23948sdkhjf

Bygg och trimma – elva förslag för Stockholms vägar

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Bygg Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn – det är två av Stockholms Handelskammares förslag på hur huvudstadens vägtrafik kan förbättras.

Den 17:e oktober släppte Stockholms Handelskammare en trafikrapport, ett så kallat Chamber Policy Paper.

Läs också: ”Höghastighetståg riskerar att endast bli högkostnadståg”

Jonas Eliasson, professor i transportsystem, har tagit fram rapporten inom ramen för Stockholms Handelskammares arbete för att huvudstadsregionen i framtiden ska vara Europas bästa.

I rapporten finns en rad förslag på hur Stockholms vägtrafik kan förbättras och frågan anses viktig om huvudstaden ska fortsätta växa,

–  Befolkningstillväxten kommer att öka belastningen på trafiksystemet. För att fortsätta växa som stad behöver därför vägnätet rustas för att klara fler trafikanter. En viktig åtgärd är att bygga bort lokala flaskhalsar så att vi undviker trafikinfarkter, säger handelskammarens näringspolitiska expert Carl Göransson i ett pressmeddelande.

Han uppger att rapporten visar att både små och mellanstora trimningar av vägsystemet kan få stor effekt.

Det finns det goda förutsättningar att effektivisera flödena med små till- och ombyggnationer i befintlig infrastruktur. Vi tycker även att det är rimligt att man satsar på exempelvis Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn, säger Carl Göransson.

I rapporten listas elva förslag på trimningsåtgärder. Stockholms Handelskammare noterar dock att det inte handlar om en fullständig förteckning över alla projekt som skulle vara önskvärda.

Vår bedömning är att det finns stora nyttor att hämta hem i att bygga bort just dessa flaskhalsar. Dessutom är flera av investeringarna troligtvis väldigt kostnadseffektiva. Vi lämnar förslag på några åtgärder, men det är sannolikt så att det finns ännu fler lokala flaskhalsar av den här sorten, säger Carl Göransson.

Stockholms Handelskammare föreslår totalt elva trimningsåtgärder.

Ett av de mer omfattande förslaget är att arbetet med Tvärförbindelse Södertörn går vidare.

Projektet kostar en hel del, men skapar så mycket samhällsnytta att det är värt det, anser handelskammaren som också anser att nya Norviks hamn inte kan utvecklas som det är tänkt utan tvärförbindelsen.

Handelskammaren vill också att Östlig förbindelse byggs och att ringleden sluts.

Med förbindelsen på plats kan trafiken ledas runt staden, sårbarheten över Saltsjö-Mälarsnittet minskas och det blir möjligt att bygga mer i centrala lägen, hävdar handelskammaren.

DE anser också det skulle kosta relativt lite men innebära stora förbättringar om E4 mot Arlanda breddas till 3+3 körfält, i dag smalnar vägen till 2+2 efter Rosersberg.

Handelskammaren vill också att Trafikplatsen runt Södra länkens västra mynning får ett par extra kortare körfält, signalreglering samt att en växling tas bort.

Handelskammaren föreslår också att Klarastrandsleden breddas ett par meter in på spårområdet så att det blir tre körfält i stället för två.

Andra förslag är att trafikströmmarna vid Norrlandsgatan-Mäster Samuelsgatan-Klaratunneln ses över för att minska flaskhalsarna och att flaskhalsarna vid Stadsgårdsleden vidgas.

Handelskammaren vill öka kapaciteten på Brommaplan genom att ersätta cirkulationsplatsen med en mer skräddarsydd lösning – till exempel en vanlig signalreglerad fyrvägskorsning.

I samma område finns Kvarnbacksvägen, här föreslår handelskammaren att vägen breddas så att det blir genomgående busskörfält hela vägen. I kombination med en ombyggnad av hela Brommaplan skulle man uppnå stora vinster till en liten kostnad, hävdar handelskammaren.

I rapporten föreslås också smärre ombyggnader och en trimning av trafiksignalerna Magelungsvägen-Ågesta Broväg.

Att bredda Västbergavägen och förse den med parkerings- och lastfickor skulle ge två körfält i varje riktning, hävdar handelskammaren vidare.

Flaskhalsen vid Trafik Bergshamra, där två körfält går ihop upp mot E18, bör åtgärdas, anser Handelskammaren. Hur det ska gå till är en annan fråga – bron har tre körfält per riktning och fyra nordgående körfält ska samsas. Handelskammaren förslår att detta utreds.

Utredning efterlyses även för hur problemen som uppstår där Huddingevägen korsar Sockenvägen/Östbergavägen och Åbyvägen ska kunna lösas.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Nyhetsbrev

Krönika: ”Newsify your equity story!”

En uppmaning till noterade life science-bolag att uppgradera sin kommunikation från ”plikt” till värdebyggare

Dags att utse Sveriges snyggaste entreprenadmaskin

Var finns Sveriges snyggaste entreprenadmaskin? Svaret ska ges på Svenska Maskinmässan på Solvalla 4 juni efter en riksomfattande tävling som nu utlyses av Leveranstidningen Entreprenad som låter sina läsare rösta fram den vinnande maskinen under våren.

Störst ska bli större

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Volvo släpper sin hittills största grävare

Volvo fortsätter jobba sig uppåt i storlekarna. Senaste tillskottet i maskinutbudet är EC950F, en bandgrävare på drygt 90 ton som nu introduceras med steg V-motor och skopvolym på upp till sju kubikmeter.

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Kartong med ekobarriär föll chokladproducent i smaken

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Göteborg ger namn åt ny antibiotikaresistent bakterie

300 miljarder på 20 år – investeringarna haglar

Nässpray mot depression godkänd

Buller ger Grundtuben stororder

I dagarna börjar Grundtuben bygga tre kilometer bullerplank längs Kontinentalbanan, något som innebär ett av företagets hittills största projekt.

Data från Sigrid visar på motverkad viktuppgång

Ny studie på möss publicerad i Nanomedicine visar att Sigrids medicintekniska produkt SiPore15 motverkar viktuppgång. Detta öppnar vägen till nya behandlingar av fetma och diabetes.

Lång sjöresa för hamnens jättekranar

I slutet av mars inleds installationen av ett par gigantiska containerkranar i Stockholm Norvik Hamn. 10 januari började kranarna sin resa från Shanghai och ska när hamnen öppnar sina portar i maj stå klara att matcha även de största fartyg som kan trafikera Östersjön.

Let's Twist It Up!

Berlin-tågen tokökar

Nya Carnegiebryggeriet expanderar

Debatt: ”Ta ansvar och ställ krav”

Säkerhet borde vara den enskilt viktigaste frågan för alla i entreprenad- och byggbranschen. Det hävdar Engcons grundare Stig Engström som anser att modet att satsa på ny teknik och ställa högre krav på varandra är nyckeln till säkrare och tryggare arbetsplatser.

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Pågatåg ökar farten

Första staten med gratis kollektivtrafik

Trejon bygger för framtiden

Rototilt växer i USA och Kanada

KUKA öppnar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094