23948sdkhjf

Roslagsbanan tidigareläggs

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Täby kommun, Stockholms stad, Vallentuna kommun, Österåkers kommun och Region Stockholm har kommit överens om att tidigarelägga starten för förberedande arbeten inför utbyggnaden av Roslagsbanan till år 2020. Det betyder att utbyggnaden kan börja sex år tidigare än planerat enligt överenskommelsen i Sverigeförhandlingen.

14 oktober undertecknade Täby kommun, Stockholms stad, Vallentuna kommun, Österåkers kommun och Region Stockholm en överenskommelse om att tidigarelägga starten av de förberedande arbetena inför utbyggnaden av Roslagsbanan. Enligt överenskommelsen åtar sig Täby kommun under tre år att betala upp till 182 miljoner kronor i förskott, av Täbys totala medfinansiering om 913 miljoner kronor.

Överenskommelsen om att tidigarelägga projektstarten för utbyggnaden av en förlängning av Roslagsbanan till T-centralen ger stora restidsvinster vilket är positivt. Att enkelt kunna ta sig till och från city utan byten bidrar starkt till att Täby blir en ännu mer attraktiv kommun att bo, leva och arbeta i, säger Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Sverigeförhandlingen tillsattes av regeringen för att driva förhandlingar om principer för finansiering och utbyggnad av stambanor för höghastighetståg samt åtgärder för bostäder och ökad tillgänglighet i storstäderna med syftet att öka kollektivtrafiken, förbättra tillgängligheten och öka bostadsbyggandet. Ett ramavtal mellan staten, Region Stockholm (tidigare Stockholms läns landsting), Stockholms stad, Solna stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåkers kommun och Täby kommun om medfinansiering av spårbunden infrastruktur och ökat bostadsbyggande i länet godkändes av Täby kommunfullmäktige 2017.

Den totala kostnaden för utbyggnaden är beräknad till 6,5 miljarder kronor i 2016 års kostnadsläge där Täby står för 913 miljoner kronor. Enligt tidplan för utbyggnaden anges projektstart år 2026 och projektet bedöms vara genomfört 2038. Enligt avtalet är det möjligt att tidigarelägga projektstarten om regionen och berörda kommuner kommer överens om detta - vilket nu är gjort.

Som kuriosa kan nämnas att den framtida dragningen av Roslagsbanan innebär stora förändringar i Stockholms äldsta stationsområde, Östra station, som då blir utan spår. Där finns också en unik miljö i form av Östra stations restaurang som drivits av samma ägare i decennier - utan spår kan etablisemanget äventyras, fruktar många av stamgästerna. 

Dragningen av Roslagsbanan blir från norr i oförändrad fram till Universitetets hållplats. Straxt söder om Universitetet går dock den framtidan banan ned i underjordsläge ända fram till T-Centralen via en helt nysprängd tunnel. Trots tidigareläggningen av projektstarten återstår ändå många år innan folket i nordost kan ta sin Roslagsbana ända till Stockholms city.

FAKTA/Roslagsbanan

Sveriges enda smalspåriga järnvägs, 891 mm, i kommersiell drift i dag. Den ursprungliga Roslagsbanan invigdes 1885 och nådde då ända till Norrtälje, Hallstavik och Uppsala med Rimbo som järnvägsknut, för övrigt en av Sveriges största när det begav sig.

Banan har haft flera förgreningar som lagts ned, fram till 1960 gick Djursholmsbanan via Engelbrektsgatan ända ner till Engelbrektsplan i Stockholms centralaste delar. Länge såg det ut som om hela banan skulle läggas ner, men de 65 km som nu återstår kommer att få rulla vidare. Och nu ska alltså en förlängning av den inledas vilket är den första nybyggnationen 1980-talet då nya Stocksundsbron byggdes och banan korrigerades efter den. Banan elektrifierades stegvis och är sedan 1949 helt elektrisk. 

Flera ägare har funnits genom åren, just nu är det Stortstockholms Lokaltrafik som äger anläggningen, Arriva Sverige är operatör. Tidigare ägare har varit SJ och dessförinnan privata järnvägsföretag.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Nyhetsbrev

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Rör med restriktioner

Nanopartiklar hjälper framtidens katalysatorer

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Norrländska cancerbolaget får ny vd

Fjärrstyrda lastare kan revolutionera virkeshantering

Fjärrstyrda lastmaskiner kan effektivisera arbetet på virkesterminaler. Den övertygelsen står bakom ett utvecklingsprojekt där bland annat Mittuniversitetet, Volvo och SCA samarbetar med målet att samma operatör ska kunna ta hand om lastning och lossning på flera virkesterminaler.

Säkrare i gruvan med sydafrikansk hjälp

Gruvbrytning och tunneldrivning under jord ska bli ännu säkrare i Sverige, lovar Epiroc, som nu lanserar sydafrikanska New Concept Mining på den svenska marknaden – ett nyligen förvärvat företag som specialiserat på främst bergförstärkning i tuffa miljöer.

Så hamnade matavfall i fokus

Det senaste decenniet har matavfall gått från att vara en ickefråga till att bli en miljöfråga i fokus, både i samhället i stort och i livsmedelshandeln.

"Det är en helt fantastisk spont"

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Hon ska leda Medtechlabs

Heineken ratar plasten

Ryska kryptokoder en utmaning

Svenska Mässan lyfter industrins utmaningar

Budet på Cramo är holländskt

”Sverige klarar tillverkningen”

I Matfors bygger Cobra Biologics två unika tillverkningssviter för storskalig GMP-tillverkning av ATMP-produkter. Kontraktstillverkaren rustar för att möta den ökade efterfrågan och för att behålla tillverkningen i Sverige.

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177