23948sdkhjf

Motsatsernas maskin

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Pontus Eriksson trivs i sin lilla men urstarka och skräddarsydda storstadsmaskin – den kritvita Hydreman har bland annat fått lastbilstuta, specialstol, klädd hytt och inbyggd ”dammsugare”.

Årsta. En kritvit hjulgrävare på knappt 20 ton glänser i solen en klar och kall oktoberfredag.

Maskinen, en Hydrema MX16 som levererades till Bäckströms i juli, gräver för fjärrvärme i Årsta.   TIPS: se maskinen i rörelse i filmklippet längst ned! 

I stora delar är det en standardmaskin, det syns dock på långt håll att Bäckströms fått den specialanpassad och det är föraren Pontus Eriksson som fått bestämma.

Läs också: Bandet ska backas

– Den är till exempel hellackerad – det är inte bara ”det gula” som bytt färg, säger han.

Han lägger stor vikt vid färgvalet – det märks inte minst på hans förra jobbmaskin, en Huddig som varit både blå och grön.

– Det är lite av min grej – jag gillar att ha grejer som sticker ut och folierade min första maskin 2014.

En del fnyser åt att han lägger tid och pengar på en till synes ytlig sak men Pontus Eriksson ser flera fördelar i att frångå standardutseendet.

Läs också: ”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

–Maskinen hålls efter bättre och det blir ett högt reklamvärde – företaget syns över allt och man vinner en hel del på marknadsföringen.

Att föraren vill sitta i en läcker maskin är en sak. Att övertyga cheferna om att det är en bra affär en annan.

– Jag har faktiskt fått möjlighet att lägga fram mina galna idéer för Bäckströms, de tog en chansning när jag ville göra om den första maskinen för många år sedan, men de såg snabbt att det lönade sig för nu syns vi överallt.

Han valde att lackera maskinen denna gång, bland annat för att det inte går att foliera alla delar.

Läs också: "Det är inte svårt för den som kan det"

– Ska man komma åt allt, till exempel grävaggregat och motorutrymme, blir det för pilligt – då måste man lackera, även om det blir mindre färger att välja mellan då.

Han valde att låta lackera vagnen och tiltrotatorn i Traffic White, hydraulkolvar och hjulaxlar har fått en gråmetallickulör. Maskinen har sedan fått dekaler i grått och blått.

– Vitt är en neutral färg, man måste ju tänka lite på att maskinen ska kunna gå att sälja vidare, kommenterar Pontus Eriksson.

Maskinen är Bäckströms första Hydrema och tanken var egentligen att skaffa ännu en Volvo när Huddigen skulle bytas ut –  ett väl inkört märke både för Bäckströms och för Pontus Eriksson.

Läs också: Rör med restriktioner

– Jag kollade lite på marknaden men sen tänkte jag att jag gillar ju det som är udda – det var lite udda att använda Huddigen i stället för en grävmaskin och Hydrema blir ju också lite udda, den går ju mest på spår.

Han testade märket en vecka och sen var han såld.

– Den har mycket egenheter som jag gillar, säger Pontus Eriksson och lyfter till exempel fram den stora hytten och den automatiska hydrostatiska växellådan.

– Det är kanske inte så jobbigt att trycka fram hög- och lågväxel men när man plötsligt slipper det är det väldigt användbart.

Läs också: "Det är en helt fantastisk spont"

Han ser Hydreman som lite av en självmotsägelse.

– Den har extremt stor grävkapacitet, långt över konkurrenterna, men är samtidigt minst i sin klass.

Stor hytt och väl tilltagen grävkapacitet i en liten och smidig maskin är perfekt när man ska jobba i stan anser han.

– Motvikten sticker aldrig ut och det är bra i stan, det är alltid tajt om plats och vi får sällan det utrymme vi behöver – därför behöver vi dra in på storleken utan att tumma på kapaciteten. 

Pontus Eriksson och Bäckströms nöjde sig inte med att specialbeställa färgen.

– Det är den första maskinen som Hydrema levererat med Nokian Twindäck – jag tycker att de är de bästa däcken.

Han har också bytt ut stolen.

– Det fanns ett antal tillval på stolar men jag, som suttit i en Huddigstol, ville ha en egen variant.

Han behövde en lång och smal stol, med lite annan stoppning. Det har han fått nu, tyvärr passar stolen inte så bra ihop med Hydremas armstöd.

– Just nu sitter jag som en påse nötter, det är det enda som är kvar att fixa – vi kommer antingen att göra om infästningarna eller byta ut armstöden.

Att sitta skönt är viktigt, hytten bör också vara någorlunda snygg och här fallerade Hydreman i sitt originalskick, konstaterar Pontus Eriksson och ser lätt förfärad ut.

– Alla plastdetaljer var sandbeiga – det var skitfult, som en 1980-tals Skoda.

– Nu har jag klätt in all plast med folietyg, det kanske inte blir mer lättvättat men dammet syns inte i alla fall!

Han har också satt in en dashcam (en kamera på instrumentbrädan) och en go-prokamera.

– Det är bra – nu kan jag ”bevisa” vad som hänt om det skulle uppstå problem.

I hyttaket sitter små infällda lampor utströsslade. En stjärnhimmel för att höja mysfaktorn kanske?

– Japp, ler Pontus Eriksson.

Maskinen har också fått luftdrivna starkhorn, lastbilstutor som drivs via en lufttank och en kompressor under hyttgolvet.

– Jag har nytta av dem – jag har satt in ett munstycke som tar luft från kompressorn, den använder jag för att blåsa ut skräp, förklarar Pontus Eriksson.

Bakom maskinen sitter en likaledes kritvit Palmse tiotonsvagn med lackerade fälgar och förvaringslådor med en luckor i högglanspolerad rostfri plåt.

– Nu kan jag ha med mig allt jag behöver, till exempel avfettningsmedel och tvättsvampar, säger Pontus Eriksson

Vagnen har också fått extra belysning bak.

– På lastbilar är funktionen solklar, här är det kanske mest för utseendets skull, medger Pontus Eriksson med ett leende.

Han fick maskinen dit han vill när det gäller utseende och kapacitet. Han behövde dock en sak till för att trivas till hundra procent.

– Jag har kanske skaffat ett lite för seriöst ljudsystem, säger han.

Billjudsindustrin har fått leverera anpassade detaljer för att skapa det bästa tänkbara ljudet och visst dunkar basen på bra när han drar igång det appstyrda systemet.

– En del tycker att sånt här är helt onödigt, att det inte fyller något syfte. Då drar jag till med den där gamla klyschan som faktiskt inte är nån klyscha – det här är mitt kontor, här ska det vara rent och fräscht och man ska vilja sitta här i åtta timmar. Då vill jag kunna lyssnat på musik också!

TIPS: Se maskinen i rörelse och hör vad Pontus Eriksson har att säga i klippet nedan.

TIPS: Pontus Eriksson driver Instagramkontot Nextgenerationmachines, där finns förstås många fler bilder på Hydreman i arbete.

PS: Pontus Eriksson är inte bara bra på att få igenom sina "galna idéer" – han kan köra maskin också och var en av de tre svenska förare som kvalificerade sig till Case Rodeos internationella final. Läs mer om det här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikverket risas av maskinentreprenörerna

De svenska maskinentreprenörerna ger inte mycket för Trafikverkets kompetens som upphandlare. Bland annat är uppfattningen att förfrågningsunderlagen är för otydliga och komplexa och entreprenaderna för stora.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

NCC tar hem stort asfaltjobb i Norge

Beläggning av 90 000 ton asfalt och material till dammbyggnader ingår i ett treårigt uppdrag som NCC tagit hem i samband med byggandet av Nordøyvegen i Møre og Romsdal.

Renta knyter till sig YRC-depåer

Renta fortsätter expandera i Stockholmsområdet, senast genom att knyta till sig YRC Rentals två depåer i Täby och Uppsala.

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Nyhetsbrev

LE34 byter Sverige-chef

Han är Lännens nya Sverigechef

Nytt initiativ för plast i cirkulation

”Om man inte är på så är man borta” - life science-strategin är här

Även om man tidigare varit framgångsrik som land eller företag så är risken att om man inte är på så är man borta ganska snabbt. Så avslutade näringsminister Ibrahim Baylan när regeringen presenterade sin nationella strategi för life science.

Tar förnybart sugrör till marknaden

Hon tar över i Mistra

De är störst inom offentlig upphandling

Sammantaget utannonserades 18 522 offentliga upphandlingar under 2018 med bygg och anläggning som de klart dominerande segmenten. Det totala värdet på upphandlingar gjorda år 2017 uppgick 706 miljarder kronor – allt enligt färska uppgifter från Upphandlingsmyndigheten.

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144