23948sdkhjf

Byggbranschens effektivitet sågas av rentaljätte

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det är enbart byggbranschen som visar minskad effektiviseringstakt de senaste 25 åren, något som kan bero på att den inte hänger med i digitaliseringen, och dessutom slösar med miljöresurser, energi och arbetskraft. Det är ord och inga visor när Ramirents vd Erik Bengtsson beskriver dagens byggande.

Byggbranschen har en lång väg kvar att gå när det gäller hållbarhetstänk. Man verkar inte ha förstått att det finns ett samband mellan resursslöseri och negativ klimatpåverkan. På Ramirent tror vi att en stor del av lösningen ligger i något så basalt som bättre och tidigare planering. Genom att låta en aktör få ta ett helhetsgrepp för etableringsansvaret och gå in tidigt i planeringen, långt innan första spaden sätts i marken, kan vi minska slöseriet väsentligt, säger Erik Bengtsson, som menar att företaget mycket väl kan vara en av de nycklar som kan bidra till att få byggandet på rätt köl igen.

Erik Bengtsson hänvisar, som stöd för sin kritik, till statistik som visar att det endast är byggbranschen som visar minskad effektiviseringstakt i Sverige de senaste 25 åren. Näst sämst är hotell- och restaurangbranschen som stått still. Alla andra branscher har utvecklats positivt.

En av huvudpoängerna i resonemanget är att bättre planering skulle kunna göra stor skillnad. Bland annat lyfter han fram Martin Rudberg, professor i bygglogistik vid Linköpings Universitet, som menar att det går att reducera 80 procent av transporterna med smartare logistiklösningar.

Om vi kan ta bort åtta av tio lastbilar till och från ett bygge är det klart att det har stor positiv inverkan på miljö och klimat, och allt det tack vare bättre planering. Det leder inte bara till ökad effektivitet och hållbarhet – det ger även viktiga säkerhetsvinster, då nästan hälften av olyckorna på en byggarbetsplats sker vid materialhanteringen. Det här låter så självklart när man säger det, men det är långt ifrån självklart när man ser till hur det faktiskt går till på en svensk byggarbetsplats i dag, säger Erik Bengtsson.

Men han hittar betydligt fler miljöbovar än transporterna. På listan finns även elförsörjningen där exempelvis fossiltung energi används i stället för att tidigt koppla upp bygget till ett fjärrvärmenät. Onödiga eller felberäknade materialinköp är en annan miljöbov liksom produktionsstopp till följd av exempelvis försenade leveranser eller felinköp.

Ramirent har förstås en egen lösning som, enligt Erik Bengtsson, tagits fram som en reaktion på resursslöseriet. ”Den temporära fabriken” innebär att Ramirent projekterar, planerar, optimerar flödena och tar helhetsansvaret för sex av byggets tillfälliga funktionsområden; projektorganisation, logistik, säkerhet, maskiner, etableringar och projektcenter – delar av byggprocessen som tidigare kan ha levererats av olika företag.

Den temporära fabriken startar redan innan första spadtaget tas med planering för infrastruktur, exempelvis med dra fram fjärrvärme till bygget och fortsätter sedan med allt från byggbodar till logistiklösningar och slutligen avfallshantering.

Erik Bengtssons budskap är att den som har ett helhetsansvar för hela processen har betydligt bättre förutsättningar att planera allt från transport till materialanvändning och därmed sätta stopp för flera av de miljöbovar som annars ofta sätter sin prägel på en byggarbetsplats.

Och företaget vågar sticka ut hakan en hel del. Löftet är att slöseriet minskar med tio procent samtidigt som produktiviteten ökar med 20 procent om företaget får 100 procent ansvar för ”Den temporära fabriken”. Till det kommer stora möjligheter till bättre arbetsmiljö och ett hållbarare och säkrare bygge. Som extra bonus utlovas en förbättrad marginal på upp till fem procent på sista raden.

En ökad projektmarginal på fem procent låter kanske inte så mycket, men om det är en förskola som kostar 200 miljoner kronor, motsvarar det en besparing på tio miljoner kronor som kommunen i stället kan lägga på att anställa fler förskolelärare, säger Erik Bengtsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Norrländska cancerbolaget får ny vd

Fjärrstyrda lastare kan revolutionera virkeshantering

Fjärrstyrda lastmaskiner kan effektivisera arbetet på virkesterminaler. Den övertygelsen står bakom ett utvecklingsprojekt där bland annat Mittuniversitetet, Volvo och SCA samarbetar med målet att samma operatör ska kunna ta hand om lastning och lossning på flera virkesterminaler.

Säkrare i gruvan med sydafrikansk hjälp

Gruvbrytning och tunneldrivning under jord ska bli ännu säkrare i Sverige, lovar Epiroc, som nu lanserar sydafrikanska New Concept Mining på den svenska marknaden – ett nyligen förvärvat företag som specialiserat på främst bergförstärkning i tuffa miljöer.

Nyhetsbrev

Så hamnade matavfall i fokus

Det senaste decenniet har matavfall gått från att vara en ickefråga till att bli en miljöfråga i fokus, både i samhället i stort och i livsmedelshandeln.

"Det är en helt fantastisk spont"

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Hon ska leda Medtechlabs

Heineken ratar plasten

Ryska kryptokoder en utmaning

Svenska Mässan lyfter industrins utmaningar

Budet på Cramo är holländskt

”Sverige klarar tillverkningen”

I Matfors bygger Cobra Biologics två unika tillverkningssviter för storskalig GMP-tillverkning av ATMP-produkter. Kontraktstillverkaren rustar för att möta den ökade efterfrågan och för att behålla tillverkningen i Sverige.

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Motsatsernas maskin

Pontus Eriksson trivs i sin lilla men urstarka och skräddarsydda storstadsmaskin – den kritvita Hydreman har bland annat fått lastbilstuta, specialstol, klädd hytt och inbyggd ”dammsugare”.

Olofsfors prisade på hemmaplan

Ny fossilfri barriärförpackning

Ägg mot cancer

Förpackningen står för största klimatpåverkan

Elva personer gripna efter internationellt samarbete

Polisen har frihetsberövat elva personer som ingår i en kriminell gruppering och som misstänks ha stulit bilar i Sverige, som sedan transporterats till Polen.

Mässling mycket farligare än man trott

Inlandsbanan testas för tunga transporter

Nu ska förutsättningarna för fossilfria transporter av kalk och makadam mellan Orsa och Gällivare utredas gemensamt av LKAB och Inlandsbanan.

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Han tar över som Sandvik-chef

Nya biomarkörer för barnastma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183