23948sdkhjf

Empack 2019: Mindre men naggande god

Så kan man beskriva årets upplaga av förpackningsmässan Empack i Kista. Antal utställare var färre och mässan lyckades inte locka lika många besökare som senast 2017. Parallella Logistics & Distribution ökade dock och utökas nästa år med ytterligare ett temaområde.

Det var laddat för fest på årets Empack i Kista. Sällan har Easyfairs ansträngt sig så mycket som inför årets mässa. Två stora scener, samt en mängd mindre arenor med föredrag och aktiviteter fanns att ta del av för den som besökte mässan. Och programmet på scenerna, Empacks 15-års jubileum till ära, lockade stora skaror. Paneldebatterna i aktuella ämnen fick gott betyg sett till uppslutningen kring den stora Empackscenen.

Pentawards fanns på plats med såväl föredrag som förpackningsutställning och den internationella ikonen David Katz, CEO för Plastic Bank inledningstalade. Det är svårt att se hur Empack kan göra mycket mer för att tillfredsställa konferensbesökare på mässan.

På mässgolvet fanns det dock plats för fler besökare. Förpackningsutställare Packmarknaden talade med gav mässan ömsom vin, ömsom vatten. En del utställare var nöjda med mässan. De hade kanske färre besökare, men kvaliteten på leads var det inget fel på. Andra tyckte att det alltför tidigt dog ut i gångarna, särskilt dag 2.

Alla är överens om att mässan behövs som ett nav för att träffa kunder och Stockholm är den perfekta placeringen. Mälardalen är en expansiv region och den mest tättbefolkade i Sverige.

Årets tillbakagång för Empack kan vara tillfällig. Ingen av de utställare vi talade med ser tecken på en avmattning i konjunkturen. Kartongbolaget i Helsingborg, en av de omkring 85 utställarna på Empack, säger sig ha ökat sin omsättning med 30 % sedan början av året. Ropack Materialhantering, tillverkare av mobila pallastare och bansystem, har redan fyllt orderboken för nästa år.

Vad det minskade intresset för Empack jämfört med 2017 beror på verkar ingen ha något enkelt svar på, men såväl mässarrangör som utställare ska nu göra allt för att ta reda på hur Empack till nästa år kan attrahera såväl fler utställare som besökare. Ett mässråd har bildats med flera representanter från tongivande aktörer på mässan.

En ljuspunkt i utvecklingen för mässarrangören är att den parallella mässan Logistics & Distribution vuxit till sig och i år samlade nästan ett 50-tal företag. Det är en kraftig ökning jämfört med 2017 och kompenserade till en del bortfallet av utställare på Empack, men inte fullt ut. Nästa år planeras därför att ytterligare ett område kompletterar mässorna.

Logistikmässan kompletteras med automation och döps om till Logistics & Automation. Empack blir kvar som tidigare, men det som heter Packaging Innovations försvinner. En renodling av varumärken för att förenkla för besökare och utställare.

Mässorna Empack, Packaging Innovations och Logistics & Distribution besöktes av 3 283 personer, fördelade på 1785 personer Dag 1, och 1498 personer Dag 2. Antalet utställare på mässorna var totalt 135, varav 85 på Empack och Packaging Innovations och 50 på Logistics & Distribution.

2017 var förpackningsutställarna fler och logistikföretagen färre. Men totalt hade mässorna ungefär lika många utställare som i år. Antalet besökare var däremot fler 2017, totalt 3770.

Läs mer om vad som hände på mässan i senaste numret, Packmarknaden nr 5.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109