23948sdkhjf

Ger råd om 3D-printade reservdelar

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Att 3D-printa reservdelar till gamla maskiner kan löna sig. Särskilt om alternativet är att skaffa en ny maskin.

Den 20-21 november arrangerar U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll Underhållsdagarna, på Lidingö i Stockholm. Sten Farre, från statliga forskningsinstitutet RISE, ägnar sin föreläsning åt additiv tillverkning, eller 3D-printing som det också kallas.

Läs också: Prisas för nytt brandbekämpningssystem

Det är ingen lätt sak att printa komponenter rätt, menar han. Det finns väldigt stora bekymmer på vägen om man jämför med traditionella tillverkningsmetoder.

- Varje komponent har en kravspecifikation som talar om vad komponenten måste klara. Bakom varje sådan specifikation finns en standard. Då vet tillverkaren exakt hur de ska tillverka komponenten. Men om man som kund går till någon med en 3D-skrivare, för att beställa en komponent i metall, så får man ägna mycket tid åt att förklara vilka mekaniska egenskaper komponenten ska ha, för det finns knappt några standarder att hänvisa till. Då blir det upp till leverantören att testa de printade komponenterna så att de lever upp till de önskade egenskaperna.

 

Det är en massa parametrar som ska ställas in på skrivaren för att det ska bli rätt. Och en skrivare ska ha vissa inställningar medan en annan modell ska ha andra.

Läs också: ”Kritikalitetsanalyser lönar sig”

- Däri ligger problematiken med att göra 3D-printing mainstream, menar Sten Farre.

3D-printning är, enligt Sten Farre, inte tillräckligt bra än för att ersätta strukturkomponenter, som är tillverkade med smide eller gjutning. Det är väldigt mycket sprickor i 3D-printade komponenter om man inte styr processen väldigt noga.

U&D: Så hur ska man agera som kund? Ska man undvika att printa produktionskritiska komponenter?

Om man har resurserna ska man skaffa flera olika skrivare, helst från samma leverantör, och lära sig parametrarna på dessa. Det kan ta 1-2 år att få till de rätta inställningarna.

Läs också: En heldag om drönare

Han ger en rad exempel på där detta arbetssätt lönar sig, men då handlar det om produktion av stora serier och att effektivisera maskiner.

 

U&D: Går det att få ekonomi på 3D-printning inom underhåll där det ofta handlar om att bara tillverka en eller ett par komponenter?

Det är definitivt lönsamt att printa ut komponenter som är tillverkade i plast och polymerer, för de ska inte bära så stora laster. Framförallt om man har en gammal maskin som är avskriven och som det inte går att få tag på reservdelar till. Alternativet blir ju att köpa en ny maskin. Då är det betydligt billigare att 3D-printa.

Läs också: Sensortestet öppnar ny värld

Man kan också printa i förebyggande syfte, menar han. 3D-scanna en befintlig komponent och 3D-printa sedan en gjutform i sand. I den kan man hälla i samma legering som originalkomponenten är gjuten i.

- Då får man standarden med sig i bakfickan och den nya komponenten får samma egenskaper som originalet.

En annan fördel inom UH är att man inte behöver ha en massa dyra reservdelar på lagerhyllan, utan man printar vid behov.

Christer Åkerlundh

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att styrka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Nyhetsbrev

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129