23948sdkhjf

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

Fordonsindustrins utveckling går mot allt fler elektrifierade bilar, autonoma eller delvis autonoma system och att allt ska vara uppkopplat. Samtidigt har övriga branscher hunnit mycket längre, vilket underlättar för samtliga inblandade – inte minst kunderna. Och därför ställs också högre krav på fordonsbranschen, kunder vill ha smidigare och effektivare system även runt omkring bilen.

Läs också: Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Då får man anpassa sig. Man kanske behöver moderna upp kundmottagningen för de som inte vill vänta i kö på att få lämna in bilen på reparation, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Det gäller inte bara reparationer, utan också bokning av olika tjänster och vissa vill till och med att den nya bilen ska levereras hem till dörren, som ett paket man beställt på posten. Därför behöver företag tänka i nya banor och kanske utveckla nya tjänster – eller till och med affärsidéer – för att de nya kraven ska kunna bemötas.

Det är lite tragiskt att folk är mer stressade, men man blir såklart irriterad om man behöver vänta 20 minuter på att lämna in eller hämta ut sin bil, säger Joachim Due-Boje.

Det finns dock redan en rad exempel på nya tjänster. Sedan länge har många företag digitala bokningstjänster som redan vid bokning ger ett ganska tillförlitligt grundpris. Och Tidler är det nya företaget vars affärsidé går ut på att köra ut till kunder vid exempelvis en leverans eller provkörning av en bil. Din Bil har lanserat privatleasing online med digital signering och Upplands Motor har en röststyrningstjänst för bokning av provkörningar.

Jag tycker att det har gått till överdrift lite, man går ofta miste om goda tips om man gör ett köp helt digitalt och inte pratar med en säljare. Däremot står jag helt bakom digital signering vid tillfällen då man först har pratat med en säljare, säger Joachim Due-Boje.

Han anser att det finns andra metoder för att effektivisera för kunden, genom att till exempel ta in en ytterligare resurs vid de tillfällen där det ofta blir köer, som morgon och eftermiddag när bilar lämnas och hämtas.

Mer om: digitalisering | MRF
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skolor byggs i Uppsala

Skellefteås hamn byggs ut

En rejäl utbyggnad ska göra Port of Skellefteå bättre lämpad att klara industrinäringens ökade behov. Enligt planerna ska de cirka en miljon ton som hanteras i dag dubbleras till år 2024 när den nya kajen står klar.

Ståljätten skär ner i Europa

Världens modernaste wellpappfabrik

Tekniska framsteg i fokus

Och vinnarna är...

Nyhetsbrev

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

1

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18