23948sdkhjf

Riksrevisionen läxar upp Trafikverket – igen

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Drift och basunderhåll av statliga vägar är betydligt dyrare än avtalat. Det hävdar Riksrevisionen som föreslår att bättre kvalitetssäkring av upphandlingsunderlagen och förbättrad dokumentation av utförda arbeten kan ge betydligt mer utfört arbete för varje satsad skattekrona.

Trafikverket upphandlar årligen drift och basunderhåll av det statliga vägnätet för cirka 3,5 miljarder kronor. Drygt hälften av kostnaderna hänförs till snöröjning och andra vinterrelaterade åtgärder.

Läs också: Tvärstopp i Hälsingland

När Riksrevisionens nu granskat utfallet av upphandlingarna konstateras att slutnotan för dessa kontrakt i genomsnitt blir 41 procent dyrare än vad som ursprungligen upphandlades. Den genomsnittliga kostnadsökningen för vinterväghållning anges till 33 procent medan slutnotan för övrigt drift och underhåll hamnar hela 57 procent över de ursprungliga anbuden.

Granskningen gjordes efter indikationer på kostnadsökningar – men att det handlar om så här stora summor hade vi inte förväntat oss, säger riksrevisor Helena Lindberg.

Riksrevisionen lyfter fram så kallad spekulativ prissättning som en av orsakerna till de kraftiga kostnadsökningarna. En förklaring till att slutnotan skiljer sig från det offererade priset är nämligen att avtalen innehåller en kombination av åtgärder som ska utföras i en viss omfattning och åtgärder som ska utföras vid behov.

En av Riksrevisionens slutsatser är att entreprenörerna vid sin prissättning spekulerar i att behovet av vissa typer av arbeten ska öka eller minska jämfört med vad som preciserats i upphandlingsunderlaget. Det gör det möjligt att ge ett mycket lågt pris på vissa åtgärder för att vinna upphandlingen och sedan räkna hem vinsten på tilläggsbeställningar som inte reglerades vid upphandlingstillfället och på åtgärder som är högt prissatta.

Det är inte otillåtet att göra så, men det ökar risken för att staten inte får så mycket underhåll som möjligt för pengarna, säger Erik Trollius, projektledare för granskningen.

Riksrevisionen ser även några tydliga samband i helt andra avseenden:

  • Storleken på kostnadsökningarna varierar kraftigt mellan olika entreprenörer.
  • Storleken på kostnadsökningarna varierar kraftigt mellan Trafikverkets regioner.
  • Ju längre kontraktsperioderna pågår desto större blir kostnadsökningarna.

Riksrevisionens bedömning är att skattepengarna kan användas betydligt effektivare än i dag och rekommenderar därför regeringen att ge Trafikverket i uppdrag att analysera omfattning och konsekvenser av dagens budgivning som beskrivs som direkt obalanserad.

Samtidigt rekommenderas Trafikverket att ta fram en ny process för systematisk kvalitetssäkring av upphandlingsunderlagen samt att förbättra sin dokumentation av de arbeten som utförts. Riksrevisionen är övertygad om att bättre underlag inför framtida upphandlingar kan bidra till minskade kostnadsöverskridanden.

Det bästa sättet att minska risken för kostnadsökningar är att så träffsäkert som möjligt ange vad som ska ingå i kontrakten. Då minskar behovet av tilläggsbeställningar och utrymmet för spekulativ prissättning krymper, säger Erik Trollius.

Liknande granskningar har genomförts av Riksrevisionen tidigare – med liknande resultat och med liknande förslag till lösningar. Redan innan Trafikverket bildades 2010 kritiserades Vägverket för att de underlag som användes inte var tillräckligt bra för att säkra ett effektivt underhåll av det statliga vägnätet. Riksrevisionens senaste granskning pekar på att inte mycket hänt under de senaste tio åren.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Krönika: Hur viktigt är life science egentligen

Först life science-strategin och nästa höst forskningspropositionen. Framtiden stakas ut och det är dags för politikerna att bekänna färg.

Bästa och sämsta lönerna i Sveriges pappersbruk

​Immunterapi prövas mot psykisk sjukdom

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Nyhetsbrev

Gräv smart – gräv säkert

Dig Smart. Dig Safe. Det är parollen när Engcon nu lanserar en världsomfattande säkerhetskampanj där målet är att eliminera de arbetsplatsolyckor som sker i samband med grävmaskiner.

Nya Zeeland på tur för Steelwrist

Steelwrist tar språnget från Australien och tecknar ett distributionsavtal med Synergy Group för försäljning och support av Steelwrists tiltrotatorer och redskap i hela Nya Zeeland.

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Stenteknik skiftar vd

Veidekke bygger på Lidingö

Han ska sälja Hitachi i norr

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nu brådskar det

Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 ska vara inlämnade senast den 5 januari.​ ​​​​

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Förseningar kostar miljarder

Klart med vd för ”nya” Ramirent

Norwegian säljer dotterbolag

Låt återvinningen bevara resurser och avgifta samhället

Krav på alltför hög renhet i återvunnet material skulle kunna leda till att en stor del av dagens återvinning måste läggas ner, liksom ambitionen om en mer cirkulär ekonomi. Det menar flera debattörer.

Plus

Oljan håller längre än du tror - Vad du ska tänka på och vad du ska undvika

Det är dags att börja tänka nytt när det gäller de smörjoljor som används i industrin och hur ofta de byts.

Ryanair lämnar Skavsta

Premiär för grön betong i äldreboende

I våras lanserade Skanska betong där cement bytts ut mot masugnsslagg för att minska utsläppen av koldioxid. Nu testas den ”gröna” betongen för första gången i ett bostadsprojekt i Göteborg.

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Veidekke bygger i Helsingborgs hamn

Svår bussolycka i Sollentuna

Järfälla bereder plats för småföretagen

Ny vice vd på MVB

Høven vd i SJ Norge

Hon blir generaldirektör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144