23948sdkhjf

Komplicerat att bedöma fordonsärenden

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Fordons- och trafikskador som hanteras hos försäkringsbolag kan vara svåra att bedöma jämfört med andra kategorier. Därför har Trygg-Hansa sedan många år tillbaka en så kallad försäkringsnämnd som löser ärenden som någon vill överpröva.

De fyra största försäkringsbolagen Trygg-Hansa, Folksam, If och Länsförsäkringar har tillsammans hand om över 90 procent av alla fordonsärenden i Sverige. Många fall blir snabbt avklarade när försäkringsbolaget har fattat ett beslut om vem som är vållande vid till exempel en olycka eller hur en fordonsskada ska betalas. En liten andel överprövas dock, oftast handlar det om att konsumenten inte håller med bolaget och vill ha en ny bedömning.

Läs också: Bildelsstölderna fortsätter att minska

Då gör de olika försäkringsbolagen på olika sätt. De flesta bolag, bland annat tre av de största (Folksam, If och Länsförsäkringar), har en så kallad kundombudsman som hanterar ärenden som går till överprövning. Denne ska vara neutral även om hon eller han är anställd av försäkringsbolaget. I vissa fall tar de hjälp av experter och specialister om de själva inte besitter all kunskap, men det är alltid gratis för konsumenten.

Trygg-Hansa har istället en så kallad försäkringsnämnd som inrättades 1976. Den består i dag av sex personer med olika bakgrunder och där samtliga är helt externa från bolaget, förutom Trygg-Hansas sekreterare. Bland annat finns branschkunniga och personer med domstolsbakgrund med i gruppen. Vid sammanträden där beslut fattas är det alltid sekreteraren, men endast tre av de övriga med.

Det är stor kompetens hos personerna i gruppen och den är helt opartisk eftersom ledamöterna inte har koppling till försäkringsbolaget, säger Bo Ericsson, vd för Svenska fordonsverkstäders förening som sitter med i nämnden sedan 17 år tillbaka.

Anledningen till att försäkringsnämnden startade var för att man ville erbjuda kunder en fristående beslutsinsats.

I händelse av att en kund inte är överens med oss kring ett beslut är det viktigt för oss att kunna reda ut frågan ordentligt tillsammans med kunden, förklarar Leif Holmberg, kundklagomålsansvarig på Trygg-Hansa.

Nämnden får in ungefär 150-200 fordonsärenden årligen. Dessa är mer komplexa att hantera om man jämför med andra kategorier där det framför allt finns tydligare villkor. Fordonsärenden styrs av fler faktorer, olika lagar och regler i trafiken som hastighetsbegränsningar och annat.

Det visar ju hur svårt det här är, när juridiken möter tekniken. Det har blivit färre ärenden hos oss över tid, men det är ändå inte enkelt eftersom tekniken i bilarna utvecklas och det blir svårt för försäkringsbolagen att hänga med, säger Bo Ericsson.

Försäkringsnämnden gör en juridisk prövning på samma sätt som till exempel Allmänna reklamationsnämnden, ARN, eller en domstol. Om kunden fortfarande inte skulle vara nöjd efter att försäkringsnämnden fattat ett beslut kan denne överklaga beslutet och då går det vidare till just ARN eller domstol.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

Nyhetsbrev

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Oilquick hårdsatsar i USA

Den tiltrotatorserie som lanserades i höstas efter ett nära samarbete med Engcon blir huvudnumret för Oilquick på Conexpo-Conagg i Las Vegas 10-14 mars. Företaget har vuxit kontinuerligt i Nordamerika under flera år och räknar med fortsatta framgångar.

1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Swecon noterar rekordstor vinst

Det går bra för Swecon. Enligt Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman var aktivitetsnivån hög på samtliga företagets marknader, vilket bland annat resulterade i Swecons hittills bästa resultat under ett kalenderår.

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

”Vi ska vara nära verkligheten”

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

”Era röster väger tungt”

ME tror att branschen kan göra mycket för att få fler att bli maskinförare –  och sedan också stanna i branschen.

Mindre utsläpp med hjälp av AI

Mindre utsläpp, snabbare produktion och lägre kostnader är målet för ett forskningsprojekt som ska utreda möjligheterna att begränsa koldioxidutsläpp med hjälp av artificiell intelligens.

Corona-oro får svenskt bolag att lyfta

Brommabolaget får stororder från Asien på sin luftrenare. Linköpings universitetssjukhus och Karolinska institutet har bedrivit omfattade studier på bolagets teknologi som kan oskadliggöra virus redan i luften.

Kolfiberfabrik i norr står högt på önskelistan

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14