23948sdkhjf

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen ser flera positiva satsningar i regeringens budgetproposition som utbyggd laddinfrastruktur i glesbygd, en elektrifieringskommission och lastbilsbonus men det krävs större grepp än så om Sveriges världsledande mål med minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030.

En välkomnad satsning är regeringens elbusspremie men utökningen är för liten, enligt Transportföretagen: Menar regeringen allvar med att man vill stötta en elektrifiering av kollektivtrafiken bör man nu inför kommande upphandlingspuckel – där kollektivtrafik för 300 miljarder kronor ska upphandlas kommande åren -  satsa ordentligt för att elektrifieringen av landets bussflotta ska ta fart. Dessutom bör elbusspremien reserveras för sitt ursprungliga syfte, en utvidgning till andra angelägna transportslag bör utvecklas i andra särskilda satsningar. 

– Vi välkomnar flera av regeringens satsningar men fortfarande saknas starka och tydliga ambitioner för en fossilfri transportsektor. Transportbranschen kommer inte klara att nå 2030-målet på egen hand, utan större stöd från politiken efterfrågas, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Hon fortsätter:

– Satsningar på laddinfrastruktur i glesbygd, elektrifieringskommission för transportsektorn och lastbilsbonus är bra, men det krävs kraftfullare grepp och det brådskar. Om vi ska se elvägar för tung trafik i större skala 2030 krävs ökat statligt åtagande. I dag förväntas näringslivet själva betala minst hälften. Vi efterfrågar mera långsiktiga satsningar och visioner.

Resurserna saknas inte menar Transportföretagen och pekar på snedfördelningen vägtrafikens finansiering:

– Vägtrafiken betalar årligen in 90 miljarder kronor men kostar bara 45 miljarder vilket innebär ett rejält överskott som skulle kunna användas till satsningar på att elektrifiera stora delar av de stora godsstråken, säger Tina Thorsell.  

Transportföretagen är likaså kritiska till att den extra indexeringen av bränsleskatterna återinförs, den slår hårt mot hela landsbygden.  Samtidigt är utformningen av bonus-malus helt fel. Systemet tar inte hänsyn till transportnyttan – servicefordon, hantverkarfordon och lätta lastbilar i närdistribution kommer drabbas hårt av kraftiga skatteökningar.  

Förutsättningar för transporter med längre lastbilar är även en viktig fråga. Önskvärt vore att regeringen skyndar på effektiviseringen av vägtransporterna för minskade koldioxidutsläpp – och att längre lastbilar kan bli verklighet liksom utbyggnaden av vägnätet för tyngre lastbilar.  

Transportföretagens förhoppning är att elektrifieringskommissionen stärker utvecklingen av el- och hybridflyg i Sverige. Tyvärr saknas i övrigt ökade medel för forskning och utveckling av grönt flyg. Vi efterfrågar även fortsatt besked från regeringen om hur flygets konkurrenskraft ska stärkas och vi efterlyser klarhet från regeringen om hur ökad inblandning av hållbart biobränsle ska ges ekonomiska incitament. Transportföretagen beklagar också att regeringen inte avsatt medel för kompensation till flygplatser i Norrland med anledning av flygskatten.

Transportföretagen välkomnar regeringens satsning på arbetsmarknadsutbildningar till bristyrken. Däremot anser vi att det är en felprioritering att dra ned stödet till yrkesvux då fler platser inom vuxenutbildningen är en förutsättning för transportsektorns kompetensförsörjning.

Rt-forum återkommer med fler kommentarer om hur kollektivtrafiken och bussbranschen påverkas av nu lagda budget.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Océ byter namn

Ny serie livsmedelsgodkända återvunna färdigrättstråg

Dåliga matvanor kostar miljardbelopp

Schram till Norwegian

Hurtigruten testar biodiesel

Som det första rederiet i Norge testas nu biodiesel ombord på fartyget MS Polarlys - drivmedlet kan potentiellt minska koldioxidutsläppen med 95 procent enligt rederiet.

Läkemedelsbolaget skänker ebolavaccin till WHO

Nyhetsbrev

Dubbla reningsverk säkrar Jönköpings vatten

Ett reningsverk ska bli två i växande Jönköping som nu bygger ut reningskapaciteten väsentligt. Våren 2022 ska ett nytt verk stå klart.

23 dog på oktobervägarna

286 nya lägenheter i Umeå

1

Tågresenärerna: ”Punktlighet, tack!”

Tålig tunnis

Sifo: "Släpp fram bussen!"

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

Nya flaskor av 100 % återvunnen PET

Få byggarbetsplatser använder återvunnet material

8 av 10 som jobbar inom byggbranschen tycker att den egna arbetsplatsen är bra på att återvinna material. 

Viktig bit i Hisingsbrons pussel framme i Göteborg

Nu på morgonen anlände fartyget Meri till Göteborg med den 650 ton tunga balk som blir den första stålkonstruktionen som monteras på den nya bron över Göta älv.

Hemköp packar utsorterad frukt

Samverkan för stenmaterialåtervinning

Sverige är kanske bra på att panta flaskor, men när det kommer till återvinning av stenmaterial och betong hör vi till de sämsta i Europa. Framtagandet av ett gemensamt beslutsstöd för miljöriskbedömning vid återvinning av bergmaterial i anläggningsprojekt ska lyfta Sverige ur bottenträsket.

ScanStar delades ut på Emballasjedagene

Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Ny maskin för digital efterbehandling

VSM Entreprenad får ny vd

Reagerade på negativ interaktion – får pris

Krönika: Är det hundens eller drakens år i innovationssystemet i år?

Det finns en myriad av utlysningar och program i det svenska innovationssystemet. Att som innovatör och entreprenör hitta rätt väg är ingen enkel match skriver SwedenBios vd Helena Strigård i sin krönika.

Nytt pris vill lyfta familjeföretag

Lösvikt framtidens trend?

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139