23948sdkhjf

Riksrevisionen läxar upp Trafikverket – igen

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Drift och basunderhåll av statliga vägar är betydligt dyrare än avtalat. Det hävdar Riksrevisionen som föreslår att bättre kvalitetssäkring av upphandlingsunderlagen och förbättrad dokumentation av utförda arbeten kan ge betydligt mer utfört arbete för varje satsad skattekrona.

Trafikverket upphandlar årligen drift och basunderhåll av det statliga vägnätet för cirka 3,5 miljarder kronor. Drygt hälften av kostnaderna hänförs till snöröjning och andra vinterrelaterade åtgärder.

Läs också: Mindre salt, mera gas – därför vann Svevia och Trafikverket

När Riksrevisionens nu granskat utfallet av upphandlingarna konstateras att slutnotan för dessa kontrakt i genomsnitt blir 41 procent dyrare än vad som ursprungligen upphandlades. Den genomsnittliga kostnadsökningen för vinterväghållning anges till 33 procent medan slutnotan för övrigt drift och underhåll hamnar hela 57 procent över de ursprungliga anbuden.

Granskningen gjordes efter indikationer på kostnadsökningar – men att det handlar om så här stora summor hade vi inte förväntat oss, säger riksrevisor Helena Lindberg.

Riksrevisionen lyfter fram så kallad spekulativ prissättning som en av orsakerna till de kraftiga kostnadsökningarna. En förklaring till att slutnotan skiljer sig från det offererade priset är nämligen att avtalen innehåller en kombination av åtgärder som ska utföras i en viss omfattning och åtgärder som ska utföras vid behov.

En av Riksrevisionens slutsatser är att entreprenörerna vid sin prissättning spekulerar i att behovet av vissa typer av arbeten ska öka eller minska jämfört med vad som preciserats i upphandlingsunderlaget. Det gör det möjligt att ge ett mycket lågt pris på vissa åtgärder för att vinna upphandlingen och sedan räkna hem vinsten på tilläggsbeställningar som inte reglerades vid upphandlingstillfället och på åtgärder som är högt prissatta.

Det är inte otillåtet att göra så, men det ökar risken för att staten inte får så mycket underhåll som möjligt för pengarna, säger Erik Trollius, projektledare för granskningen.

Riksrevisionen ser även några tydliga samband i helt andra avseenden:

  • Storleken på kostnadsökningarna varierar kraftigt mellan olika entreprenörer.
  • Storleken på kostnadsökningarna varierar kraftigt mellan Trafikverkets regioner.
  • Ju längre kontraktsperioderna pågår desto större blir kostnadsökningarna.

Riksrevisionens bedömning är att skattepengarna kan användas betydligt effektivare än i dag och rekommenderar därför regeringen att ge Trafikverket i uppdrag att analysera omfattning och konsekvenser av dagens budgivning som beskrivs som direkt obalanserad.

Samtidigt rekommenderas Trafikverket att ta fram en ny process för systematisk kvalitetssäkring av upphandlingsunderlagen samt att förbättra sin dokumentation av de arbeten som utförts. Riksrevisionen är övertygad om att bättre underlag inför framtida upphandlingar kan bidra till minskade kostnadsöverskridanden.

Det bästa sättet att minska risken för kostnadsökningar är att så träffsäkert som möjligt ange vad som ska ingå i kontrakten. Då minskar behovet av tilläggsbeställningar och utrymmet för spekulativ prissättning krymper, säger Erik Trollius.

Liknande granskningar har genomförts av Riksrevisionen tidigare – med liknande resultat och med liknande förslag till lösningar. Redan innan Trafikverket bildades 2010 kritiserades Vägverket för att de underlag som användes inte var tillräckligt bra för att säkra ett effektivt underhåll av det statliga vägnätet. Riksrevisionens senaste granskning pekar på att inte mycket hänt under de senaste tio åren.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att styrka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

Nyhetsbrev

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Ledare: Våga lätta på gasen

Busstorget till Bålsta!

De förstärker Bellmans styrelse

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133