23948sdkhjf

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

Fordonsindustrins utveckling går mot allt fler elektrifierade bilar, autonoma eller delvis autonoma system och att allt ska vara uppkopplat. Samtidigt har övriga branscher hunnit mycket längre, vilket underlättar för samtliga inblandade – inte minst kunderna. Och därför ställs också högre krav på fordonsbranschen, kunder vill ha smidigare och effektivare system även runt omkring bilen.

Läs också: Samarbete för ökad digitalisering

Då får man anpassa sig. Man kanske behöver moderna upp kundmottagningen för de som inte vill vänta i kö på att få lämna in bilen på reparation, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Det gäller inte bara reparationer, utan också bokning av olika tjänster och vissa vill till och med att den nya bilen ska levereras hem till dörren, som ett paket man beställt på posten. Därför behöver företag tänka i nya banor och kanske utveckla nya tjänster – eller till och med affärsidéer – för att de nya kraven ska kunna bemötas.

Det är lite tragiskt att folk är mer stressade, men man blir såklart irriterad om man behöver vänta 20 minuter på att lämna in eller hämta ut sin bil, säger Joachim Due-Boje.

Det finns dock redan en rad exempel på nya tjänster. Sedan länge har många företag digitala bokningstjänster som redan vid bokning ger ett ganska tillförlitligt grundpris. Och Tidler är det nya företaget vars affärsidé går ut på att köra ut till kunder vid exempelvis en leverans eller provkörning av en bil. Din Bil har lanserat privatleasing online med digital signering och Upplands Motor har en röststyrningstjänst för bokning av provkörningar.

Jag tycker att det har gått till överdrift lite, man går ofta miste om goda tips om man gör ett köp helt digitalt och inte pratar med en säljare. Däremot står jag helt bakom digital signering vid tillfällen då man först har pratat med en säljare, säger Joachim Due-Boje.

Han anser att det finns andra metoder för att effektivisera för kunden, genom att till exempel ta in en ytterligare resurs vid de tillfällen där det ofta blir köer, som morgon och eftermiddag när bilar lämnas och hämtas.

Mer om: digitalisering | MRF
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Båttillverkaren Micore gasar

Upphandlingsmiss kan stå kommun dyrt

Upphandlingen av en tillbyggnad till ett reningsverk kan bli dyrbar för Kristianstads kommun som, enligt Konkurrensverket, tecknade avtal med entreprenören utan att konkurrensutsätta uppdraget.

A world-class research village

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Siljums plogar röjer på Arlanda

Redan i fjol köpte Swedavia ett par av Siljums jätteplogar och nu ska fyra till levereras

Nyhetsbrev

Klimatneutral läggning av kantsten

Platsgjuten kantsten har visat sig vara både ekonomiskt och tidsmässigt gynnsam för NCC i Danmark. Nu kommer dessutom signaler från Danmarks Tekniske Universitet om att metoden har stora miljömässiga fördelar.

Folkhälsa får eget radioprogram

Nytt CPET-tråg genomskinligt

Kanonaden grundar för vindkraft

Kanonaden Entreprenad har fått Stena Renewables uppdrag att projektera och med start i vår bygga vägar, fundament och elnät för Vindpark Åby-Alebo som beskrivs som störst i sitt slag i södra Sverige.

När papper blir till jord

I Nordmaling pågår just nu ett pilotprojekt där målet är att tidigare outnyttjade restprodukter från pappersindustrin ska kunna användas vid framställning av jord.

Uppgraderad frontsop från Drivex

Storrunda för Elypta – tar in 64 miljoner

Diagnostikbolaget Elypta tar in drygt 64 miljoner kronor i en såddfinansieringsrunda ledd av Industrifonden och Sciety.

Två ställningsbyggare blir en

NCC slår ihop dotterbolagen Bergnäset Ställningsmontage och Ställningsmontage och Industritjänst för att stärka sin marknadsposition inom ställningsbyggande. Det nybildade bolaget Bergnäset är främst verksamt från Södermanland och uppåt.

Stålindustrin går samman för varmare framtid

Dynapac utökar i Blekinge

Mittuniversitetet drar igång 3d-printutbildning

Astra satsar en miljard dollar på minskade utsläpp

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Så här ska Kina fasa ut plasten

Rekord på spåren

Ny IVA-rapport: Så kan plast bli cirkulärt och resurssmart

Kraftigt ökad auktionsförsäljning

Mer än 47 000 maskiner, verktyg och fordon bytte ägare på Klaraviks auktionsplattform på nätet under 2019. Sammantaget innebar det en försäljning kring 1,5 miljarder kronor, nästan 60 procent mer än 2018.

Globalt prepress nätverk växer

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141