23948sdkhjf

Längsta direktflygningen testas

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Hur långt går det att flyga direkt? Det ska snart visa sig, ett flygbolag planerar direktflyg på 20 timmar - men riskerna ökar för ekonomipassagerarna.

Världens för närvarande längsta direktflyg är Singapore Airlines rutt mellan New York och Singapore som tar 19 timmar. Men nu väntas konkurrens av det australiensiska bolaget Qantas som vill testa direktflyg mellan New York och Sidney respektive London och Sidney. Den resan kommer att ta 20 timmar i anspråk och skulle i så fall klå rekordet, allt enligt brittiska Financial Times.

Qantas nya långa flygprojekt är dock inte helt riskfritt. Att flyga 17 000 km non stop är inte bra för alla passagerares hälsa, speciellt de som sitter trångt i ekonomiklassen. Risken för bland annat blodproppar ökar och därför måste rutiner som lite gymnastik eller annat införas för att hålla olyckan borta. 

Vilket flygplan Qantas ska välja är ännu oklart, men Singapore Airlines kör sin 19-timmars med en Airbus A350-900ULR. Det bör dock betonas att passagerare som väljer första klass visseligen löper mindre risk att drabbas av blodpropp, men litet pausgympa bevövs även för dem.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Tvärstopp för Göta Kanal

Idag startar den – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Convid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Nyhetsbrev

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093