23948sdkhjf

Fartygsunderhåll med norsk teknik

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge tillåter nu en unik teknik för att rengöra fartygsskrov.

ECOsubsea, ett norskt cleantech-företag med en unik skrovrengöringsteknik, har vunnit kontrakt i hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge tack vare teknikens förmåga att rena vattnet från föroreningar.

Läs också: Avtal med världens största skeppsbyggare

Rengöringssystemet har godkänts för användning i de två nordeuropeiska hamnarna efter cirka 500 tester med skrovreningar i Southampton och i Norge. Metoden uppfyller uppfylla strikta miljökrav.

Även om rengöring av skrov är en viktig del av fartygsunderhållet, har det blivit kontroversiellt på grund av den höga risken för att invasiva arter från andra hav kan spridas vid rengöringen och bli såväl en miljöfara som ekonomisk fara.

Traditionella skrovrengöringsmetoder innefattar att skicka ner dykare under fartyget när de är i hamn eller ligger för ankar. Denna metod slopas allt mer på grund av att dött organiskt material faller ner på hamnens botten. Hård rengöring kritiseras även på grund av att lager av skrovets ytskydd också tenderar att tas bort under rengöringsprocessen.

ECOsubsea grundades i Norge av den prisbelönta entreprenören Tor Østervold och hans bror Klaus Østervold. De skapade sig ett namn tack vare deras ansträngningar att säkerställa att rengöringssystemet skulle bli så hållbart och robust som möjligt, vilket innebär att det effektivt rengör skrov utan att öka risken för förorenade kustvatten.

ECOsubsea-tekniken består av ett fjärrstyrt fordon som försiktigt rengör fartygets skrov. Fordonet rör sig över ytan som en stor gräsklippare. Föroreningarna pumpas till land och passerar genom en filtreringsanläggning där föroreningarna lagras i uppsamlingspåsar som senare används i biogasproduktion.

- Vår verksamhet i Antwerpen och Zeebrugge utgör en betydande milstolpe för ECOsubsea. Både Antwerpen och Zeebrugge har varit föregångare inom miljöreglering. För oss har det varit viktigt att tillhandahålla en lösning som helt uppfyller de striktaste standarderna. Dessutom är Antwerpen och Zeebrugge stora hamnar som betjänar många av våra befintliga kunder, men också många potentiella nya kunder, säger Tor Østervold.

Han fortsätter:

- Vi tror att vi har en ledande teknik, både vad gäller miljöavtryck och när det gäller hur snabbt vi rengör ett skrov och hur skonsamt beläggningen behandlas. Vi rekommenderar fartygsägare att undersöka skroven minst två gånger om året.Luc Van Espen från Antwerpens hamn kommenterar:

- Vi är glada att välkomna företag som ECOsubsea, som har tekniken för att rengöra fartygsskrov på ett hållbart sätt. Detta skyddar inte bara våra hamnvatten mot att förorenas av främmande arter och tungmetaller, utan erbjuder också en ny tjänst till våra rederier, vilket gör att fartyg ibland gör en avstickare till Antwerpen för att rengöras, bunkras och repareras på samma gång.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Océ byter namn

Ny serie livsmedelsgodkända återvunna färdigrättstråg

Dåliga matvanor kostar miljardbelopp

Schram till Norwegian

Hurtigruten testar biodiesel

Som det första rederiet i Norge testas nu biodiesel ombord på fartyget MS Polarlys - drivmedlet kan potentiellt minska koldioxidutsläppen med 95 procent enligt rederiet.

Läkemedelsbolaget skänker ebolavaccin till WHO

Nyhetsbrev

Dubbla reningsverk säkrar Jönköpings vatten

Ett reningsverk ska bli två i växande Jönköping som nu bygger ut reningskapaciteten väsentligt. Våren 2022 ska ett nytt verk stå klart.

23 dog på oktobervägarna

286 nya lägenheter i Umeå

1

Tågresenärerna: ”Punktlighet, tack!”

Tålig tunnis

Sifo: "Släpp fram bussen!"

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

Nya flaskor av 100 % återvunnen PET

Få byggarbetsplatser använder återvunnet material

8 av 10 som jobbar inom byggbranschen tycker att den egna arbetsplatsen är bra på att återvinna material. 

Viktig bit i Hisingsbrons pussel framme i Göteborg

Nu på morgonen anlände fartyget Meri till Göteborg med den 650 ton tunga balk som blir den första stålkonstruktionen som monteras på den nya bron över Göta älv.

Hemköp packar utsorterad frukt

Samverkan för stenmaterialåtervinning

Sverige är kanske bra på att panta flaskor, men när det kommer till återvinning av stenmaterial och betong hör vi till de sämsta i Europa. Framtagandet av ett gemensamt beslutsstöd för miljöriskbedömning vid återvinning av bergmaterial i anläggningsprojekt ska lyfta Sverige ur bottenträsket.

ScanStar delades ut på Emballasjedagene

Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Ny maskin för digital efterbehandling

VSM Entreprenad får ny vd

Reagerade på negativ interaktion – får pris

Krönika: Är det hundens eller drakens år i innovationssystemet i år?

Det finns en myriad av utlysningar och program i det svenska innovationssystemet. Att som innovatör och entreprenör hitta rätt väg är ingen enkel match skriver SwedenBios vd Helena Strigård i sin krönika.

Nytt pris vill lyfta familjeföretag

Lösvikt framtidens trend?

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132