23948sdkhjf

Taggig matta säkrar tågdriften

Nu monterar Trafikverket stängsel och taggiga mattor vid stationsområdet i Älvsbyn. Syftet är att förhindra att allvarliga olyckor sker.

Vid järnvägsstationen i Älvsbyn förekommer det mycket spårspring, det vill säga personer som genar över järnvägen. Många lokförare har rapporterat om människor i spåren, och vintertid bildas det stigar i snön där människor genar.

För att minska spårspringet sätter Trafikverket nu upp stängsel. Stängslet sätts upp på båda sidorna om spåret vid stationen, från järnvägsövergången vid Altunavägen till stickspåret som går till Polarbröd.

Trafikverket lägger samtidigt ut en taggig gummimatta bredvid stickspåren som går till Älvsbyhus, kombiterminalen och Polarbröd. Mattan har piggar som är svåra att gå på. Piggarna är gjorda av 100 procent återvunnet gummi, och de avskräcker fotgängare från att ta sig över spåren.

Arbetet beräknas vara färdigt i slutet av vecka 38.

Det kan bli dyrt för den som genar över spåren. Förutom att det är livsfarligt att vistas i spårområdet är det nämligen också olagligt. Böterna för att gena över spåren är 3 000 kronor.

Spårspringet innebär också en stor stress för lokförarna. Ett tåg har en väldigt lång bromssträcka. Lokförarna vet att de sällan hinner stanna tåget i tid om det dyker upp en människa på spåret.

Spårspringet drabbar också tågresenärerna. När Trafikverket får rapporter om personer i spåren måste tågtrafiken sänka hastigheten betydligt eller stoppas helt. I genomsnitt orsakade spårspringet drygt åtta timmars försening per dag i Sverige under 2018.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096