23948sdkhjf

Motsatsernas maskin

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Pontus Eriksson trivs i sin lilla men urstarka och skräddarsydda storstadsmaskin – den kritvita Hydreman har bland annat fått lastbilstuta, specialstol, klädd hytt och inbyggd ”dammsugare”.

Årsta. En kritvit hjulgrävare på knappt 20 ton glänser i solen en klar och kall oktoberfredag.

Maskinen, en Hydrema MX16 som levererades till Bäckströms i juli, gräver för fjärrvärme i Årsta.   TIPS: se maskinen i rörelse i filmklippet längst ned! 

I stora delar är det en standardmaskin, det syns dock på långt håll att Bäckströms fått den specialanpassad och det är föraren Pontus Eriksson som fått bestämma.

Läs också: Bandet ska backas

– Den är till exempel hellackerad – det är inte bara ”det gula” som bytt färg, säger han.

Han lägger stor vikt vid färgvalet – det märks inte minst på hans förra jobbmaskin, en Huddig som varit både blå och grön.

– Det är lite av min grej – jag gillar att ha grejer som sticker ut och folierade min första maskin 2014.

En del fnyser åt att han lägger tid och pengar på en till synes ytlig sak men Pontus Eriksson ser flera fördelar i att frångå standardutseendet.

Läs också: ”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

–Maskinen hålls efter bättre och det blir ett högt reklamvärde – företaget syns över allt och man vinner en hel del på marknadsföringen.

Att föraren vill sitta i en läcker maskin är en sak. Att övertyga cheferna om att det är en bra affär en annan.

– Jag har faktiskt fått möjlighet att lägga fram mina galna idéer för Bäckströms, de tog en chansning när jag ville göra om den första maskinen för många år sedan, men de såg snabbt att det lönade sig för nu syns vi överallt.

Han valde att lackera maskinen denna gång, bland annat för att det inte går att foliera alla delar.

Läs också: "Det är inte svårt för den som kan det"

– Ska man komma åt allt, till exempel grävaggregat och motorutrymme, blir det för pilligt – då måste man lackera, även om det blir mindre färger att välja mellan då.

Han valde att låta lackera vagnen och tiltrotatorn i Traffic White, hydraulkolvar och hjulaxlar har fått en gråmetallickulör. Maskinen har sedan fått dekaler i grått och blått.

– Vitt är en neutral färg, man måste ju tänka lite på att maskinen ska kunna gå att sälja vidare, kommenterar Pontus Eriksson.

Maskinen är Bäckströms första Hydrema och tanken var egentligen att skaffa ännu en Volvo när Huddigen skulle bytas ut –  ett väl inkört märke både för Bäckströms och för Pontus Eriksson.

Läs också: Rör med restriktioner

– Jag kollade lite på marknaden men sen tänkte jag att jag gillar ju det som är udda – det var lite udda att använda Huddigen i stället för en grävmaskin och Hydrema blir ju också lite udda, den går ju mest på spår.

Han testade märket en vecka och sen var han såld.

– Den har mycket egenheter som jag gillar, säger Pontus Eriksson och lyfter till exempel fram den stora hytten och den automatiska hydrostatiska växellådan.

– Det är kanske inte så jobbigt att trycka fram hög- och lågväxel men när man plötsligt slipper det är det väldigt användbart.

Läs också: "Det är en helt fantastisk spont"

Han ser Hydreman som lite av en självmotsägelse.

– Den har extremt stor grävkapacitet, långt över konkurrenterna, men är samtidigt minst i sin klass.

Stor hytt och väl tilltagen grävkapacitet i en liten och smidig maskin är perfekt när man ska jobba i stan anser han.

– Motvikten sticker aldrig ut och det är bra i stan, det är alltid tajt om plats och vi får sällan det utrymme vi behöver – därför behöver vi dra in på storleken utan att tumma på kapaciteten. 

Pontus Eriksson och Bäckströms nöjde sig inte med att specialbeställa färgen.

– Det är den första maskinen som Hydrema levererat med Nokian Twindäck – jag tycker att de är de bästa däcken.

Han har också bytt ut stolen.

– Det fanns ett antal tillval på stolar men jag, som suttit i en Huddigstol, ville ha en egen variant.

Han behövde en lång och smal stol, med lite annan stoppning. Det har han fått nu, tyvärr passar stolen inte så bra ihop med Hydremas armstöd.

– Just nu sitter jag som en påse nötter, det är det enda som är kvar att fixa – vi kommer antingen att göra om infästningarna eller byta ut armstöden.

Att sitta skönt är viktigt, hytten bör också vara någorlunda snygg och här fallerade Hydreman i sitt originalskick, konstaterar Pontus Eriksson och ser lätt förfärad ut.

– Alla plastdetaljer var sandbeiga – det var skitfult, som en 1980-tals Skoda.

– Nu har jag klätt in all plast med folietyg, det kanske inte blir mer lättvättat men dammet syns inte i alla fall!

Han har också satt in en dashcam (en kamera på instrumentbrädan) och en go-prokamera.

– Det är bra – nu kan jag ”bevisa” vad som hänt om det skulle uppstå problem.

I hyttaket sitter små infällda lampor utströsslade. En stjärnhimmel för att höja mysfaktorn kanske?

– Japp, ler Pontus Eriksson.

Maskinen har också fått luftdrivna starkhorn, lastbilstutor som drivs via en lufttank och en kompressor under hyttgolvet.

– Jag har nytta av dem – jag har satt in ett munstycke som tar luft från kompressorn, den använder jag för att blåsa ut skräp, förklarar Pontus Eriksson.

Bakom maskinen sitter en likaledes kritvit Palmse tiotonsvagn med lackerade fälgar och förvaringslådor med en luckor i högglanspolerad rostfri plåt.

– Nu kan jag ha med mig allt jag behöver, till exempel avfettningsmedel och tvättsvampar, säger Pontus Eriksson

Vagnen har också fått extra belysning bak.

– På lastbilar är funktionen solklar, här är det kanske mest för utseendets skull, medger Pontus Eriksson med ett leende.

Han fick maskinen dit han vill när det gäller utseende och kapacitet. Han behövde dock en sak till för att trivas till hundra procent.

– Jag har kanske skaffat ett lite för seriöst ljudsystem, säger han.

Billjudsindustrin har fått leverera anpassade detaljer för att skapa det bästa tänkbara ljudet och visst dunkar basen på bra när han drar igång det appstyrda systemet.

– En del tycker att sånt här är helt onödigt, att det inte fyller något syfte. Då drar jag till med den där gamla klyschan som faktiskt inte är nån klyscha – det här är mitt kontor, här ska det vara rent och fräscht och man ska vilja sitta här i åtta timmar. Då vill jag kunna lyssnat på musik också!

TIPS: Se maskinen i rörelse och hör vad Pontus Eriksson har att säga i klippet nedan.

TIPS: Pontus Eriksson driver Instagramkontot Nextgenerationmachines, där finns förstås många fler bilder på Hydreman i arbete.

PS: Pontus Eriksson är inte bara bra på att få igenom sina "galna idéer" – han kan köra maskin också och var en av de tre svenska förare som kvalificerade sig till Case Rodeos internationella final. Läs mer om det här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Nyhetsbrev

Krönika: ”Newsify your equity story!”

En uppmaning till noterade life science-bolag att uppgradera sin kommunikation från ”plikt” till värdebyggare

Dags att utse Sveriges snyggaste entreprenadmaskin

Var finns Sveriges snyggaste entreprenadmaskin? Svaret ska ges på Svenska Maskinmässan på Solvalla 4 juni efter en riksomfattande tävling som nu utlyses av Leveranstidningen Entreprenad som låter sina läsare rösta fram den vinnande maskinen under våren.

Störst ska bli större

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Volvo släpper sin hittills största grävare

Volvo fortsätter jobba sig uppåt i storlekarna. Senaste tillskottet i maskinutbudet är EC950F, en bandgrävare på drygt 90 ton som nu introduceras med steg V-motor och skopvolym på upp till sju kubikmeter.

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Kartong med ekobarriär föll chokladproducent i smaken

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Göteborg ger namn åt ny antibiotikaresistent bakterie

300 miljarder på 20 år – investeringarna haglar

Nässpray mot depression godkänd

Buller ger Grundtuben stororder

I dagarna börjar Grundtuben bygga tre kilometer bullerplank längs Kontinentalbanan, något som innebär ett av företagets hittills största projekt.

Data från Sigrid visar på motverkad viktuppgång

Ny studie på möss publicerad i Nanomedicine visar att Sigrids medicintekniska produkt SiPore15 motverkar viktuppgång. Detta öppnar vägen till nya behandlingar av fetma och diabetes.

Lång sjöresa för hamnens jättekranar

I slutet av mars inleds installationen av ett par gigantiska containerkranar i Stockholm Norvik Hamn. 10 januari började kranarna sin resa från Shanghai och ska när hamnen öppnar sina portar i maj stå klara att matcha även de största fartyg som kan trafikera Östersjön.

Let's Twist It Up!

Berlin-tågen tokökar

Nya Carnegiebryggeriet expanderar

Debatt: ”Ta ansvar och ställ krav”

Säkerhet borde vara den enskilt viktigaste frågan för alla i entreprenad- och byggbranschen. Det hävdar Engcons grundare Stig Engström som anser att modet att satsa på ny teknik och ställa högre krav på varandra är nyckeln till säkrare och tryggare arbetsplatser.

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Pågatåg ökar farten

Första staten med gratis kollektivtrafik

Trejon bygger för framtiden

Rototilt växer i USA och Kanada

KUKA öppnar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14