23948sdkhjf

Hit och dit och upp och ner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Spikraka vägar, slingrande vägar, trädkantade vägar och den viktiga vägen till Gud – vägar har byggts på olika sätt under årens lopp.

Nacka. Människan har alltid behövt ta sig fram och transportera gods och varor. Vägarna de haft till sitt förfogande har dock sett rätt annorlunda ut.

Läs också: Fokus på form och funktion

– Varje epok har resulterat i olika typer av vägar, säger Johannes Kruusi. antikvarie på konsultföretaget KMV forum.

Vattenvägarna är äldst.

– Sedan kom åsvägarna – vägar uppe på åsarna, säger Johannes Kruusi.

Skogsvägarna har följt naturens nycker – slingrat sig runt bergknallar och följt gamla stigar.

Läs också: Vägarna visar sin ålder

När kristendomen gjort sitt intåg föddes nya behov – ett kristet folk måste ju kunna ta sig till kyrkan för att lyssna till Guds ord.

Kyrkvägarna blev allt fler under medeltiden, de framväxande järnbruken förde också med sig nya vägbyggen.

– Det blev en stor satsning på vägar under de kommande århundradena, säger Johannes Kruusi.

På 1600-talet var Sverige en stormakt, det blev viktigt att kunna nå ut i hela landet – inte minst posttrafiken måste fram.

Läs också: "Stenkross funkar dåligt i kulturvägar"

På 1700-talet skulle det i stället byggas alléer, till slott och herresäten.

På 1800-talet svepte skiftesreformen genom landet.  Innan reformen hade århundraden av arvskiften lett till att många bönder  brukade ett sammelsurium av små lotter på många olika ställen.

– Vägnätet har anpassats efter skiftena, det är därför många vägar på landet är lite svåra att förstå, ler Johannes Kruusi.

Reformen innebar att ägorna styrdes upp så att lotterna samlades till färre, sammanhängande tegar, det innebar också att nya vägar krävdes.

Läs också: ”Så här stark har den aldrig varit”

På 1900-talet kom andra typer av vägar. Arbetslösheten var hög på 1920- och 1930-talet och därför satte arbetslöshetskommissionen folk i beredskapsarbete med att bygga så kallade AK-vägar.

Till skillnad från 1800-talets oförutsägbara vägar var AK-vägarna mer eller mindre spikraka. När det väl kom en kurva var den ofta mycket tvär.

–  Man brydde sig inte heller särskilt mycket om höjder –  vägen går upp och ner över kullarna, säger Johannes Kruusi.

Mycket av arbetet gjordes för hand eller med enklare maskiner, det var därför rätt svårt att jämna ut nivåskillnaderna, förklarar han.

På 1950-talet hade bilismen ökat rätt rejält. Detsamma gällde bilolyckorna  – de spikraka vägarna ledde till att många helt enkelt somnade vid ratten.

–  Man började också tänka på estetiken, vägarna anlades i linje med landskapet, säger Johannes Kruusi.

De så kallade klotoidvägarna ska vara varierade så att förarna inte blir lika trötta.

  E4 norr om Uppsala är ett bra exempel – det är en kontinuerlig kurva, säger Johannes Kruusi.

Det finns mycket mer att läsa om kulturvägar – se länkarna nedan!

Så här stark har den aldrig varit” En sliten 1800-talsväg fick en behandling värdig en kung – för andra gången någonsin har en kulturväg rustats upp i Västerbotten, med varsam dikning och oförutsägbara kurvor. Läs om det här.

Vägarna visar sin ålder. Riktigt gamla vägar har ofta små diken och låga vägkroppar, att renovera dem kräver därför god planering och ett försiktigt handlag. Läs om det här.

"Stenkross funkar dåligt i kulturvägar" Ett pilotprojekt ska visa hur kulturvägarna kan bli både starka och säkra, utan att förlora sin historiska tyngd. Läs om det här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Upphandlingsmiss kan stå kommun dyrt

Upphandlingen av en tillbyggnad till ett reningsverk kan bli dyrbar för Kristianstads kommun som, enligt Konkurrensverket, tecknade avtal med entreprenören utan att konkurrensutsätta uppdraget.

A world-class research village

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Siljums plogar röjer på Arlanda

Redan i fjol köpte Swedavia ett par av Siljums jätteplogar och nu ska fyra till levereras

Klimatneutral läggning av kantsten

Platsgjuten kantsten har visat sig vara både ekonomiskt och tidsmässigt gynnsam för NCC i Danmark. Nu kommer dessutom signaler från Danmarks Tekniske Universitet om att metoden har stora miljömässiga fördelar.

Nyhetsbrev

Folkhälsa får eget radioprogram

Nytt CPET-tråg genomskinligt

Kanonaden grundar för vindkraft

Kanonaden Entreprenad har fått Stena Renewables uppdrag att projektera och med start i vår bygga vägar, fundament och elnät för Vindpark Åby-Alebo som beskrivs som störst i sitt slag i södra Sverige.

När papper blir till jord

I Nordmaling pågår just nu ett pilotprojekt där målet är att tidigare outnyttjade restprodukter från pappersindustrin ska kunna användas vid framställning av jord.

Uppgraderad frontsop från Drivex

Storrunda för Elypta – tar in 64 miljoner

Diagnostikbolaget Elypta tar in drygt 64 miljoner kronor i en såddfinansieringsrunda ledd av Industrifonden och Sciety.

Två ställningsbyggare blir en

NCC slår ihop dotterbolagen Bergnäset Ställningsmontage och Ställningsmontage och Industritjänst för att stärka sin marknadsposition inom ställningsbyggande. Det nybildade bolaget Bergnäset är främst verksamt från Södermanland och uppåt.

Stålindustrin går samman för varmare framtid

Dynapac utökar i Blekinge

Mittuniversitetet drar igång 3d-printutbildning

Astra satsar en miljard dollar på minskade utsläpp

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Så här ska Kina fasa ut plasten

Rekord på spåren

Ny IVA-rapport: Så kan plast bli cirkulärt och resurssmart

Kraftigt ökad auktionsförsäljning

Mer än 47 000 maskiner, verktyg och fordon bytte ägare på Klaraviks auktionsplattform på nätet under 2019. Sammantaget innebar det en försäljning kring 1,5 miljarder kronor, nästan 60 procent mer än 2018.

Globalt prepress nätverk växer

Lambertsson fortsätter fossilfri satsning

Det började för bortåt 40 år sedan med utrustning för packning och betongbearbetning. Efter hand har maskinerna blivit större och fossilfri drift allt mer betydelsefull. Men rentalföretaget Lambertsson har förblivit en säker kund hos Wacker Neuson.

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094