23948sdkhjf

Tunnelbanan tidigareläggs

Utbyggnaden av tunnelbanan tidigareläggs – redan nästa år ska projektet startas.

Den 10 oktober tecknades ett nytt avtal för utbyggnaden av tunnelbanan.

Avtalet uppges innebära att projektstarten för utbyggnaden tidigareläggs med flera år, som en del av utbyggnationen av kollektivtrafiken kopplad till Sverigeförhandlingen.

– I en växande Stockholmsregion är tunnelbanan aldrig färdigbyggd. Det känns därför både stort och glädjande att vi nu är överens om att tidigare starta arbetet med nästa steg i utbyggnaden. En ny tvärgående tunnelbanesträckning kommer avlasta befintlig tunnelbana, öka bostadsbyggandet och ge helt nya resmöjligheter, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL, i ett pressmeddelande.

– Det här är bra nyheter för klimat och resenärer, säger Tomas Eriksson (mp), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.

Genom fler spårförbindelser i nordsydlig riktning avlastar vid både Slussen och centralen, samtidigt som det är viktigt för att klara klimatutmaningen och möjliggöra nya bostäder. En sån här linje har jag verkar för sedan första dagen jag blev borgarråd och därför är det särskilt roligt att nu ha möjlighet att vara med och tidigarelägga arbetet med tunnelbanan Fridhemsplan - Älvsjö, säger Daniel Helldén (mp), trafikborgarråd i Stockholm stad.

  • Den nya tunnelbanan ska dras mellan Älvsjö och Fridhemsplan och kopplas ihop med den röda linjen vid Liljeholmen.
  • Linjen får sex nya stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan.
  • Kostnaden beräknas till 12,6 miljarder kronor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078