23948sdkhjf

STFG vill locka fler tjejer

Antalet tjejer ökar inom fordonsbranschen och på gymnasieutbildningar, men det ser olika ut i landet. På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer blygsamt och där jobbar man för att locka ännu fler.

På STFG har man sett en markant ökning av tjejer de senaste två åren, framför allt på transportsidan som även är mest populär bland tjejer över hela landet. För två år sedan gick de från att ha en tjej per klass till fem och i fjol började åtta stycken. Men man vill att det ska öka ytterligare.

Det är jätteroligt, men i år sökte bara två tjejer, så det var lite tråkigt. Vi hoppas att dippen bara är tillfällig, säger Lars Dowert, rektor för transporteleverna.

På mekanikersidan har de inte sett någon ökning utan där har antalet tjejer legat på runt tre per år.

Branschen på meksidan vill ju få fler tjejer, de jobbar också väldigt mycket med att behålla dem. De vet ju att det är ett väldigt hårt klimat på verkstadsgolvet, där de känner att de måste ta ett stort ansvar för att få tjejerna att stanna kvar, säger Hanna Mayer, rektor för mekanikereleverna.

På STFG jobbar man hårt med att locka tjejer genom marknadsföringen på olika sätt. På gymnasiemässan och när skolan har öppet hus frontar de skolans tjejer till exempel.

Om man ser att det bara är killar i en monter går man kanske som tjej inte fram dit, men ser man att det finns tjejer också så är det tryggare att gå fram och ställa frågor, säger Lars Dowert.

Jämställdheten är viktigt för och gagnar skolan eftersom det är en viktig parameter i branschen och rektorerna menar att det därför är ännu viktigare att man börjar redan i skolan.

– Om man under gymnasietiden är hälften killar och hälften tjejer, då lär man sig att det är vardag och att det kommer se ut så här i yrket sedan också. De tränas ju lite i att det är naturligt, att ”vi är kollegor, inte killar eller tjejer”. Då blir det ju lättare att förhålla sig till sådana värderingar när man kommer ut i arbetslivet, säger Hanna Mayer.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.081