23948sdkhjf

Vädret får skulden för höjdavvikelser

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Åtskilliga maskinentreprenörer har haft problem med höjdavvikelser vid GNSS-positionering under den gångna sommaren. Problem har konstaterats med såväl Swepos Nätverks-RTK-tjänst som nätverks-RTK generellt. Det är vädrets fel konstaterar nu Lantmäteriet.

Under den senaste sommaren har det inkommit rapporter om tidvisa höjdavvikelser på upp mot en decimeter vid mätning med såväl Swepos nätverks-RTK-tjänst som nätverks-RTK generellt. Swepos är Lantmäteriets stödsystem för satellitpositionering i Sverige och enligt Lantmäteriet har det inte gått att hitta något samband mellan platser, tidpunkter eller använda roverutrustningar trots omfattande felsökning.

Inte heller har Lantmäteriet hittat avvikelser i de satellitsystem som använts – exempelvis Galileo – satellitsignaler eller mottagarfabrikat på Swepos-stationerna.

Nu konstaterar Lantmäteriet i stället att höjdavvikelserna uppkommit i samband med passager av vissa väderfronter som framför allt vandrat från väster till öster över Sverige – en problematik som, enligt Lantmäteriet, även uppmärksammades sommaren 2018. En av de viktigaste felkällorna vid RTK-mätning tycks vara en fördröjning av satellitsignalerna genom troposfären.

Lantmäteriets bedömning är att den programvara som används vid nätverks-RTK vanligtvis klarar att modellera den variation i signalfördröjning som en förändring i troposfärens vattenångainnehåll ger upphov till. Vid exceptionella förhållanden som vid vissa åskfrontspassager, främst sommartid (juni–augusti), kan dock modelleringen vid uppskattningsvis upp mot fem tillfällen per månad vara otillräcklig, särskilt i den inledande delen av passagen.

Ett sätt att minska eventuella skadeverkningar är, enligt Lantmäteriet, att alltid beakta de faktorer som kan påverka RTK-mätning, information som tillsammans med kvalitetssäkring beskrivs iHMK, Handbok i mät- och kartfrågor.

Parallellt lovar Lantmäteriet att studera problematiken vidare och förse programvarutillverkarna med data som underlag för en förbättrad troposfärsmodellering.

Även solstormarna i det allra yttersta lagret av atmosfären kan påverka mätresutatet Läs mer det här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att stärka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nyhetsbrev

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163