23948sdkhjf

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

I grunden är Caj Luoma utbildad jurist. Han började sitt yrkesliv med ”klassiska juristuppgifter”, som han själv kallar det, på både myndighet och juristbyrå. Därefter kom han av en slump in i transportbranschen.

Läs också: Undantag från vilotider införs i Sverige

Jag brukar säga att jag kom in på ett bananskal. Jag brukar prata om bananskalen på det här sättet: om man ser dem och undviker dem så händer ingenting, men blundar du för dem och bara går rakt fram då slirar du till ibland och så hamnar du någonstans och så tar du dig framåt utifrån de förutsättningarna, säger han.

Det var inte vad Caj hade planerat, men dit kom han. Till en början var han verksam inom Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd, TYA, och arbetade internationellt med utbildning.

– Det ledde till att jag blev ordförande för en internationell organisation och satt där i fyra och ett halvt år. Det var inte min huvudsakliga syssla, men det tog mycket av min uppmärksamhet och det var en väldigt stimulerande roll.

I det sammanhanget fick han kontakt med bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen och fick därigenom möjlighet att börja där. I Transportföretagen ingår nio förbund inom flera branschområden: säkerhet, transport och motor. Caj trivs med att arbeta så brett.

Läs också: Extraordinärt läge för branschen

– Tittar man på en yrkesroll så kan man dela upp det i flera yrkesroller, så transportsektorn blir enorm. Jag tycker det är fantastiskt roligt att jobba med det här och mångfalden som finns inom de här områdena. Allt är i ständig utveckling också, och så brinner jag för att verka mellan politik och näringsliv.

Han tycker dessutom att det är ett viktigt arbete då han anser att transportsektorn är en avgörande faktor för samhället.

– När man sätter sig in i vad transportsektorn är för samhället, så är det dess blodomlopp. När man spekulerar i vad som händer om transporterna slutar fungera… hur ska man ta sig till arbetet eller till barnens fotbollsträning, eller hur ska matvarorna ta sig till butikerna? Vi är helt beroende av transporter.

Det var snart elva år sedan Caj började arbeta på Transportföretagen och redan från dag ett har han varit chef inom kompetensförsörjning.

Läs också: Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

– Min kalender är väldigt belastad. Jag sitter mycket i möten, politiska eller mediala till exempel, eller står på scen i olika sammanhang.

På frågan om Caj anser att han är en bra chef svarar han med ett leende – efter en tids betänketid:

– Klassiskt svar, men det får väl andra bedöma. Det är en aktuell fråga faktiskt, för ganska nyligen gick jag en ledarskapsutbildning. 70 frågor skickades ut till personer på organisationen, och enligt svaren är jag uppenbarligen en bra chef. Det finns såklart förbättringsområden, men det är inget avgörande som sticker ut negativt. Jag blev uppriktigt glad när jag såg resultatet för jag hade inte räknat med att det skulle landa så bra.

Att han är en bra chef skulle kunna bero på det han ser som viktigast med sitt arbete: just medarbetarna.

Läs också: Transportföretagen startar samarbete med försvarsmakten

– Jag går all in på det. Mycket av min tid går åt att göra avstämningar och ibland vidta åtgärder om det krävs, till exempel lätta på arbetsbördor för enskilda personer eller så, säger han.

Finns det något du tycker är mindre kul med ditt arbete?

– Rakt upp och ner har jag kanske inte svart bälte i ekonomi. Fast jag har en ganska låg tröskel där också. Jag förstår vikten av det arbetet, men det är inte det roligaste med administration och så.

Om man tror att det räcker för Caj att ha ett fullspäckat schema på arbetet så har man fel. Han tycks inte vila särskilt mycket för på fritiden har han också alltid något stort på gång.

– Jag är inte den som plockar lite blåbär och läser en bok. Jag engagerar mig alltid i något vid sidan om.

Just nu sitter han i styrelsen för sina söners fotbollsklubb Karlberg, han tränar fyra dagar i veckan och har ganska nyligen börjat med landsvägscykling och som de flesta människor så reser han när tiden finns.

– Jag är väldigt mycket i mina söners fotbollsvärld. De har väl börjat ge upp drömmen om att få spela i landslaget, skrattar Caj. Men de spelar ändå mycket och jag gillar att se på och vara med i den världen.

Cyklingen har visat sig vara en bra motionsform för honom och de två senaste åren har han klarat av Vätternrundan. Ett lopp som sträcker sig över 30 mil, vilket kan anses rätt långt för en vanlig motionscyklist, men inte för Caj. Och vad gäller resorna så är det kanske det enda tillfället han vilar på, i alla fall när det bär av till en strand på Kreta och inte till valfri storstad där det finns massor att göra.

Hans fru är från Kreta, vilket är orsaken till att de ofta reser dit. De reser också ofta till Cajs barndomshem: Åland. Där finns hans familj och släkt och de har ett landställe på ön.

– Jag brukar säga att jag är ålänning. Men när jag fick frågan för en tid sedan om jag känner att jag åker hem när jag åker dit så har jag inte längre ett självklart svar. Jag åker ju hem på ett sätt, men jag åker också hem när jag åker tillbaka till Stockholm, säger han.

Fakta om Caj Luoma

Ålder: 53 år.

Bor: På Kungsholmen i en bostadsrätt.

Familj: Fru och två söner, 12 och 15 år.

Karriär: Chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen sedan nästan elva år tillbaka.

Kör: Volvo V70.

Okänd talang: Talar grekiska, som han lärt sig för att kunna konversera med fruns släkt. Grekiskan är enligt honom nästan lika bra som finskan, som han har kvar från uppväxten på Åland.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk förvärv för Tokvam

Fyrhjulsdrivet designobjekt

Ett tufft utseende för kunder som inte är rädda för att synas på vägen är slagordet när Ford släpper den specialutrustade Ranger Thunder på marknaden. Att Sverige står starkt som pickup-nation framgår av att vi tilldelats ungefär 150 av totalt 4 500 som släpps i Europa.

Renta ökar certifieringstakten

Under de senaste två åren har Renta certifierat 15 depåer enligt ISO 9001 och ISO 14001. Ambitionen är att återstående depåer ska ha gått igenom certifieringsprocesserna innan årets slut.

Optimism i Cat trots stort tapp

Årets andra kvartal blev tufft för Caterpillar som redovisar en omsättning som minskade med 31 procent och ett rörelseresultat som minskade med 65 procent jämfört med samma period förra året.

Bra start i Sverige för teleskopkran

1 september förra året tog Scantruck över generalagenturen i Sverige för Sennebogens teleskopkranar. Först ut bland dessa kranar i Sverige är 613E, med 16 tons lyftkapacitet, som används vid byggandet av Veddestabron nära Stockholm.

Tysk plast- och gummimaskinindustri störtdyker

Nyhetsbrev

Mer hemmafix i coronatider

Byggmaterialhandeln har haft goda tider under årets sex första månader. I synnerhet har det coronapräglade andra kvartalet visat en kraftig försäljningsökning.

Bristande beredskap inför översvämningar

Europa har drabbats av ett flertal omfattande översvämningar de senaste 30 åren. Nu har forskare vid 42 europeiska universitet tillsammans slagit fast att perioden faktiskt är exceptionell, även vid en jämförelse som sträcker sig 500 år bakåt i tiden.

Nya ägare för tunga lyft

Nolato gör viktigt förvärv

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

1

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Ny VD

Ny hos Eneroth

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119