23948sdkhjf

Raggar folk till tågdepå

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

100 personer rekryteras till den nya tågdepån i Hässleholm av SJ Öresund och Mantena – om drygt ett år ska depån vara i drift.

När Hässleholms nya tågdepå tas i bruk i december 2020 är det SJ Öresund och Mantena som tar över drift och underhåll av 111 Öresundståg. Sveriges modernaste verkstad för tågunderhåll ska nu fyllas med arbetskraft och minst 100 personer ska nu rekryteras till depån i Kärråkra.

– Vi ser enormt mycket fram emot att sätta igång med trafiken och att bemanna den nya fina depån i Hässleholm. Depån kommer skapa enormt bra förutsättningar för oss att köra Öresundståg. I Hässleholm ligger depån centralt placerad i trafiksystemet och kommer öka kapacitet för underhåll och service av tågen, säger Anders Gustafsson, vd på SJ Öresund.

I december 2020 tar SJ Öresund över en stor del av tågtrafiken i södra Sverige då man kommer köra och underhålla Öresundståg.Tillsammans med Mantena kommer SJ Öresund även sköta driften av Hässleholms nya depå och bolagen har precis signerat ett nytt partnerskapsavtal. Nu kommer bolagen gemensamt lägga stor kraft på att skapa perfekta förutsättningar för depån.

– Att ingå i det här samarbetsavtalet med SJ känns tryggt och bra. Vi har inte sett den här typen av partnerskap i järnvägsbranschen tidigare och vi tror att detta är framtiden. Vi vet att SJ är kunniga, pålitliga och har lång erfarenhet av att bedriva tågtrafik som blir en bra matchning med vår långa erfarenhet av tågunderhåll. Vi ser fram emot att arbeta tätt tillsammans för att lyfta resenärernas upplevelse, säger Kjetil Hovland vd på Mantena.

Depån kommer bli en av de största arbetsplatserna i Hässleholm och de tjänster som rekryteras under hösten är administrativa och ledande befattningar inom tekniskt och dagligt underhåll. Under 2020 påbörjas rekrytering av bland annat fordonstekniker, reparatörer, fordonsmontörer och fordonsingenjörer.

SJ Öresund och Mantena rekryterar initialt 100 personer till den nya depån som just nu är under uppbyggnad i Hässleholm. På sikt satsar SJ Öresund på ännu fler rekryteringar till bolaget och längre fram kommer bolaget anställa såväl ombordpersonal som komfortoperatörer.

Region Skåne ska uppföra och förvalta depån, som kommer att bli Sveriges mest moderna tågverkstad. Den nya depån har betydligt större kapacitet och bättre förutsättningar för ett industrialiserat utförande av tekniskt underhåll och städning än dagens depå i. Depån på totalt 26 500 kvadratmeter ligger i Kärråkra strax utanför Hässleholm och kommer bestå av fem byggnader innehållande verkstad, kontor, städbyggnad, hjulsvarv, kombihall, en mottagningsstation och en städplattform. Depån blir Sveriges modernaste med helt ny teknik och utrustning för service och underhåll bland annat är den anpassad för utvändig fordonstvätt, klottersanering och påfyllning/tömning av vatten- och toalettsystem. Därtill med väl tilltagna utrymmen och moderna kontors-, och arbetsmiljöer.

– Den nya depån innebär utökat underhåll och städning vilket kommer ge fler hela och rena fordon i trafik som i sin tur minskar inställda och avkortade tåg. Detta kommer leda till en förbättrad punktlighet och en förbättrad miljö för alla våra resenärer. Säger Anders Gustafsson.

– Just nu pågår ett intensivt arbete med att hitta rätt kandidater och det har redan visat sig att det finns ett jättestort intresse att söka de nya tjänsterna, säger Kjetil Hovland.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

”Vi ska vara nära verkligheten”

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

”Era röster väger tungt”

ME tror att branschen kan göra mycket för att få fler att bli maskinförare –  och sedan också stanna i branschen.

Nyhetsbrev

Mindre utsläpp med hjälp av AI

Mindre utsläpp, snabbare produktion och lägre kostnader är målet för ett forskningsprojekt som ska utreda möjligheterna att begränsa koldioxidutsläpp med hjälp av artificiell intelligens.

Corona-oro får svenskt bolag att lyfta

Brommabolaget får stororder från Asien på sin luftrenare. Linköpings universitetssjukhus och Karolinska institutet har bedrivit omfattade studier på bolagets teknologi som kan oskadliggöra virus redan i luften.

Kolfiberfabrik i norr står högt på önskelistan

NCC bygger i Eskilstuna

Ny studie kring medelhavskost och demens

Ledare: Enkel lösning på stort problem

Elflygspremiär i höst

Delade meningar om vägen till fossilfritt

I dag är de flesta överens om att fossila bränslen måste fasas ut – och att arbetet bör göras skyndsamt. Däremot är vägen till målet långt ifrån utstakad. Det stod klart på Stora Infradagen som nyligen arrangerades i Stockholm.

CM – en väg till ökad konkurrens

I Maskinentreprenörernas senaste konjunkturrapport strax före jul fick Trafikverket skarp kritik för att entreprenaderna generellt är för stora. Stefan Dahlgren, ordförande för CM-bolagen, hävdar att en lösning finns i Construction Management som dels ökar konkurrensen och dels kan stimulera kreativa lösningar.

Nytändning för Dynapac

Dynapac har kommit starkt sedan nya ägarna Fayat trädde in, företaget har blåst liv i sitt varumärke och lockat tillbaka storkunderna. – Vi har tagit tillbaka initiativet.

Plus

Industri 4.0 präglade teknikdagar

Vem vill bli maskinförare?

Örebro vill beveka Trafikverket

Epiroc och Luleå tekniska universitet fördjupar samarbetet

”Det är inte en dag för tidigt”

Veidekkes kvinnliga anställda ska slippa byta om på toaletten eller bakom ett skynke –  nya bodar ska öka inkluderingen.

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.859