23948sdkhjf

Stark tillväxt i Eleda-gruppen

Eleda Group, som grundades 2017, fortsätter sin offensiva satsning på anläggnings- och entreprenadtjänster inom infrastruktur. Företaget redovisar kraftiga ökningar av såväl omsättning och rörelseresultat som orderingång.

Genom att tillföra starka varumärken som Akeab, Kewab, Mark & Energibyggarna och Salboheds Bygg & Anläggningstjänst har Eleda Group befunnit sig i stark tillväxt sedan starten 2017. Under årets andra kvartal ökade nettoomsättningen från 581 miljoner kronor till 693 miljoner kronor, vilket innebär närmare 20 procent. Orderingången ökade med drygt 40 procent – från 606 miljoner kronor till 863 miljoner kronor.

Även rörelseresultatet ökade kraftigt. Det justerade EBITA-resultatet ökade med närmare 20 procent till 46 miljoner kronor.

Vår goda lönsamhet är resultatet av ett specialiserat erbjudande, en begränsad riskprofil samt kompetenta medarbetare och ett nära samarbete med våra kunder och partners. Vi ser en fortsatt god efterfrågan på koncernens tjänster, vilket inte minst bekräftas av en stark orderingång. Ambitionen är att fortsätta vår tillväxtresa såväl organiskt som via nya förvärv, säger koncernchefen Johan Halvardsson.

Han ser en marknad som generellt präglas av en stabil och växande efterfrågan inom samtliga tjänsteområden. Under det andra kvartalet noterades lokalt en viss ökad konkurrens inom några tjänsteområden, framför allt orsakat av att aktörer som primärt varit verksamma inom husbyggnad gjort inbrytningar på nya områden. Uppfattningen är dock att konkurrenssituationen efter sommaren återgått till tidigare förhållanden.

Eleda-gruppen har på kort tid vuxit till en aktör att räkna med inom sitt område. Förra året omsatte runt 750 medarbetare omkring 2,6 miljarder kronor. Tillväxten har huvudsakligen skett genom förvärv av företag med liknande affärsmodell och operationellt fokus samt en företagskultur som präglas av stark entreprenörsanda och självständigt arbete i kompletterande geografier. Ett övergripande mål har varit att nå positionen som ledande aktör på sin respektive lokala marknad.

Hittills har fokus främst varit södra och västra Sverige, men genom vårens förvärv av Salbohed blev även Västerås och Mälardalen ett prioriterat område. Men Johan Halvardsson är inte nöjd där. Den uttalade målsättningen är att etablera Eleda Group som en ledande nationell aktör.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093