23948sdkhjf

De ska bli lastbilschaufförer

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer. På transportinriktningen är de flest, i årskurs två går åtta tjejer och 14 killar. Fyra av tjejerna berättade varför de valde utbildningen.

Moa Lindell, Sophie Stengård, Jennifer Mähl och Eveline Bäckstrand är fyra tjejer som går andra året på STFG:s transportutbildning. Alla sökte utbildningen för att de på ett eller annat sätt haft närhet till motorer och lastbilar i uppväxten och alla har samma mål: att bli lastbilschaufförer.

Läs också: Rise vill förebygga riskerna med litiumjonbatterier

Det verkar vara ett kul och skönt jobb, säger Jennifer Mähl.

Fordonsbranschen har länge varit, och är fortfarande, mansdominerad även om det blir ett ökat intresse bland tjejer och kvinnor. Det har resulterat i att tjejerna fick en och annan kommentar när de berättat för omgivningen att de sökt linjen.

Vissa sa ”Va? Ska du bli lastbilschaufför? Du är ju tjej!” De trodde att bara för att man gillar smink och naglar så passar det liksom inte. Men man kan ju gilla båda! berättar Eveline Bäckstrand.

Alla fyra är nöjda med sina val och framför allt skolan.

Läs också: STFG vill locka fler tjejer

Det finns alltid något kul att göra, det blir inte tråkigt. Jag vill göra saker och inte bara sitta still. Och så är lärarna väldigt hjälpsamma, säger Sophie Stengård.

Att de informerats om att det är en riskfylld bransch där olyckor ofta förekommer har inte avskräckt dem, inte heller fördomarna om att det skulle finnas en grabbig kultur.

Här är vi välkomna, killarna bryr sig inte om att vi är tjejer. De tänker att vi alla ska bli lastbilschaufförer, säger Moa Lindell.

De tror också att fler tjejer är bra för branschen på längre sikt.

Läs också: Tjejer blir allt mer intresserade av fordonsbranschen

Jag tror att det kommer bli mer accepterat med kvinnor, och att det kommer bli vanligt, säger Moa Lindell.

Jag tror det kommer bli mer jämställt, säger Sophie Stengård.

Men de tror att det kommer ta tid och de tror att det finns tjejer som inte vågar söka utbildningen på grund av grupptryck eller att man söker trygghet genom att välja utbildningar som kompisar väljer.

Jag tycker inte att man ska bry sig så mycket om vad andra tycker. Kör på. Nu börjar man ju få mer kommentarer om att det är coolt att vara lastbilschaufför som tjej. Och vi gör ju jätteroliga saker med skolan, vi får åka på mässor och köra gokart och sådant, säger Jennifer Mähl.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att stärka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nyhetsbrev

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125