23948sdkhjf

Bättre trafiksäkerhet efter certifiering

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

2014 togs beslutet att inrätta en certifiering av vägmarkeringsmaterial för de nordiska länderna. En testomgång som inleddes i Danmark hösten 2015 visade att en stor del av materialen inte klarade ställda krav, något som förändrats radikalt sedan certifieringen infördes.

Det ställs andra krav på vägmarkeringsmaterial i de nordiska länderna än i övriga EU. Kallare vintrar, mer snö, användning av dubbdäck och intensivare vinterunderhåll påverkar säkerheten avsevärt med avseende på bland annat friktion och så kallad retroreflexion, det vill säga hur stor del av fordonsljuset som reflekteras tillbaka.

För att förbättra säkerheten på vägarna har trafikverken i Sverige, Norge, Danmark och Island gått samman och etablerat ett certifieringssystem anpassat för det kyliga nordiska klimatet.

Beslutet att inrätta en certifiering togs 2014. Sedan dess har systemet successivt introducerats i de nordiska länderna. De officiella godkännandena hanteras av Ramboll och VTI, Statens Väg- och transportinstitut, via den samägda organisationen Nordic Cert, där ambitionen är att certifieringen ska vara grundlig, öppen och fullt dokumenterad.

Vi har med tillverkare från hela Europa, som i regel också är med i andra länders certifieringssystem. De återkopplingar vi får på vårt system är mycket positiva och det anses vara professionellt och öppet, säger Trond Cato Johansen, projektledare på Ramboll och chef för Nordic Cert.

Vi har kring 530 material på provfält i Norge, Sverige och Danmark. Island kom med i systemet i år. Vi har även i uppdrag att kontrollera i fält att entreprenörerna verkligen använder certifierade material, säger Trond Cato Johansen.

Hans bedömning är att certifieringen och den tillhörande klassificeringen har gett resultat – dels genom en märkbar förbättring av produktkvaliteten och dels genom positiva sidoeffekter.

För att ett material ska bli certifierat i en hög P-klass måste det klara höga tekniska funktionskrav under en lång period med tung trafikbelastning. De första åren blev få material godkända, men tillverkarna har satsat på produktutveckling och återkommer nu med allt mer högklassiga material. Detta är mycket viktigt för den allmänna trafiksäkerheten. Förutom att vi får bättre kvalitet på vägen ser vi att hela branschen, inklusive trafikverken, får en förbättrad kompetensnivå, säger Trond Cato Johansen.

Läs mer om hur arbetet med klassificeringen utvecklats här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skolor byggs i Uppsala

Skellefteås hamn byggs ut

En rejäl utbyggnad ska göra Port of Skellefteå bättre lämpad att klara industrinäringens ökade behov. Enligt planerna ska de cirka en miljon ton som hanteras i dag dubbleras till år 2024 när den nya kajen står klar.

Ståljätten skär ner i Europa

Världens modernaste wellpappfabrik

Tekniska framsteg i fokus

Och vinnarna är...

Nyhetsbrev

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

1

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154