23948sdkhjf

Bygg och trimma – elva förslag för Stockholms vägar

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Bygg Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn – det är två av Stockholms Handelskammares förslag på hur huvudstadens vägtrafik kan förbättras.

Den 17:e oktober släppte Stockholms Handelskammare en trafikrapport, ett så kallat Chamber Policy Paper.

Läs också: Krav på 400 miljarder till företagen

Jonas Eliasson, professor i transportsystem, har tagit fram rapporten inom ramen för Stockholms Handelskammares arbete för att huvudstadsregionen i framtiden ska vara Europas bästa.

I rapporten finns en rad förslag på hur Stockholms vägtrafik kan förbättras och frågan anses viktig om huvudstaden ska fortsätta växa,

–  Befolkningstillväxten kommer att öka belastningen på trafiksystemet. För att fortsätta växa som stad behöver därför vägnätet rustas för att klara fler trafikanter. En viktig åtgärd är att bygga bort lokala flaskhalsar så att vi undviker trafikinfarkter, säger handelskammarens näringspolitiska expert Carl Göransson i ett pressmeddelande.

Han uppger att rapporten visar att både små och mellanstora trimningar av vägsystemet kan få stor effekt.

Läs också: Krav på lättnader i kreditreglerna

Det finns det goda förutsättningar att effektivisera flödena med små till- och ombyggnationer i befintlig infrastruktur. Vi tycker även att det är rimligt att man satsar på exempelvis Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn, säger Carl Göransson.

I rapporten listas elva förslag på trimningsåtgärder. Stockholms Handelskammare noterar dock att det inte handlar om en fullständig förteckning över alla projekt som skulle vara önskvärda.

Vår bedömning är att det finns stora nyttor att hämta hem i att bygga bort just dessa flaskhalsar. Dessutom är flera av investeringarna troligtvis väldigt kostnadseffektiva. Vi lämnar förslag på några åtgärder, men det är sannolikt så att det finns ännu fler lokala flaskhalsar av den här sorten, säger Carl Göransson.

Stockholms Handelskammare föreslår totalt elva trimningsåtgärder.

Läs också: ”Höghastighetståg riskerar att endast bli högkostnadståg”

Ett av de mer omfattande förslaget är att arbetet med Tvärförbindelse Södertörn går vidare.

Projektet kostar en hel del, men skapar så mycket samhällsnytta att det är värt det, anser handelskammaren som också anser att nya Norviks hamn inte kan utvecklas som det är tänkt utan tvärförbindelsen.

Handelskammaren vill också att Östlig förbindelse byggs och att ringleden sluts.

Med förbindelsen på plats kan trafiken ledas runt staden, sårbarheten över Saltsjö-Mälarsnittet minskas och det blir möjligt att bygga mer i centrala lägen, hävdar handelskammaren.

DE anser också det skulle kosta relativt lite men innebära stora förbättringar om E4 mot Arlanda breddas till 3+3 körfält, i dag smalnar vägen till 2+2 efter Rosersberg.

Handelskammaren vill också att Trafikplatsen runt Södra länkens västra mynning får ett par extra kortare körfält, signalreglering samt att en växling tas bort.

Handelskammaren föreslår också att Klarastrandsleden breddas ett par meter in på spårområdet så att det blir tre körfält i stället för två.

Andra förslag är att trafikströmmarna vid Norrlandsgatan-Mäster Samuelsgatan-Klaratunneln ses över för att minska flaskhalsarna och att flaskhalsarna vid Stadsgårdsleden vidgas.

Handelskammaren vill öka kapaciteten på Brommaplan genom att ersätta cirkulationsplatsen med en mer skräddarsydd lösning – till exempel en vanlig signalreglerad fyrvägskorsning.

I samma område finns Kvarnbacksvägen, här föreslår handelskammaren att vägen breddas så att det blir genomgående busskörfält hela vägen. I kombination med en ombyggnad av hela Brommaplan skulle man uppnå stora vinster till en liten kostnad, hävdar handelskammaren.

I rapporten föreslås också smärre ombyggnader och en trimning av trafiksignalerna Magelungsvägen-Ågesta Broväg.

Att bredda Västbergavägen och förse den med parkerings- och lastfickor skulle ge två körfält i varje riktning, hävdar handelskammaren vidare.

Flaskhalsen vid Trafik Bergshamra, där två körfält går ihop upp mot E18, bör åtgärdas, anser Handelskammaren. Hur det ska gå till är en annan fråga – bron har tre körfält per riktning och fyra nordgående körfält ska samsas. Handelskammaren förslår att detta utreds.

Utredning efterlyses även för hur problemen som uppstår där Huddingevägen korsar Sockenvägen/Östbergavägen och Åbyvägen ska kunna lösas.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare för tunga lyft

Nolato gör viktigt förvärv

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Nyhetsbrev

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125