23948sdkhjf

Svenskt gummigranulat okej för lek och spel

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En nöjd Fredrik Ardefors, vd för Svensk Däckåtervinning, konstaterar att svenskt gummigranulat ligger långt under de gränsvärden för polyaromater (PAH) som föreslås gälla när materialet används i bland annat konstgräsplaner.

På senare tid har det då och då höjts ett varningens finger för användandet av gummigranulat i konstgräsplaner. Bland annat har Naturvårdsverket och Kemikalieinspektionen varnat för att materialet kan innehålla ämnen som har allvarliga hälso- och miljöfarliga egenskaper.

Den europeiska kemikaliemyndigheten, Echa, har dock utvärderat hälsoriskerna för personer som vistas på konstgräsplaner med återvunnet gummigranulat. Echa konstaterar att det visserligen finns kunskapsluckor, men drar ändå slutsatsen att det inte finns någon större anledning till oro när det gäller exponeringen för de ämnen som studerats.

Echa gav därför klartecken för spel på konstgräsplaner med gummigranulat 2017 efter en omfattande studie. Innehållet i råvaran kan dock variera avsevärt och därför beslöts samtidigt bland annat att gränsvärdet för PAH, de cancerogena ämnen som samlas under benämningen polycykliska aromatiska kolväten måste sänkas.

Nyligen offentliggjordes det nya gränsvärdet som satts till 20 mg/kg på såväl konstgräsplaner och andra lek- och idrottsytor. Förslaget kompletteras med kravet att gummigranulatet måste testas och märkas för att säkerställa att endast material med säkra nivåer används.

För svensk del tas förslaget emot med öppna armar. Fredrik Ardefors betonar att de tester och den märkning som krävs redan görs i Sverige och att det svenska gummigranulat ligger kring 2-8 mg/kg, vilket är långt under det nya gränsvärdet. Han lyfter också fram att den asfalt som ligger på platser där barn leker i dag kan innehålla upp till 70 mg/kg.

– Svensk Däckåtervinning välkomnar skärpta och tydliga gränsvärden för gummigranulat till konstgräsplaner. Sveriges 600 000 fotbollsspelare kan med gott samvete fortsätta spela på konstgräsplaner och vara trygga med att gummigranulat inte påverkar hälsan, säger Fredrik Ardefors.

– Däckgummigranulat är det spelarna gillar bäst som infill på konstgräs, men även det som har minst total miljöpåverkan enligt livscykelanalyser. Det kan dessutom återanvändas när resten av planen behöver bytas. Detta är ett exempel på den cirkulära ekonomin som alla efterfrågar och som är nödvändig för att avlasta planeten från överuttag av jungfruliga resurser, säger Fredrik Ardefors.

Helt nöjd är han ändå inte med det arbete som sker inom EU som han anser borde se bredare på problematiken.

Vi skulle egentligen vilja att EU koncentrerade sitt regelverk på olika materials totala påverkan och inte bara på innehåll. Däckgummi är en högteknologisk produkt som förädlats under över 100 år för att vara säkert för alla som kommer i kontakt med det. Det finns redan laktester för att mäta gummigranulatets verkliga miljöpåverkan och dessa visar att även de små mängderna av substanser som finns i däck inte lakar ut. Detta beror på att materialet är kemiskt bundet via vulkanisering. Samma gränsvärden är alltså betydligt säkrare i däckmaterial än i till exempel förorenad jord.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att styrka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Nyhetsbrev

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174