23948sdkhjf

Scania siktar på Kanadas gruvor

Mer än 10 000 av Scanias tunga lastbilar används i dag inom gruvsektorn i bland annat Sydamerika och Asien. Nu riktar den svenska tillverkaren blickarna mot Kanada och hoppas framför allt på framgång hos gruvindustrin – med benäget bistånd av Navistar.

Scania och den amerikanska fordonstillverkaren Navistar planerar att i slutet av 2020 inleda provdrift med ett mindre antal av Scanias gruvlastbilar hos utvalda operatörer inom den kanadensiska gruvnäringen. Bland annat är avsikten att ansöka hos berörda kanadensiska myndigheter om godkännande för att leverera Scanias lastbilar i landet.

Våra lastbilar och servicetjänster tillsammans med Navistars väletablerade försäljnings- och servicenätverk har potential att göra vårt samarbete till en vinnande kombination även för kanadensiska gruvoperatörer, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President och chef för Scanias lastbilsförsäljning.

Enligt Persio Lisboa, Navistars Executive Vice President och Chief Operating Officer, är behoven inom gruvindustrin under förändring.

Företagen efterfrågar mer hållbara lösningar för att göra driften mera flexibel genom att använda fordon som har hög tillgänglighet och låga driftskostnader. Med Scania som partner kommer vi att snabbt kunna bredda vårt erbjudande till operatörerna i detta unika marknadssegment till att omfatta heltäckande och kraftfulla lösningar, säger Persio Lisboa.

Det samarbete mellan Scania och Navistar som nu planeras har sin grund i en allians mellan Navistar och Traton – Volkswagens divisioner för tunga lastbilar och bussar – som etablerades 2016 och därefter successivt utvecklats.

Tunga varumärken i Traton-gruppen är Scania och MAN, dessutom är Traton minoritetsägare i Navistar, en faktor som förstås främjar olika typer av samarbeten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094