23948sdkhjf

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

En uppgraderad version av Alstoms signalsysten Atlas ETCS har tagits i bruk på den ikoniska balkbanan i den tyska staden Wuppertal, kallad ”Schwebebahn”. Alstom har utrustat hela sträckan samt 31 nya fordon, liksom den gamla "Imperial Wagon" med ETCS, (European Train Control System) den europeiska standarden för tågkontrollsystem.

Järnvägslinjen i Wuppertal är den allra första utbyggnaden av ERTMS Level 3 i världen enligt Alstom. För ERTMS Level 3 baseras tågets position enbart av ETCS-utrustning på själva tåget. Alstom har ersatt den traditionella trackside-utrustningen längs rälsen, som till exempel axelräknare, med ett digitalt signalsystem där det ETCS-utrustade fordonet istället kommunicerar sin position direkt till den centrala datorn via radio.

– Wuppertal den första staden i Tyskland som använder ETCS i stadstrafik. ETCS bidrar inte bara till säkrare och effektivare tågdrift, utan är också en utecklingsplattform för många av framtidens tekniker inom signalsystem för järnväg, säger Jörg Nikutta, vd för Alstom i Tyskland och Österrike.

Alstoms system Atlas för ETCS har utvecklats i Charleroi (Belgien), medan systemkomponenterna produceras på Alstoms anläggningar i Villeurbanne (Frankrike) och Bologna (Italien). Systemet installeras av Alstoms anställda från Charleroi, Salzgitter (Tyskland) och Berlin.

Alstom är marknadsledande inom ETCS ombordutrustning. Sedan 2006 har Alstom utrustat mer än 8 200 fordon (varav 3 200 redan är i drift) och 18 000 kilometer spår (varav 7 000 redan är i drift) med ETCS-utrustning.

FAKTA/Schwebebahn Wuppertal

En tysk balkbana för lokaltrafik med vagnar som hänger under en balk i staden Wuppertal i Ruhrområdet, centrala Tyskland. Motorer och hjul finns ovanför vagnarnas tak. Banan började byggas för litet drygt 120 år sedan och togs i trafik 1901. Tanken med banan var att använda sig av det enda obebyggda området som fanns i staden för en stadsbana – nämligen ån Wupper. Eftersom det fanns gott om stål valde man att bygga en balkbana av stål som hänger mitt över ån utom vid en delsträcka av den 13,3 km långa banan som än i dag är ryggraden i stadens kollektivtrafik. Närmare 25 miljoner passagerare åker med Schwebebahn varje år. Invånarna i Wuppertal är därför litet smått irriterade under semestertid då mängder av turister tränger sig in i vagnarna för att uppleva och fotografera.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094