23948sdkhjf

Svevia hoppas på eldrivna sopmaskiner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Svevia har stora förhoppningar men tar det säkra före det osäkra när Sveriges första eldrivna sopsugmaskin ska testas. – Vi kör så hårt vi kan så får vi se vad den klarar av.

Stockholm. Det blev Sverigepremiär för en helt eldriven sopmaskin när Aebi Schmidt eSwingo 200+ visades upp i centrala Stockholm i veckan.

Läs också: Bärigare broar i Norrbotten

Att den kompakta sopsugen nått Sverige är resultatet av ett samarbete mellan Svevia, Aebi Schmidt och Stockholm Stad.

– Vi har letat alternativ till dieseldrivna fordon, det har också vår beställare Stockholm stad, säger Jonas Sandén, platschef på Svevia med ansvar för Östermalm, Kungsholmen, Bromma och Spånga.

Jakten på alternativ förde honom till Aebi Schmidt, som relativt nyss tagit fram en eldriven sopsug:  Aebi Schmidt eSwingo 200+, en gångbanemaskin tänkt för tätbebyggda miljöer.

–  Det är den första sopmaskinen som går 100 procent på el, säger Anders Arvidsson, säljare på Aebi Schmidt.

Läs också: Svevia bygger i Norrköping

– Det är en helt ny maskin, den har testats i 1,5 år och Aebi Schmidt har sju maskiner ute i Europa och ett 40-tal på väg ut.

Svevia är trots detta väl bekanta med maskinen.

– Våra dieselmaskiner är exakt likadana, nu vill vi testa elmaskinen och se vad det ger, säger Jonas Sandén.

Svevia har en rad frågor som måste besvaras innan några större beslut kan tas, inte minst när det gäller kostnaderna.

Läs också: Han är Svevia region Nords nya anläggningschef

– Elmaskinen är dubbelt så dyr i inköp, konstaterar Jonas Sandén.

Med stor sannolikhet blir den billigare i drift men kalkylen måste ändå gå ihop.

Kapacitetsfrågan är också viktig.

– I innerstaden kör vi de här maskinerna i tvåskift, då måste vi se till att det funkar att ladda den – det tar fyra timmar att snabbladda.

Läs också: Sveviachefen nöjd med utvecklingen

– Det blir en utmaning att få till det, maskinen kommer också att slitas mycket eftersom den går i tvåskift.

Elsopsugen – som faktiskt är en prototyp – visades upp en gråkall septemberdag. Testerna ska dock inte ta sin början förrän till våren – då ska sopmaskinen få visa vad den går för.

– Den kommer att köras sju dagar i veckan, två skift om dagen. Vi kör så hårt vi kan så får vi se vad den klarar av – vi måste säkerställa att den fungerar i vår miljö, både när det är varmt och när det är kallt, säger Jonas Sandén.

Förarna ska också få tycka till.

Läs också: Mindre salt, mera gas – därför vann Svevia och Trafikverket

– Vi vill se hur den känns i drift, om det är någon skillnad mot dieselmaskinerna. Vi vill också se om sugförmågan är densammma.

Slår testet väl ut hoppas han att Svevia, som redan har en del eldrivna transportfordon och lättare lastare, ska kunna ta in fler elmaskiner.

– Vi ser det som ett bra alternativ, framförallt för mindre maskiner – det finns en efterfrågan och förhoppningen är att vi ska kunna bidra till en bättre miljö, tillsammans med kunden.

Maskinen ska klara tio timmars arbete på en laddning, den ska i övrigt motsvara sin dieseldrivna tvilling på nästan alla sätt.

En märkbar skillnad är dock ljudnivån.

– Den är extremt tyst, det medverkar till en bra arbetsmiljö för föraren som sitter i maskinen 6-8 timmar under ett normalt arbetspass, säger Anders Arvidsson.

Han tror att efterfrågan på eldrivna maskiner kommer att öka.

– Det finns politiska miljömål som påverkar de krav som ställs i upphandlingarna, man vill ha miljövänligare produkter.

– Vi ser att det ökar både dramatiskt och snabbt.

Att framställa batterierna till maskinerna påverkar dock också miljön, en fråga som tillverkarna är tvungna att ta på stort allvar.

–  Vi ställer mycket höga krav på våra batterileverantörer, de måste uppfylla våra miljökrav, säger Anders Arvidsson.

Sopmaskinen kan fås med två eller tre kvastar, se faktarutor nedan. En mer utförlig faktaruta finns i bildspelet längst upp.

Fakta eSwingo 200+

Alternativet med tre kvastar

Behållare

  • Systemvolym 2 m3
  • Tippningsvinkel 55 grader
  • Tippningshöjd 1 400 mm

Drivsystem

Batteri

  • Totalkapacitet 75 kW/400 V
  • Drifttid utan laddning upp till 10 timmar
  • Laddningstid (snabbaste) fyra timmar
  • Garanterade laddningscykler min. 5 000

Sopenhet

  • Tallrikskvastar 800 mm diameter, max. 120 l/min

Kvastbeslag

  • Sopbredd upp till 2 600 mm

Vattensystem

  • Total vattenvolym 400 liter

Hastighet

  • Transporthastighet 25/40/45/50 kmh/h
  • Sophastighet 12 km/h

Vikt

  • Tillåten totalvikt 4,5 ton, tillval 5 ton

Mått

  • Längd utan kvastar 4 140 mm
  • Längt med 2 resp. 3 kvastar 5 140 mm
  • Bredd 1 300 mm
  • Höjd 1 990 mm
  • Axelavstånd 1 900 mm

Källa: Aebi Schmidt

Fakta eSwingo 200+

Alternativet med två kvastar

Behållare

  • Systemvolym 2 m3
  • Tippningsvinkel 55 grader
  • Tippningshöjd 1 400 mm

Drivsystem

Batteri

  • Totalkapacitet 75 kW/400 V
  • Drifttid utan laddning upp till 10 timmar
  • Laddningstid (snabbaste) fyra timmar
  • Garanterade laddningscykler min. 5 000

Sopenhet

  • Tallrikskvastar 850 mm diameter, max. 120 l/min

Kvastbeslag

  • Sopbredd 1 400-2 900 mm

Vattensystem

  • Total vattenvolym 400 liter

Hastighet

  • Transporthastighet 25/40/45/50 kmh/h
  • Sophastighet 12 km/h

Vikt

  • Tillåten totalvikt 4,5 ton, tillval 5 ton

Mått

  • Längd utan kvastar 4 150 mm
  • Längt med 2 resp. 3 kvastar 4 690 mm
  • Bredd 1 300 mm
  • Höjd 1 990 mm
  • Axelavstånd 1 900 mm

Källa: Aebi Schmidt

Mer om: Aebi Schmidt | Svevia
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny serie livsmedelsgodkända återvunna färdigrättstråg

Dåliga matvanor kostar miljardbelopp

Schram till Norwegian

Hurtigruten testar biodiesel

Som det första rederiet i Norge testas nu biodiesel ombord på fartyget MS Polarlys - drivmedlet kan potentiellt minska koldioxidutsläppen med 95 procent enligt rederiet.

Läkemedelsbolaget skänker ebolavaccin till WHO

Dubbla reningsverk säkrar Jönköpings vatten

Ett reningsverk ska bli två i växande Jönköping som nu bygger ut reningskapaciteten väsentligt. Våren 2022 ska ett nytt verk stå klart.

Nyhetsbrev

23 dog på oktobervägarna

286 nya lägenheter i Umeå

1

Tågresenärerna: ”Punktlighet, tack!”

Tålig tunnis

Sifo: "Släpp fram bussen!"

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

Nya flaskor av 100 % återvunnen PET

Få byggarbetsplatser använder återvunnet material

8 av 10 som jobbar inom byggbranschen tycker att den egna arbetsplatsen är bra på att återvinna material. 

Viktig bit i Hisingsbrons pussel framme i Göteborg

Nu på morgonen anlände fartyget Meri till Göteborg med den 650 ton tunga balk som blir den första stålkonstruktionen som monteras på den nya bron över Göta älv.

Hemköp packar utsorterad frukt

Samverkan för stenmaterialåtervinning

Sverige är kanske bra på att panta flaskor, men när det kommer till återvinning av stenmaterial och betong hör vi till de sämsta i Europa. Framtagandet av ett gemensamt beslutsstöd för miljöriskbedömning vid återvinning av bergmaterial i anläggningsprojekt ska lyfta Sverige ur bottenträsket.

ScanStar delades ut på Emballasjedagene

Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Ny maskin för digital efterbehandling

VSM Entreprenad får ny vd

Reagerade på negativ interaktion – får pris

Krönika: Är det hundens eller drakens år i innovationssystemet i år?

Det finns en myriad av utlysningar och program i det svenska innovationssystemet. Att som innovatör och entreprenör hitta rätt väg är ingen enkel match skriver SwedenBios vd Helena Strigård i sin krönika.

Nytt pris vill lyfta familjeföretag

Ny rapport: Hundratals secondhand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

Den ideella secondhand-organisationen Björkåfrihet har publicerat en rapport med medjämförelser i klimatavtryck mellan secondhand-kläder och nytillverkade. 

Lösvikt framtidens trend?

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139