23948sdkhjf

Vägarna visar sin ålder

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Riktigt gamla vägar har ofta små diken och låga vägkroppar, att renovera dem kräver därför god planering och ett försiktigt handlag.

Nacka. Johannes Kruusi och hans antikvariekollegor på KMV forum fokuserar på kulturmiljöer. De åtar sig uppdrag åt till exempel kommuner, myndigheter och länsstyrelser som behöver stöd och strategier för hur de ska bevara och hantera kulturhistoriskt intressanta miljöer av olika slag.

Läs också: Fokus på form och funktion

Detta innebär en hel del gamla byggnader, men det kan lika gärna handla om  infrastruktur – till exempel järnvägsspår och landsvägar.

Trafikverket är en av KMV forums större kunder.

Myndigheten har ett digert bestånd av stationsbyggnader, där återfinns också till exempel mil- och kilometerstolpar.

Vägarna i sig kan också ha ett stort kulturhistoriskt värde och intresset för detta fick ett uppsving på 1990-talet, berättar Johannes Kruusi.

Läs också: Hit och dit och upp och ner

– Dåvarande Vägverket lyfte frågan om kulturmiljöer och landskapsvärden, bland annat renoverades många milstolpar.

Mer tyngd lades på de estetiska värdena och vägbeståndet inventerades för att hitta kulturhistoriskt intressanta exemplar.

– Målet var att bevara och ta hand om kulturvägarna, de är ett sätt att fysiskt se hur vägarna har utvecklats, säger Johannes Kruusi.

Vägar har byggts på olika sätt under seklernas gång, det går tydligt att se om en väg stammar från 1600-talet eller 1920-talet.

Läs också: "Stenkross funkar dåligt i kulturvägar"

Även om de förstärkts eller renoverats många gånger sedan dess går åldern att spåra.

– Principen är fortfarande densamma, vägkroppen kan ha förändrats men inte läget i landskapet, säger Johannes Kruusi.

Han konstaterar att de finns en hel del gamla åsvägar och slingrande skogsmarksvägar kvar i Sverige.

I originalskick har vägarna ofta små diken och låga vägkroppar.

Läs också: ”Så här stark har den aldrig varit”

– Det var ett jättejobb att gräva diken för hand, då tog man bara det som behövdes, kommenterar Johannes Kruusi.

Även när maskinerna kom med i bilden på 1920- och 1930-talet var de så pass små att det mesta ändå gjordes manuellt.

– Det fick räcka med ett litet dike och ett avvisningsdike för att få bort vattnet.

De gamla vägarna kan vara i stort behov av restaurering.

–  Man ser att många till exempel inte har dikats, säger Johannes Kruusi.

Att underhålla dem så att de är både farbara och säkra, utan att bygga bort deras historia kräver dock ett varsamt handlag.

– Man kan inte använda vilka maskiner som helst, åtgärderna som vidtas måste också vara noggrant anpassade, säger Johannes Kruusi.

Det finns mycket mer att läsa om kulturvägar – se länkarna nedan!

Så här stark har den aldrig varit” En sliten 1800-talsväg fick en behandling värdig en kung – för andra gången någonsin har en kulturväg rustats upp i Västerbotten, med varsam dikning och oförutsägbara kurvor. Läs om det här.

Hit och dit och upp och ner. Spikraka vägar, slingrande vägar, trädkantade vägar och den viktiga vägen till Gud – vägar har byggts på olika sätt under årens lopp. Läs om det här.

"Stenkross funkar dåligt i kulturvägar" Ett pilotprojekt ska visa hur kulturvägarna kan bli både starka och säkra, utan att förlora sin historiska tyngd. Läs om det här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Båttillverkaren Micore gasar

Upphandlingsmiss kan stå kommun dyrt

Upphandlingen av en tillbyggnad till ett reningsverk kan bli dyrbar för Kristianstads kommun som, enligt Konkurrensverket, tecknade avtal med entreprenören utan att konkurrensutsätta uppdraget.

A world-class research village

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Siljums plogar röjer på Arlanda

Redan i fjol köpte Swedavia ett par av Siljums jätteplogar och nu ska fyra till levereras

Nyhetsbrev

Klimatneutral läggning av kantsten

Platsgjuten kantsten har visat sig vara både ekonomiskt och tidsmässigt gynnsam för NCC i Danmark. Nu kommer dessutom signaler från Danmarks Tekniske Universitet om att metoden har stora miljömässiga fördelar.

Folkhälsa får eget radioprogram

Nytt CPET-tråg genomskinligt

Kanonaden grundar för vindkraft

Kanonaden Entreprenad har fått Stena Renewables uppdrag att projektera och med start i vår bygga vägar, fundament och elnät för Vindpark Åby-Alebo som beskrivs som störst i sitt slag i södra Sverige.

När papper blir till jord

I Nordmaling pågår just nu ett pilotprojekt där målet är att tidigare outnyttjade restprodukter från pappersindustrin ska kunna användas vid framställning av jord.

Uppgraderad frontsop från Drivex

Storrunda för Elypta – tar in 64 miljoner

Diagnostikbolaget Elypta tar in drygt 64 miljoner kronor i en såddfinansieringsrunda ledd av Industrifonden och Sciety.

Två ställningsbyggare blir en

NCC slår ihop dotterbolagen Bergnäset Ställningsmontage och Ställningsmontage och Industritjänst för att stärka sin marknadsposition inom ställningsbyggande. Det nybildade bolaget Bergnäset är främst verksamt från Södermanland och uppåt.

Stålindustrin går samman för varmare framtid

Dynapac utökar i Blekinge

Mittuniversitetet drar igång 3d-printutbildning

Astra satsar en miljard dollar på minskade utsläpp

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Så här ska Kina fasa ut plasten

Rekord på spåren

Ny IVA-rapport: Så kan plast bli cirkulärt och resurssmart

Kraftigt ökad auktionsförsäljning

Mer än 47 000 maskiner, verktyg och fordon bytte ägare på Klaraviks auktionsplattform på nätet under 2019. Sammantaget innebar det en försäljning kring 1,5 miljarder kronor, nästan 60 procent mer än 2018.

Globalt prepress nätverk växer

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094