23948sdkhjf

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen ser flera positiva satsningar i regeringens budgetproposition som utbyggd laddinfrastruktur i glesbygd, en elektrifieringskommission och lastbilsbonus men det krävs större grepp än så om Sveriges världsledande mål med minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030.

En välkomnad satsning är regeringens elbusspremie men utökningen är för liten, enligt Transportföretagen: Menar regeringen allvar med att man vill stötta en elektrifiering av kollektivtrafiken bör man nu inför kommande upphandlingspuckel – där kollektivtrafik för 300 miljarder kronor ska upphandlas kommande åren -  satsa ordentligt för att elektrifieringen av landets bussflotta ska ta fart. Dessutom bör elbusspremien reserveras för sitt ursprungliga syfte, en utvidgning till andra angelägna transportslag bör utvecklas i andra särskilda satsningar. 

– Vi välkomnar flera av regeringens satsningar men fortfarande saknas starka och tydliga ambitioner för en fossilfri transportsektor. Transportbranschen kommer inte klara att nå 2030-målet på egen hand, utan större stöd från politiken efterfrågas, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Hon fortsätter:

– Satsningar på laddinfrastruktur i glesbygd, elektrifieringskommission för transportsektorn och lastbilsbonus är bra, men det krävs kraftfullare grepp och det brådskar. Om vi ska se elvägar för tung trafik i större skala 2030 krävs ökat statligt åtagande. I dag förväntas näringslivet själva betala minst hälften. Vi efterfrågar mera långsiktiga satsningar och visioner.

Resurserna saknas inte menar Transportföretagen och pekar på snedfördelningen vägtrafikens finansiering:

– Vägtrafiken betalar årligen in 90 miljarder kronor men kostar bara 45 miljarder vilket innebär ett rejält överskott som skulle kunna användas till satsningar på att elektrifiera stora delar av de stora godsstråken, säger Tina Thorsell.  

Transportföretagen är likaså kritiska till att den extra indexeringen av bränsleskatterna återinförs, den slår hårt mot hela landsbygden.  Samtidigt är utformningen av bonus-malus helt fel. Systemet tar inte hänsyn till transportnyttan – servicefordon, hantverkarfordon och lätta lastbilar i närdistribution kommer drabbas hårt av kraftiga skatteökningar.  

Förutsättningar för transporter med längre lastbilar är även en viktig fråga. Önskvärt vore att regeringen skyndar på effektiviseringen av vägtransporterna för minskade koldioxidutsläpp – och att längre lastbilar kan bli verklighet liksom utbyggnaden av vägnätet för tyngre lastbilar.  

Transportföretagens förhoppning är att elektrifieringskommissionen stärker utvecklingen av el- och hybridflyg i Sverige. Tyvärr saknas i övrigt ökade medel för forskning och utveckling av grönt flyg. Vi efterfrågar även fortsatt besked från regeringen om hur flygets konkurrenskraft ska stärkas och vi efterlyser klarhet från regeringen om hur ökad inblandning av hållbart biobränsle ska ges ekonomiska incitament. Transportföretagen beklagar också att regeringen inte avsatt medel för kompensation till flygplatser i Norrland med anledning av flygskatten.

Transportföretagen välkomnar regeringens satsning på arbetsmarknadsutbildningar till bristyrken. Däremot anser vi att det är en felprioritering att dra ned stödet till yrkesvux då fler platser inom vuxenutbildningen är en förutsättning för transportsektorns kompetensförsörjning.

Rt-forum återkommer med fler kommentarer om hur kollektivtrafiken och bussbranschen påverkas av nu lagda budget.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094