23948sdkhjf

50-års fest med fokus på framtiden

| Av Martin Wanerholm | UochD | Tipsa redaktionen

Svenskt Underhåll har precis firat 50 år med två fullmatade konferensdagar. Vi var på plats och lät oss inspireras.  

Organisationen Svenskt Underhåll fyller 50 år och bjöd i slutet av förra veckan in till en tvådagar konferens med rad olika föredrag. Vi var på plats och lyssnade på föredrag om allt från underhållets ledarskap till hur revisionsstopp ska genomföras på säkert sätt utan personskador trots en rad inblandade entreprenörer. Här kommer bara några korta glimtar från konferensen. 

 

Flera talare fokuserade på hur AI, artificiell intelligens, kan påverka framtidens underhåll och framförallt möjligheten att genom dataanalys kunna förutse när det är dags att genomföra underhållet.  

Jerry Johansson från Astra Zeneca berättade bland annat hur de testat AI i sin produktionsanläggning i Södertälje. De började med att analysera två års insamlade historiska data för tre utrustningar. De kunde i efterhand se att det hade varit möjligt att förutse ett pumphaveri som hade inträffat. När modellen nu är intrimmad ska de börja använda metodiken med data i realtid.   

— Jag var tveksam till det först och trodde att vi bara skulle se kvalitetsavvikelser men jag hade fel. Det fungerade bra och det är häftigt att se vad vi kunde göra med en relativt liten insats.  

Många menar att AI kommer förändra allt underhållsarbete och att det är lösningen på många problem. Men det är inte så lätt att komma igång och få ut bra resultat något Jenny Rosendahl från Sandvik vittnade om. De har gjort ett par pilottest med maskininlärning. De la ned mycket tid på dessa försök men fick inga bra resultat och till slut fick de lägga det på is för att personalen skulle hinna med allt som behöver göras. De kommer nu se över vad som behöver göras innan nästa test.  

— Det låter ofta som det går att göra mirakel men det är mycket jobb. Fördelen är att vi nu istället blivit bättre på att hantera cybersäkerhet, vi vet hur vi kan ta in extern personal i våra datasystem utan risk.   

 

Utbildning var ett annat viktigt tema på konferensen. Philip Tretten från Luleå Tekniska Universitet föreläste om hur de arbetar för att utbilda framtidens underhållsingenjörer för de utmaningar de kommer att möta. Han berättade också att de har svårt att fylla platserna på utbildningen, de har 30 platser men nu till hösten bara 13 elever. Det ledde till en diskussion hos åhörarna kring hur ungdomar ska lockas välja yrken inom industri och underhåll. Personer från Smurfit Kappa berättade hur de bjuder in elever i 9:an till fabriken och andra menade att det var bra men måste börja ännu tidigare. Andra tyckte att det var viktigt att försöka locka elever som från början gått andra program. Tekniskt basår lyftes här som ett bra alternativ för de som inte har behörighet för tekniska utbildningar. Ett problem med denna utbildning är att högskolorna inte får lika mycket betalt för denna kurs som andra högskolekurser. Flera tyckte att det var viktigt att även de med ekonomiutbildning arbetar med underhållsfrågor.  

Ekonomi och underhåll lyfte även Charlotta Backman som är underhållschef hos ståltillverkaren Ovako.  

— Vad kostar ett oplanerat underhållstopp. Det kan kosta enorma summor som du inte ser, allt från teknisk otillgänglighet och försenade leveranser till det värsta som kan hända med olyckor.  

Ovako har inte löst problemet med att redovisa alla kostnader från oplanerade underhållstopp men har ändå skaffat ett speciellt konto där de försöker bokföra kostnader för haverier. De använder även en FMEA (feleffektsanalys) speciellt inriktad på underhåll. Genom detta verktyg kan de prioritera underhållet och även få en bild av vad underhållet kostar.  

— Vi sitter i budgetförhandlingar just nu om nästa års underhållsbudget och då är FMEA ett bra sätt att lättare få till dialog med ledningen.  

Metoden kräver dock en del arbete för att motivera de som jobbar med det praktiska underhållet att delta då det kräver att alla samlas för att gemensamt gå igenom dokument med mycket frågor och tabeller som ska fyllas i.  

  

Konferensen innehöll förutom många föredrag också en minimässa med flera utställande företag och naturligtvis en uppskattad 50 års fest på kvällen.  

Martin Wänerholm  

 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikverket risas av maskinentreprenörerna

De svenska maskinentreprenörerna ger inte mycket för Trafikverkets kompetens som upphandlare. Bland annat är uppfattningen att förfrågningsunderlagen är för otydliga och komplexa och entreprenaderna för stora.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

NCC tar hem stort asfaltjobb i Norge

Beläggning av 90 000 ton asfalt och material till dammbyggnader ingår i ett treårigt uppdrag som NCC tagit hem i samband med byggandet av Nordøyvegen i Møre og Romsdal.

Renta knyter till sig YRC-depåer

Renta fortsätter expandera i Stockholmsområdet, senast genom att knyta till sig YRC Rentals två depåer i Täby och Uppsala.

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Nyhetsbrev

LE34 byter Sverige-chef

Han är Lännens nya Sverigechef

Nytt initiativ för plast i cirkulation

”Om man inte är på så är man borta” - life science-strategin är här

Även om man tidigare varit framgångsrik som land eller företag så är risken att om man inte är på så är man borta ganska snabbt. Så avslutade näringsminister Ibrahim Baylan när regeringen presenterade sin nationella strategi för life science.

Tar förnybart sugrör till marknaden

Hon tar över i Mistra

De är störst inom offentlig upphandling

Sammantaget utannonserades 18 522 offentliga upphandlingar under 2018 med bygg och anläggning som de klart dominerande segmenten. Det totala värdet på upphandlingar gjorda år 2017 uppgick 706 miljarder kronor – allt enligt färska uppgifter från Upphandlingsmyndigheten.

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122