektriska golfbilar som används för att förflytta kunder på de stora ytor där en mängd växter av olika slag växer och visas upp. Därmed var det inget långt steg att också testa eldrift i en arbetsmaskin.

Tvärtom är företagets två ägare, Christoph och Michael Leick, själva övertygade om elektrifieringens fördelar och räknar med att deras intresse, erfarenhet och engagemang kan bidra till att utveckla produkten ytterligare och därmed skapa fördelar för såväl kommande användare som för planeten i form av minskad miljöbelastning.

L25 Electric lanserades för en bredare publik på årets Bauma och drivs av litiumjonbatterier som utlovas klara åtta timmars arbete på en laddning. Ombord på den kompakta hjullastaren finns två elmotorer, en för drivlinan och en för hydrauliken, en lösning som ska förbättra effektiviteten i samtliga moment som maskinen förväntas utföra.

Maskinen arbetar som en konventionell, dieseldriven hjullastare, men med ökad komfort för föraren och för omgivningen. Styrkemässigt känns maskinerna likvärdiga, men elmaskinen är tystare, alstrar mindre vibrationer, är lättare att underhålla och ger inga utsläpp, säger Christoph Leick.

Inte minst uppskattar han maskinens tysta gång.

Vi flyttar ofta växter på våra visningsytor där kunder kommer och går. Med den här tystgående maskinen blir det betydligt behagligare för såväl våra kunder som för personalen. Vi kan hålla samtalen igång även när maskinerna arbetar strax intill.

Läs också: Volvo släpper sin hittills största grävare

Eldriften har också stor betydelse för underhåll och service.

Vi behöver inte kolla olja och kylmedium varje dag, inte heller fylla på diesel. Vi behöver bara ladda maskinen, vilket vi kan göra över natten. Det enda som behövs är att koppla en kabel mellan maskin och elkontakten. Det kan inte göras fel – det är enkelt och säkert, säger Christoph Leick.

Laddningstiden anges till tolv timmar, men det finns också möjligheten att göra en snabbladdning på två timmar som då räcker till cirka 80 procent av full styrka.

Redan i våras aviserade Volvo att företaget avser att sluta tillverka sitt kompakta sortiment av hjullastare och minigrävare med traditionella dieseldrivna motorer i takt med att de eldrivna släpps ut på marknaden.

Enligt nuvarande planer kommer eldriften att implementeras i kompaktgrävare i storlekar från EC15 till EC27 och i kompakthjullastare i storlekar från L20 till L28. Först ut av de eldrivna modellerna är ECR25 och L25.

Läs här om hur Volvo tar täten i elracet.

Även Volvos eldrivna minigrävare är ute på kundtest. Läs mer här.


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Globalt prepress nätverk växer

Lambertsson fortsätter fossilfri satsning

Det började för bortåt 40 år sedan med utrustning för packning och betongbearbetning. Efter hand har maskinerna blivit större och fossilfri drift allt mer betydelsefull. Men rentalföretaget Lambertsson har förblivit en säker kund hos Wacker Neuson.

”Det är viktigt att fortsätta arbetet”

Trots att ”vissa delar sticker ut kostnadsmässigt” strävar Trafikverket vidare med Ostlänken. Förhoppningen är att kunna kapa kostnader genom att bygga från rätt håll.

Tank för tio timmars oavbrutet läggande

Volvos nya hjulburna asfaltläggare utlovas komma lika väl till pass i ett litet bostadsområde som på ett stort landsvägsprojekt.

Världsunik Catgrävare banar väg i Sverige

Vid byggandet av en skogsväg, strax väster om Örnsköldsvik, används en väldigt speciell Cat-grävare – förmodligen ensam i sitt slag i världen. Ett specialbyggt schaktblad kombinerat med tiltrotator, snabbfäste och styrsystem ger maskinen helt nya kvaliteter.

Kompetensförsörjning på Busstorget

Nyhetsbrev

Mycket rabalder efter Skånes Jojo-stopp

15 december sa Skånetrafiken hejdå till Jojo och införde nytt biljettsystem – det blev ramaskri och nu svarar de ansvariga på kritiken.

Wallenskog på Kollektivtrafikdagen

SKR:s Annika Wallenskog greppar regionernas och kommunernas allt sämre ekonomi på Kollektivtrafikdagen 2020 – konferensen genomförs 13 maj i Solna.

Världspremiär för "smart" borrigg i Aitik

I dagarna driftsätts de första i en helt ny generation borriggar i Aitik. Beställare är Norrbottens Bergteknik som förstärker sin maskinpark med fyra automationsklara Smart Roc D65 från Epiroc.

Sluten cirkel på PACK@lunch

Stockholm på väg mot nytt kryssningsrekord

Allt fler och allt större kryssningsfartyg angör Stockholms hamnar - mycket pekar på att 2020 kan gå till historien men då krävs också att turistbussarna släpps fram.

Nestlé i storsatsning för återvunnen plast

​Nestlé storsatsar för att möjliggöra ökad användning av återvunnen plast till livsmedelsförpackningar.

Kina fasar ut engångsprodukter av plast

Kvicksilver har upptäckts i hudkrämer

Efter att miljöinspektörer i Malmö vid kontroll i butik hittat hudkrämer som innehåller kvicksilver varnar Läkemedelsverket konsumenter från att köpa krämerna. Krämerna används för att bleka huden.

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Krönika: ”Newsify your equity story!”

En uppmaning till noterade life science-bolag att uppgradera sin kommunikation från ”plikt” till värdebyggare

Dags att utse Sveriges snyggaste entreprenadmaskin

Var finns Sveriges snyggaste entreprenadmaskin? Svaret ska ges på Svenska Maskinmässan på Solvalla 4 juni efter en riksomfattande tävling som nu utlyses av Leveranstidningen Entreprenad som låter sina läsare rösta fram den vinnande maskinen under våren.

Störst ska bli större

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Pågatåg ökar farten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093