23948sdkhjf

Ger råd om 3D-printade reservdelar

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Att 3D-printa reservdelar till gamla maskiner kan löna sig. Särskilt om alternativet är att skaffa en ny maskin.

Den 20-21 november arrangerar U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll Underhållsdagarna, på Lidingö i Stockholm. Sten Farre, från statliga forskningsinstitutet RISE, ägnar sin föreläsning åt additiv tillverkning, eller 3D-printing som det också kallas.

Läs också: Från spill till guld

Det är ingen lätt sak att printa komponenter rätt, menar han. Det finns väldigt stora bekymmer på vägen om man jämför med traditionella tillverkningsmetoder.

- Varje komponent har en kravspecifikation som talar om vad komponenten måste klara. Bakom varje sådan specifikation finns en standard. Då vet tillverkaren exakt hur de ska tillverka komponenten. Men om man som kund går till någon med en 3D-skrivare, för att beställa en komponent i metall, så får man ägna mycket tid åt att förklara vilka mekaniska egenskaper komponenten ska ha, för det finns knappt några standarder att hänvisa till. Då blir det upp till leverantören att testa de printade komponenterna så att de lever upp till de önskade egenskaperna.

 

Det är en massa parametrar som ska ställas in på skrivaren för att det ska bli rätt. Och en skrivare ska ha vissa inställningar medan en annan modell ska ha andra.

Läs också: Han hittar brister i 3D-metallen

- Däri ligger problematiken med att göra 3D-printing mainstream, menar Sten Farre.

3D-printning är, enligt Sten Farre, inte tillräckligt bra än för att ersätta strukturkomponenter, som är tillverkade med smide eller gjutning. Det är väldigt mycket sprickor i 3D-printade komponenter om man inte styr processen väldigt noga.

U&D: Så hur ska man agera som kund? Ska man undvika att printa produktionskritiska komponenter?

Om man har resurserna ska man skaffa flera olika skrivare, helst från samma leverantör, och lära sig parametrarna på dessa. Det kan ta 1-2 år att få till de rätta inställningarna.

Läs också: Innovationspris till brandskydd i vägtunnlar

Han ger en rad exempel på där detta arbetssätt lönar sig, men då handlar det om produktion av stora serier och att effektivisera maskiner.

 

U&D: Går det att få ekonomi på 3D-printning inom underhåll där det ofta handlar om att bara tillverka en eller ett par komponenter?

Det är definitivt lönsamt att printa ut komponenter som är tillverkade i plast och polymerer, för de ska inte bära så stora laster. Framförallt om man har en gammal maskin som är avskriven och som det inte går att få tag på reservdelar till. Alternativet blir ju att köpa en ny maskin. Då är det betydligt billigare att 3D-printa.

Läs också: Rise vill förebygga riskerna med litiumjonbatterier

Man kan också printa i förebyggande syfte, menar han. 3D-scanna en befintlig komponent och 3D-printa sedan en gjutform i sand. I den kan man hälla i samma legering som originalkomponenten är gjuten i.

- Då får man standarden med sig i bakfickan och den nya komponenten får samma egenskaper som originalet.

En annan fördel inom UH är att man inte behöver ha en massa dyra reservdelar på lagerhyllan, utan man printar vid behov.

Christer Åkerlundh

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Nyhetsbrev

Krönika: ”Newsify your equity story!”

En uppmaning till noterade life science-bolag att uppgradera sin kommunikation från ”plikt” till värdebyggare

Dags att utse Sveriges snyggaste entreprenadmaskin

Var finns Sveriges snyggaste entreprenadmaskin? Svaret ska ges på Svenska Maskinmässan på Solvalla 4 juni efter en riksomfattande tävling som nu utlyses av Leveranstidningen Entreprenad som låter sina läsare rösta fram den vinnande maskinen under våren.

Störst ska bli större

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Volvo släpper sin hittills största grävare

Volvo fortsätter jobba sig uppåt i storlekarna. Senaste tillskottet i maskinutbudet är EC950F, en bandgrävare på drygt 90 ton som nu introduceras med steg V-motor och skopvolym på upp till sju kubikmeter.

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Kartong med ekobarriär föll chokladproducent i smaken

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Göteborg ger namn åt ny antibiotikaresistent bakterie

300 miljarder på 20 år – investeringarna haglar

Nässpray mot depression godkänd

Buller ger Grundtuben stororder

I dagarna börjar Grundtuben bygga tre kilometer bullerplank längs Kontinentalbanan, något som innebär ett av företagets hittills största projekt.

Data från Sigrid visar på motverkad viktuppgång

Ny studie på möss publicerad i Nanomedicine visar att Sigrids medicintekniska produkt SiPore15 motverkar viktuppgång. Detta öppnar vägen till nya behandlingar av fetma och diabetes.

Lång sjöresa för hamnens jättekranar

I slutet av mars inleds installationen av ett par gigantiska containerkranar i Stockholm Norvik Hamn. 10 januari började kranarna sin resa från Shanghai och ska när hamnen öppnar sina portar i maj stå klara att matcha även de största fartyg som kan trafikera Östersjön.

Let's Twist It Up!

Berlin-tågen tokökar

Nya Carnegiebryggeriet expanderar

Debatt: ”Ta ansvar och ställ krav”

Säkerhet borde vara den enskilt viktigaste frågan för alla i entreprenad- och byggbranschen. Det hävdar Engcons grundare Stig Engström som anser att modet att satsa på ny teknik och ställa högre krav på varandra är nyckeln till säkrare och tryggare arbetsplatser.

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Pågatåg ökar farten

Första staten med gratis kollektivtrafik

Trejon bygger för framtiden

Rototilt växer i USA och Kanada

KUKA öppnar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.547