23948sdkhjf

Ledare: Prislapp med frågetecken

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det åligger förespråkarna att räta ut dagens frågetecken om höghastighetstågen och visa att den angivna prislappen inte baseras på en glädjekalkyl.

Få infrastrukturprojekt har varit så lösa i konturerna som de höghastighetsspår som någon gång i framtiden ska knyta samman de tre svenska storstadsområdena – kanske. Det finns inte ens ett klargörande om vilken hastighet som järnvägen ska byggas för.

Då är det kanske heller inte så konstigt att det saknas klara besked om hur projektet ska finansieras och hur det påverkar infrastrukturen i resten av landet.

Den prislapp som används för höghastighetsbanan har studsat lite upp och när beroende på vem som räknat, men har på senare tid landat relativt stabilt kring 230 miljarder kronor – dock fortfarande oklart om det gäller tåg för 320 eller 250 kilometer i timmen.

Det rör sig hur som helst om mycket pengar, pengar som måste grävas fram någonstans. Trafikverkets aviserade senareläggning av ungefär 100 underhållsåtgärder för järnvägen de kommande sex åren, bland annat spår- och spårväxelbyten, ommålning av broar, byte av signalställverk och upprustning av kontaktledningar, sägs dock ha andra orsaker.

En granskning av höghastighetsbanorna som gjorts av Stockholms Handelskammare skapar ytterligare frågetecken. Handelskammarens slutsats är att slutfakturan snarare kommer att landa kring 400 miljarder kronor, vilket då ändå beskrivs som en försiktig bedömning.

Det finns förespråkare för höghastighetstågen och det finns motståndare. Det finns argument för och argument mot. Möjligen är det projektets minst sagt luddiga konturer som gör att prislappen varierar så oerhört mycket beroende på vem som tillfrågas.

Det åligger förespråkarna att räta ut dagens frågetecken om höghastighetstågen och visa att den angivna prislappen inte baseras på en glädjekalkyl.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rör med restriktioner

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Norrländska cancerbolaget får ny vd

Fjärrstyrda lastare kan revolutionera virkeshantering

Fjärrstyrda lastmaskiner kan effektivisera arbetet på virkesterminaler. Den övertygelsen står bakom ett utvecklingsprojekt där bland annat Mittuniversitetet, Volvo och SCA samarbetar med målet att samma operatör ska kunna ta hand om lastning och lossning på flera virkesterminaler.

Nyhetsbrev

Säkrare i gruvan med sydafrikansk hjälp

Gruvbrytning och tunneldrivning under jord ska bli ännu säkrare i Sverige, lovar Epiroc, som nu lanserar sydafrikanska New Concept Mining på den svenska marknaden – ett nyligen förvärvat företag som specialiserat på främst bergförstärkning i tuffa miljöer.

Så hamnade matavfall i fokus

Det senaste decenniet har matavfall gått från att vara en ickefråga till att bli en miljöfråga i fokus, både i samhället i stort och i livsmedelshandeln.

"Det är en helt fantastisk spont"

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Hon ska leda Medtechlabs

Heineken ratar plasten

Ryska kryptokoder en utmaning

Svenska Mässan lyfter industrins utmaningar

Budet på Cramo är holländskt

”Sverige klarar tillverkningen”

I Matfors bygger Cobra Biologics två unika tillverkningssviter för storskalig GMP-tillverkning av ATMP-produkter. Kontraktstillverkaren rustar för att möta den ökade efterfrågan och för att behålla tillverkningen i Sverige.

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Motsatsernas maskin

Pontus Eriksson trivs i sin lilla men urstarka och skräddarsydda storstadsmaskin – den kritvita Hydreman har bland annat fått lastbilstuta, specialstol, klädd hytt och inbyggd ”dammsugare”.

Olofsfors prisade på hemmaplan

Ny fossilfri barriärförpackning

Ägg mot cancer

Förpackningen står för största klimatpåverkan

Elva personer gripna efter internationellt samarbete

Polisen har frihetsberövat elva personer som ingår i en kriminell gruppering och som misstänks ha stulit bilar i Sverige, som sedan transporterats till Polen.

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Han tar över som Sandvik-chef

Nya biomarkörer för barnastma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136