23948sdkhjf

Klart: Flixtrain startar i Sverige

Rt-forum rapporterade 2 april att Flixbus ansökt om att få köra tåg i Sverige – 23 september var trafiktillståndet klart.

I våras lämnade Flixbus in ansökan till Trafikverket om att få köra tåg i Sverige under namnet Flixtrain. Nu står det klart att Flixtrain blir en ny tågaktör 2020 och att Sverige blir den första marknaden som Flixtrain expanderar till efter lanseringen i Tyskland.

Så här startade processen för Flixtrain i Sverige, klicka HÄR!

– FlixTrain lanserades för ca 1,5 år sedan i Tyskland. Inspirerade av framgången vi har nått där, utvärderade vi möjligheten att trafikera tåg även i andra länder. Sverige är en lovande marknad och vi ser fram emot att göra en stor insats för omställningen till hållbara transporter. Nu står det klart att FlixTrain blir en ny tågaktör i Sverige, vilket är oerhört roligt och spännande, säger Peter Ahlgren, vd för Norden på Flixbus.

Flixtrain kommer att trafikera sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg stannar även i Falköping, Hallsberg och Södertälje. Sträckan mellan Stockholm och Malmö stannar i Lund, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping.

– Dessa är strategiskt viktiga punkter för många resande. Vi ser en stor och ökande efterfrågan på tågtjänster i Sverige och FlixTrain kommer att vara marknadens mest prisvärda tågalternativ som inte tummar på kvalitén och bekvämlighet. Planen är nu att ha tåg rullande i första halvan av 2020, säger Peter Ahlgren.

Flixbus affärsidé bygger på att erbjuda klimatsmarta alternativ till flyg och bil och att uppmuntra fler människor att byta till kollektivtrafik. När Flixtrain lanserades i Tyskland, var förväntningen att transportera 750 000 passagerare under det första året. Det verkliga passagerarantalet blev mycket högre – en miljon resenärer. Dessutom upplevde även bussverksamheten en passagerarökning under samma period.

– Vi har sett att om man kombinerar buss- och tågnätverk på ett smart sätt, kan man framgångsrikt bemöta efterfrågan och öka antalet resenärer för bägge transportmedlen. Flixtrain kommer integreras med våra busslinjer och vi kommer att kunna erbjuda en smidig bokningsprocess med både buss och tåg på en och samma plats, med nya resesträckor utan långa bytestider. På så vis kommer vi även att nå personer som inte bor nära järnvägen, säger Peter Ahlgren.

FAKTA/Den "flixiga" affärsmodellen

Liksom Flixbus, bygger Flixtrains affärsmodell på partnerskap med välrenommerade transportbolag. Samarbetet innebär att Flixtrain bidrar med sina kunskaper inom digitalisering och teknik, samtidigt som transportoperatörerna tillför erfarenhet och expertis inom den dagliga driften. En kombination som resulterar i det bästa av två världar. Flixbus/Flixtrain har sedan starten 2013 blivit en ledande aktör inom långdistansmobilitet. Företaget finns idag i 29 länder och har 1300 anställda, samtidigt som man har bidragit till över 7000 förarjobb.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157