23948sdkhjf

Ny generation från Scania

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

Nya Scania Citywide ger lägre drivmedels- och energiförbrukning, större passagerarkapacitet, bättre körupplevelse och mer komfort för passagerarna och föraren. Med den batterielektriska Scania Citywide i självklart fokus, omfattar produktprogrammet bussar för alla bränslealternativ, med marknadens mest omfattande utbud för alternativa bränslen.

– Det nya Scania Citywide-programmet kännetecknas av lägre bränsleförbrukning, större passagerarkapacitet, bättre körupplevelse och märkbart förbättrad komfort för passagerare och förare, säger Anna Carmo e Silva, Head of Buses and Coaches på Scania. Hon fortsätter:

– Vår ledstjärna har varit att ta fram en buss med mer utrymme, ljus och en känsla av renhet. För att hejda den globala uppvärmningen är det helt nödvändigt att bussar kan erbjuda all den komfort som krävs för att övertala fler människor att välja kollektivtrafik.

Den sidomonterade placeringen av både 7- och 9-litersmotorn och av den elektriska motorn på 12-metersstadsbussarna med hellåggolv ger tre extra säten bakom bakaxeln. Dessutom ger den ökade framaxelbelastningen två extra säten. Sammantaget ökar detta den totala passagerarkapaciteten till ungefär 100, beroende på val av drivlina och inredning.

Utrustad med 7-litersmotorn, den vanligaste för stadstrafik, har bränsleförbrukningen minskats med 3–5 procent. Kombinerat med förbättrad prestanda i växellådan kan ytterligare 1–3 procent uppnås. Tillsammans med introduktionen av en start/stoppfunktion blir den totala bränsleminskningen för diesel och biodiesel 8 procent, och för gasdrift upp till 15 procent.

Ytterligare bränslebesparingar kan uppnås med Scania Opticruise för förortsbussar med lågentré. Dessutom påverkas bränsleeffektiviteten positivt av minskat luftmotstånd, Scanias aktivt förutseende farthållare, elektrisk kylfläkt, SCR-efterbehandling och minskad vikt.

Den nya Scania Citywide har en helt ny interiör med ljusa färger i tak och på väggpaneler. Sidofönstren är större och har en högre taklinje, vilket släpper in mer naturligt ljus i bussen. Innertaket är höjt och har takpaneler med en slät design, något som ger en känsla av ljus och rymd i passagerarutrymmet. Den bredare mittgången och indirekta ljusinsläppet från taket bidrar till känslan av rymlighet och komfort. Både passagerare och förare kommer också att uppskatta den förbättrade ventilationen. Bättre utrymme i bussen underlättar passagerarflödet och förkortar därmed stopptiden vid hållplatserna.

För hellåggolvsvarianten kommer det att finnas ett extra fönster i bakpartiet, jämfört med den nuvarande Citywide. Detta beror på den nya motorplaceringen. Vidare kan kunder nu välja extra, lågt placerade, fönster mellan fram- och bakaxel, vilket ger ännu mer ljus i passagerardelen. Ytterligare en komforthöjande funktion är individuell fjädring fram, som bidrar till en mjukare drift.

För att stötta operatörerna i att upprätthålla den viktiga renligheten, har bussen designats för att minimera mellanrum och kanter. På så sätt underlättas städning och underhåll. I den nya förarmiljön har ergonomin kraftigt förbättrats, med optimal pedalplacering, större benutrymme, olika inställningar för förarens längd, steglös inställning för sätet, bättre sikt och nåbarhet. Nästan alla reglage i instrumentpanelen är CAN-baserade och kan därför enkelt anpassas för olika lokala behov och applikationer.

Hela det nya Scania Citywide-programmet har designats med ett gemensamt elsystem, något som förenklar översyn och reparationer. I hela det nya programmet för stads- och förortstrafik finns det positioneringsbaserade systemet Scania Zone tillgängligt för alla drivlinor för att assistera förare i att följa lokala trafik- och miljöregler i tättbebyggda områden, något som blir allt vanligare för att minska utsläpp och öka säkerheten.

– Vi inser till fullo att kunder behöver ta hänsyn till hela systemet för att uppnå bästa totala driftsekonomi. Detta inkluderar naturligtvis faktorer som bränsleekonomi, minimerad ställtid, prestanda, kapacitet och att ha ett attraktivt erbjudande för passagerarna. Alla de här aspekterna har vi adresserat vid utformningen av den nya Scania Citywide och vi är övertygade om att vi nu kommer att erbjuda en mycket konkurrenskraftig stads- och förortsbuss för driften i dagens och morgondagens städer, säger Anna Carmo e Silva.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Nyhetsbrev

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

Volvo fortsätter investera i autonom mobilitet

För att stå väl förberett inför en framtid med kraftigt ökade inslag av självkörande fordon och maskiner vill Volvo säkra tillgången till säkerhetscertifierad programvara för autonoma system. Därför investerar koncernen nu i det amerikanska programvaruföretaget Apex A1.

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.12