23948sdkhjf

Fredheim firade tung tioåring

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Spydeberg. Keestracks svensknorska återförsäljare Fredheim Maskin startades 2004 och har sedan dess etablerat sig som en tung aktör i branschen.

Läs också: Fredheim säljer Sandviks mobila krossar i Sverige

Företaget är flitiga utställare på maskinmässor, dit brukar de av naturliga skäl inte kunna ta med sig mer än kanske ett par eller en handfull maskiner.

Det problemet har företaget inte på det egna, årligen återkommande, arrangemanget Oktoberdagarna – som firar tio år i år.

Oktoberdagarna anordnas på hemmaplan i norska Spydeberg, och till tioårsjubileet bullade Fredheim Maskin upp med ett 20-tal maskiner på demofältet och ännu fler på företagets anläggning i Spydeberg.

Totalt visade företaget över 50 kross- och sorteringsverk, fokus låg bland annat på trestegskrossning från Sandvik /Keestrack, eldrift från Keestrack, och avlyftbara motoreneheter.

Läs också: Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Ute bland de hårt arbetande maskinerna på demofältet hittar vi till exempel H6e, en eldriven konkross med försikt och tredäckad finsikt.

– Det fina med den är att motorenheten är avlyftningsbar, säger Erik Ryberg, resande tekniker på Fredheim Maskin.

Han lyfter särskilt fram att motorenheten på 500 kVA kan lyftas av. Motorn kan därför ställas lite mer avskilt – för att på så vis till exempel undgå att utsättas för damm.

Att kunna lyfta av motorenheten ska också vara en fördel om något går sönder eller när det vankas service, hävdar Fredheim Maskin.

Läs också: Tung turné

– Vid ett haveri kan man lätt lyfta bort motorn och sätta dit en ny, det går också att ta lös motorn och skicka iväg den på service – det är svårt när motorn är inbyggd i maskinen, säger Erik Ryberg.

Han ser stora fördelar med eldriften.

– Det blir effektivare jämfört med hydrauliskt drivna maskiner, man förbränner mindre diesel.

Fredheim Maskin demonstrerade också hur en enda enhet kan driva ett helt gäng maskiner, på demofältet hade de satt samman fem maskiner som drevs av ett enda motorpaket.

Läs också: Tusen tunga kvadratmeter

– Motorn kan driva även andra typer av verktyg, kommenterar Erik Ryberg.

B6e, en grov käftkross, fanns också med på demofältet.

– Även här har man möjligheten att driva andra maskiner med samma motorenhet, kommenterar Erik Ryberg.

På plats fanns också käftkrossen B7. Den har samma krossenhet som 1208, maskinen är eldriven och därmed mer effektiv, hävdar Erik Ryberg.

Se maskinerna i aktion i filmklippet nedan!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Nyhetsbrev

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Mindre utsläpp med flygaska i betongen

Genom att ersätta delar av cementets klinkerinnehåll med flygaska och kalksten har Cementa och stomentreprenören Benders lyckats minska utsläppen av koldioxid med 20 procent vid tillverkningen av drygt 600 meter tunnelelement för Förbifart Stockholm.

Cykelprofil tar täten i Samhällsbyggarna

Lars Strömgren, 38, har lett Cykelfrämjandet sedan 2014. Nu lämnar han cykelsadeln för att ta plats på vd-stolen i Samhällsbyggarna.

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Miljardsatsning på väg och järnväg

Peab bygger i Södertälje

Norsk aktör etablerar sig i Sverige

3

Flygasksatsning har stor klimatpotential inom cement och betong

Det kom en läsarfråga kring den satsning Ragn-Sells gör på utvinning av salter ur flygaska från avfallsförbränning. Svaret visade sig vara mycket intressant!

1

Halverade utsläpp möjliga vid vägprojekt

Genom att optimera transporterna kan stora miljövinster göras vid exempelvis vägbyggen. Med ytterligare stöd från större andel återvunnet material och mer genomtänkta materialval, konstruktioner och metoder kan miljöbelastningen halveras, enligt forskare i Göteborg.

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Ystamaskiner lanserar ny hemsida

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11