23948sdkhjf

Fartygsunderhåll med norsk teknik

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge tillåter nu en unik teknik för att rengöra fartygsskrov.

ECOsubsea, ett norskt cleantech-företag med en unik skrovrengöringsteknik, har vunnit kontrakt i hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge tack vare teknikens förmåga att rena vattnet från föroreningar.

Läs också: Avtal med världens största skeppsbyggare

Rengöringssystemet har godkänts för användning i de två nordeuropeiska hamnarna efter cirka 500 tester med skrovreningar i Southampton och i Norge. Metoden uppfyller uppfylla strikta miljökrav.

Även om rengöring av skrov är en viktig del av fartygsunderhållet, har det blivit kontroversiellt på grund av den höga risken för att invasiva arter från andra hav kan spridas vid rengöringen och bli såväl en miljöfara som ekonomisk fara.

Traditionella skrovrengöringsmetoder innefattar att skicka ner dykare under fartyget när de är i hamn eller ligger för ankar. Denna metod slopas allt mer på grund av att dött organiskt material faller ner på hamnens botten. Hård rengöring kritiseras även på grund av att lager av skrovets ytskydd också tenderar att tas bort under rengöringsprocessen.

ECOsubsea grundades i Norge av den prisbelönta entreprenören Tor Østervold och hans bror Klaus Østervold. De skapade sig ett namn tack vare deras ansträngningar att säkerställa att rengöringssystemet skulle bli så hållbart och robust som möjligt, vilket innebär att det effektivt rengör skrov utan att öka risken för förorenade kustvatten.

ECOsubsea-tekniken består av ett fjärrstyrt fordon som försiktigt rengör fartygets skrov. Fordonet rör sig över ytan som en stor gräsklippare. Föroreningarna pumpas till land och passerar genom en filtreringsanläggning där föroreningarna lagras i uppsamlingspåsar som senare används i biogasproduktion.

- Vår verksamhet i Antwerpen och Zeebrugge utgör en betydande milstolpe för ECOsubsea. Både Antwerpen och Zeebrugge har varit föregångare inom miljöreglering. För oss har det varit viktigt att tillhandahålla en lösning som helt uppfyller de striktaste standarderna. Dessutom är Antwerpen och Zeebrugge stora hamnar som betjänar många av våra befintliga kunder, men också många potentiella nya kunder, säger Tor Østervold.

Han fortsätter:

- Vi tror att vi har en ledande teknik, både vad gäller miljöavtryck och när det gäller hur snabbt vi rengör ett skrov och hur skonsamt beläggningen behandlas. Vi rekommenderar fartygsägare att undersöka skroven minst två gånger om året.Luc Van Espen från Antwerpens hamn kommenterar:

- Vi är glada att välkomna företag som ECOsubsea, som har tekniken för att rengöra fartygsskrov på ett hållbart sätt. Detta skyddar inte bara våra hamnvatten mot att förorenas av främmande arter och tungmetaller, utan erbjuder också en ny tjänst till våra rederier, vilket gör att fartyg ibland gör en avstickare till Antwerpen för att rengöras, bunkras och repareras på samma gång.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109