23948sdkhjf

Fossilfri tank för alla

En mobil tankstation fylld med HVO ska minska utsläppen och öka effektiviteten på en av Linköpings största byggarbetsplatser. – Byggbranschen måste levla upp.

Linköping.  I Linköping hoppas man kunna smälla flera flugor i en smäll. Genom att ställa upp en stor bränsletank som alla på bygget kan dela på ska behovet av bränsletransporter minska och effektiviteten öka.

–  Det här är en smidig lösning, ett sätt att underlätta för entreprenörerna, förklarar Energifabrikens grundare och delägare Karin Varverud.

Projektet är ett samarbete mellan de kommunala bolagen Sankt Kors och Stångåstaden samt bränsleleverantören Energifabriken och Logistikkluster Östergötland.

Energifabriken levererar bränslet och den tio kubikmeter stora tanken. De övervakar dessutom stationen så att den aldrig ska stå tom.

Tankningen ska kunna ske smidigt tack vare en nyutvecklad app, som gör det möjligt för flera aktörer använda samma tank.

Genom att fylla tanken med förnybart bränsle – HVO - ska även miljön vinna, hoppas parterna bakom projektet.

–  HVO är ett dieselbränsle som fungerar i alla dieselfordon och ett sätt att snabbt sänka sina utsläpp, säger Karin Varverud.

Hon uppger att HVO minskar utsläppen med drygt 90 procent, och hänvisar till att beräkningen följer Renewable Energy Directive.

Den mobila tankstationen, som beskrivs som den första i sitt slag i landet, invigdes i mitten av augusti.

Testbädd blev ett av Linköpings största utvecklingsprojekt: Ebbepark, där 750 nya bostäder ska byggas och verksamhetsytan utökas från 30 000 till 75 000 kvadratmeter.

– Ebbeparkprojektet är en enorm omvandling, vi satsar fem miljarder och då ska vi våga – vi vill testa något nytt och tänka framåt, säger Robert Bäckström, projektledare på Stångåstaden.

– Vi räknar med totalt 80 000  leveranser till Ebbepark, därför ville vi gärna medverka till sänkta koldioxidutsläpp, säger Camilla Einarsson, logistiksamordnare på projektet.

Per Lindahl, projektledare på Logistikkluster Östergötland konstaterar att miljötänket inte alltid är på topp på byggarbetsplatserna.

– 50 procent av alla transporter är byggrelaterade och när man går förbi en arbetsplats ser man att grävmaskiner ofta går varma.

Han anser därför att det är viktigt att arbeta för en fossilfri bygglogistik.

– Det är också viktigt att vi i logistikbranschen lär oss att ta betalt för den nytta vi ger, vi måste föra fram det här som ett värde. 

Fakta HVO

  • Neste MY Förnybar diesel är 100 procent HVO (hydrerad vegetabilisk olja) och är ett helt förnybart bränsle som används i vanliga dieselmotorer.
  • Energifabrikens HVO100 framställs av fettrika vegetabiliska och animaliska restprodukter och avfall.
  • Bränslet är fritt från svavel och aromatiska kolväten.

Källa: Energifabriken

Till en början är det bara utvalda entreprenörer som kommer att använda tanken. Förhoppningen är dock att fler ska haka på.

– Det handlar mycket om kunskap, säger Camilla Einarsson.

Priset kan vara en tröskel. HVO är dyrare än reguljär diesel, men entreprenörerna slipper å andra sidan lägga dyrbar förartid på att åka och tanka, hävdar parterna bakom projektet.

– Entreprenörerna tjänar effektivitet, de slipper driftsstopp och i stället för att tanka kan de göra vad de ska, säger Per Lindahl.

Att byta bränsle väcker också andra frågor – riskerar man att motorn skadas eller att garantin inte gäller?

– Några är misstänksamma och blandar ihop HVO med andra bränslen, vår uppgift är att bidra med kunskap och svara på frågor så att användarna känner sig trygga, säger Karin Varverud.

Det finns maskintillverkare som ännu inte typgodkänt sina motorer för HVO. Enligt Karin Varverud innebär detta dock inte att bränslet är förbjudet, eller att det är skadligt för motorn.

–  Det är en missuppfattning, HVO är ett dieselbränsle som fungerar i dieselmotorer. Typgodkännandet är en testprocess och en administrativ process som fordonstillverkaren gör och eftersom det kostar pengar görs det inte förrän det finns en tillräcklig efterfrågan.

För att hyvla ner den tröskeln lovar Energifabriken att ta eventuella smällar själva – de går in med en egen garanti.

– Skulle något gå sönder står vi för kostnaderna, det har dock inte behövts hittills, säger Karin Varverud.

Hon tillägger att de flesta stora tillverkarna faktiskt har typgodkänt HVO.

–  Det gäller till exempel Volvo och Caterpillar, HVO uppfyller dessutom de amerikanska bränslekraven för användning i dieselmotorer.

Energifabriken har levererat biobränsle, främst RME (rapsmetylester) och HVO, sedan 2006. Företaget har 58 mackar och de största kunderna finns inom tunga transporter, buss och tjänstbilar.

Entreprenadsidan är dock på frammarsch, uppger Karin Varverud.

– Intresset växer, vi har haft kunder inom entreprenad sedan start men nu ser vi en allt ökande efterfrågan.

Hon hoppas att Ebbeparkprojektet ska visa att det faktiskt är lätt att minska sin miljöbelastning.

–  Byggbranschen är på väg att ta ett riktigt stort steg framåt men det är beställarna som måste trycka på, om de gör det kommer entreprenörerna att lösa det.

De kommunala bolagen ser upplägget som ett sätt att sätta press på branschen.

– Vi har inte haft med HVO i vår kravställan i de projekt som redan är igång, men vi får se vad vi kan göra i de som ska handlas upp, säger Camilla Einarsson.

– Byggbranschen måste levla upp och vi som beställare måste visa att frågan är viktig.

Robert Bäckström flikar in att det framför allt handlar om att göra det enkelt för entreprenörerna att välja HVO.

– Det ska vara lätt att göra rätt,  det kan vara känsligt att skriva in det som ett krav men vi ska se till att tillhandahålla en enkel lösning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094