23948sdkhjf

Bygg och trimma – elva förslag för Stockholms vägar

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Bygg Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn – det är två av Stockholms Handelskammares förslag på hur huvudstadens vägtrafik kan förbättras.

Den 17:e oktober släppte Stockholms Handelskammare en trafikrapport, ett så kallat Chamber Policy Paper.

Läs också: ”Höghastighetståg riskerar att endast bli högkostnadståg”

Jonas Eliasson, professor i transportsystem, har tagit fram rapporten inom ramen för Stockholms Handelskammares arbete för att huvudstadsregionen i framtiden ska vara Europas bästa.

I rapporten finns en rad förslag på hur Stockholms vägtrafik kan förbättras och frågan anses viktig om huvudstaden ska fortsätta växa,

–  Befolkningstillväxten kommer att öka belastningen på trafiksystemet. För att fortsätta växa som stad behöver därför vägnätet rustas för att klara fler trafikanter. En viktig åtgärd är att bygga bort lokala flaskhalsar så att vi undviker trafikinfarkter, säger handelskammarens näringspolitiska expert Carl Göransson i ett pressmeddelande.

Han uppger att rapporten visar att både små och mellanstora trimningar av vägsystemet kan få stor effekt.

Det finns det goda förutsättningar att effektivisera flödena med små till- och ombyggnationer i befintlig infrastruktur. Vi tycker även att det är rimligt att man satsar på exempelvis Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn, säger Carl Göransson.

I rapporten listas elva förslag på trimningsåtgärder. Stockholms Handelskammare noterar dock att det inte handlar om en fullständig förteckning över alla projekt som skulle vara önskvärda.

Vår bedömning är att det finns stora nyttor att hämta hem i att bygga bort just dessa flaskhalsar. Dessutom är flera av investeringarna troligtvis väldigt kostnadseffektiva. Vi lämnar förslag på några åtgärder, men det är sannolikt så att det finns ännu fler lokala flaskhalsar av den här sorten, säger Carl Göransson.

Stockholms Handelskammare föreslår totalt elva trimningsåtgärder.

Ett av de mer omfattande förslaget är att arbetet med Tvärförbindelse Södertörn går vidare.

Projektet kostar en hel del, men skapar så mycket samhällsnytta att det är värt det, anser handelskammaren som också anser att nya Norviks hamn inte kan utvecklas som det är tänkt utan tvärförbindelsen.

Handelskammaren vill också att Östlig förbindelse byggs och att ringleden sluts.

Med förbindelsen på plats kan trafiken ledas runt staden, sårbarheten över Saltsjö-Mälarsnittet minskas och det blir möjligt att bygga mer i centrala lägen, hävdar handelskammaren.

DE anser också det skulle kosta relativt lite men innebära stora förbättringar om E4 mot Arlanda breddas till 3+3 körfält, i dag smalnar vägen till 2+2 efter Rosersberg.

Handelskammaren vill också att Trafikplatsen runt Södra länkens västra mynning får ett par extra kortare körfält, signalreglering samt att en växling tas bort.

Handelskammaren föreslår också att Klarastrandsleden breddas ett par meter in på spårområdet så att det blir tre körfält i stället för två.

Andra förslag är att trafikströmmarna vid Norrlandsgatan-Mäster Samuelsgatan-Klaratunneln ses över för att minska flaskhalsarna och att flaskhalsarna vid Stadsgårdsleden vidgas.

Handelskammaren vill öka kapaciteten på Brommaplan genom att ersätta cirkulationsplatsen med en mer skräddarsydd lösning – till exempel en vanlig signalreglerad fyrvägskorsning.

I samma område finns Kvarnbacksvägen, här föreslår handelskammaren att vägen breddas så att det blir genomgående busskörfält hela vägen. I kombination med en ombyggnad av hela Brommaplan skulle man uppnå stora vinster till en liten kostnad, hävdar handelskammaren.

I rapporten föreslås också smärre ombyggnader och en trimning av trafiksignalerna Magelungsvägen-Ågesta Broväg.

Att bredda Västbergavägen och förse den med parkerings- och lastfickor skulle ge två körfält i varje riktning, hävdar handelskammaren vidare.

Flaskhalsen vid Trafik Bergshamra, där två körfält går ihop upp mot E18, bör åtgärdas, anser Handelskammaren. Hur det ska gå till är en annan fråga – bron har tre körfält per riktning och fyra nordgående körfält ska samsas. Handelskammaren förslår att detta utreds.

Utredning efterlyses även för hur problemen som uppstår där Huddingevägen korsar Sockenvägen/Östbergavägen och Åbyvägen ska kunna lösas.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Nyhetsbrev

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Rör med restriktioner

Nanopartiklar hjälper framtidens katalysatorer

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Norrländska cancerbolaget får ny vd

Fjärrstyrda lastare kan revolutionera virkeshantering

Fjärrstyrda lastmaskiner kan effektivisera arbetet på virkesterminaler. Den övertygelsen står bakom ett utvecklingsprojekt där bland annat Mittuniversitetet, Volvo och SCA samarbetar med målet att samma operatör ska kunna ta hand om lastning och lossning på flera virkesterminaler.

Säkrare i gruvan med sydafrikansk hjälp

Gruvbrytning och tunneldrivning under jord ska bli ännu säkrare i Sverige, lovar Epiroc, som nu lanserar sydafrikanska New Concept Mining på den svenska marknaden – ett nyligen förvärvat företag som specialiserat på främst bergförstärkning i tuffa miljöer.

Så hamnade matavfall i fokus

Det senaste decenniet har matavfall gått från att vara en ickefråga till att bli en miljöfråga i fokus, både i samhället i stort och i livsmedelshandeln.

"Det är en helt fantastisk spont"

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146