23948sdkhjf

Klart: Flixtrain startar i Sverige

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Rt-forum rapporterade 2 april att Flixbus ansökt om att få köra tåg i Sverige – 23 september var trafiktillståndet klart.

I våras lämnade Flixbus in ansökan till Trafikverket om att få köra tåg i Sverige under namnet Flixtrain. Nu står det klart att Flixtrain blir en ny tågaktör 2020 och att Sverige blir den första marknaden som Flixtrain expanderar till efter lanseringen i Tyskland.

Så här startade processen för Flixtrain i Sverige, klicka HÄR!

– FlixTrain lanserades för ca 1,5 år sedan i Tyskland. Inspirerade av framgången vi har nått där, utvärderade vi möjligheten att trafikera tåg även i andra länder. Sverige är en lovande marknad och vi ser fram emot att göra en stor insats för omställningen till hållbara transporter. Nu står det klart att FlixTrain blir en ny tågaktör i Sverige, vilket är oerhört roligt och spännande, säger Peter Ahlgren, vd för Norden på Flixbus.

Flixtrain kommer att trafikera sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg stannar även i Falköping, Hallsberg och Södertälje. Sträckan mellan Stockholm och Malmö stannar i Lund, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping.

– Dessa är strategiskt viktiga punkter för många resande. Vi ser en stor och ökande efterfrågan på tågtjänster i Sverige och FlixTrain kommer att vara marknadens mest prisvärda tågalternativ som inte tummar på kvalitén och bekvämlighet. Planen är nu att ha tåg rullande i första halvan av 2020, säger Peter Ahlgren.

Flixbus affärsidé bygger på att erbjuda klimatsmarta alternativ till flyg och bil och att uppmuntra fler människor att byta till kollektivtrafik. När Flixtrain lanserades i Tyskland, var förväntningen att transportera 750 000 passagerare under det första året. Det verkliga passagerarantalet blev mycket högre – en miljon resenärer. Dessutom upplevde även bussverksamheten en passagerarökning under samma period.

– Vi har sett att om man kombinerar buss- och tågnätverk på ett smart sätt, kan man framgångsrikt bemöta efterfrågan och öka antalet resenärer för bägge transportmedlen. Flixtrain kommer integreras med våra busslinjer och vi kommer att kunna erbjuda en smidig bokningsprocess med både buss och tåg på en och samma plats, med nya resesträckor utan långa bytestider. På så vis kommer vi även att nå personer som inte bor nära järnvägen, säger Peter Ahlgren.

FAKTA/Den "flixiga" affärsmodellen

Liksom Flixbus, bygger Flixtrains affärsmodell på partnerskap med välrenommerade transportbolag. Samarbetet innebär att Flixtrain bidrar med sina kunskaper inom digitalisering och teknik, samtidigt som transportoperatörerna tillför erfarenhet och expertis inom den dagliga driften. En kombination som resulterar i det bästa av två världar. Flixbus/Flixtrain har sedan starten 2013 blivit en ledande aktör inom långdistansmobilitet. Företaget finns idag i 29 länder och har 1300 anställda, samtidigt som man har bidragit till över 7000 förarjobb.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Krönika: Hur viktigt är life science egentligen

Först life science-strategin och nästa höst forskningspropositionen. Framtiden stakas ut och det är dags för politikerna att bekänna färg.

Bästa och sämsta lönerna i Sveriges pappersbruk

​Immunterapi prövas mot psykisk sjukdom

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Nyhetsbrev

Gräv smart – gräv säkert

Dig Smart. Dig Safe. Det är parollen när Engcon nu lanserar en världsomfattande säkerhetskampanj där målet är att eliminera de arbetsplatsolyckor som sker i samband med grävmaskiner.

Nya Zeeland på tur för Steelwrist

Steelwrist tar språnget från Australien och tecknar ett distributionsavtal med Synergy Group för försäljning och support av Steelwrists tiltrotatorer och redskap i hela Nya Zeeland.

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Stenteknik skiftar vd

Veidekke bygger på Lidingö

Han ska sälja Hitachi i norr

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nu brådskar det

Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 ska vara inlämnade senast den 5 januari.​ ​​​​

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Förseningar kostar miljarder

Klart med vd för ”nya” Ramirent

Norwegian säljer dotterbolag

Låt återvinningen bevara resurser och avgifta samhället

Krav på alltför hög renhet i återvunnet material skulle kunna leda till att en stor del av dagens återvinning måste läggas ner, liksom ambitionen om en mer cirkulär ekonomi. Det menar flera debattörer.

Plus

Oljan håller längre än du tror - Vad du ska tänka på och vad du ska undvika

Det är dags att börja tänka nytt när det gäller de smörjoljor som används i industrin och hur ofta de byts.

Ryanair lämnar Skavsta

Premiär för grön betong i äldreboende

I våras lanserade Skanska betong där cement bytts ut mot masugnsslagg för att minska utsläppen av koldioxid. Nu testas den ”gröna” betongen för första gången i ett bostadsprojekt i Göteborg.

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Veidekke bygger i Helsingborgs hamn

Svår bussolycka i Sollentuna

Järfälla bereder plats för småföretagen

Ny vice vd på MVB

Høven vd i SJ Norge

Hon blir generaldirektör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108