23948sdkhjf

Dags att gasa på för cementtransporter

– Det är en framtidsinriktad satsning som kopplar till våra höga ambitioner inom hållbarhet, sade Mikael Odlöw, vice försäljningschef inom Cementa, när företaget började använda Sveriges första gasdrivna bulkbil för cementleveranser.

Alternativen till diesel som drivmedel i fordon blir allt fler – och allt effektivare. Strax före sommaren började Cementa leverera cement med det som företaget beskriver som Sveriges första gasdrivna bulkbil för cementleveranser.

Lastbilen, en FH460 LNG från Volvo, ägs och drivs av Tommy Bremans Åkeri i Skultorp, en leverantör till XR Logistik som i sin tur svarar för att Cementas kunder får sina leveranser tryggt och säkert. Bilen kommer att ha Cementas fabrik i Skövde som huvudbas, och svara för cementtransporter till företagets kunder i Västsverige.

Räckvidden beskrivs ibland som den svaga länken för gasdrivna tunga fordon, men Volvo menar att företaget nu hittat lösningar som till och med gör att företagets alternativ för 40 ton kan klara sträckor på upp till 100 mil med de största tankar som erbjuds.

Med Volvos nyutvecklade teknik är gasdrift ett av de mest effektiva och snabba sätten att minska koldioxidutsläppen inom tunga transporter, säger Anders Läth, trafikchef för bulk på XR Logistik.

Den fordonsgas som används i Sverige består vanligtvis av en blandning av biogas och naturgas. Båda typerna består i huvudsak av metan. Skillnaden är att biogas är förnybar medan naturgas har ett fossilt ursprung, dock med mindre påverkan på miljön än bensin och diesel.

Biogas bildas däremot när organiskt material som slam från reningsverk, gödsel, eller grödor bryts ned av metanproducerande bakterier och är därför att föredra.

Satsningar på gasdrivna lastbilar betraktas dock – oavsett andelen biogas – som ett viktigt sätt att minska den tunga transportsektorns klimatpåverkan. Då tas även hänsyn till att en gasmotor släpper ut färre partiklar, mindre kväve och bullrar mindre än en dieselmotor.

Det känns fint att kunna presentera den här lösningen, och även om det till att börja med bara handlar om en lastbil så hoppas vi att flera av våra transportörer kan välja det här spåret för att minska sin klimatpåverkan, säger Mikael Odlöw.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079