23948sdkhjf

Taxi fortsätter fartsynda

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar - detta enligt en ny studie av VTI.

Studien har avgränsats till två vägsträckor där andelen taxitrafik är hög: E4 mellan Stockholm och Arlanda samt riksväg 40 mellan Göteborg och Landvetter. Där har hastighetsmätningar med laser gjorts av NTF under perioderna april – juni 2017 och april – juni 2019. Mätresultaten har därefter analyserats av VTI. 

Resultaten från studien visar fler än 90 procent av taxiförarna kör för fort på de studerade vägsträckorna där hastighetsbegränsningen är 80 km/tim. Det visar sig också att vissa taxibolag är värre fartsyndare än andra, bland dem Taxi Stockholm och Taxi Göteborg (se tabellen genom att klicka på bilden!).

Många taxibolag arbetar systematiskt med trafiksäkerhetsfrågor, men det återspeglas inte på vägen när det gäller hastighetsefterlevnad. Det behövs nya arbetsmetoder för att få företag att prioritera frågan, säger Anna Vadeby på VTI som lett studien.

Hösten 2017 och 2018 har Trafikverket, Transportstyrelsen och Polisen fört dialog med de stora taxibolagen för att tillsammans hitta lösningar för en bättre hastighetsefterlevnad. Tidigare studier har också visat att företag som arbetar systematiskt och långsiktigt med hastighetsfrågan når bättre resultat vad gäller hastighetsefterlevnad.

Att köra för fort har tyvärr blivit en social accepterad norm i samhället som är svår att lösas av enbart den enskilda föraren. Det krävs en förändring på systemnivå där taxibolagen måste ta ett ansvar för hastighetsefterlevnaden. Ny teknik i fordon kan stödja detta arbete, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket. 

Att följa hastighetsbegränsningarna är avgörande för att minska antal dödade och skadade i trafiken. Om medelhastigheten minskar med 1 km/timmn kan 15 liv per år sparas, visar beräkningar. Yrkestrafiken har ett särskilt ansvar för att påverka trafikrytm och hastighetsefterlevnad hos andra trafikanter.

VTI:s undersökning presenterades idag på Tylösandsseminariet, en av Sveriges största mötesplatser i trafiksäkerhetsfrågorna. 

Svenska Taxiförbundet ser också allvarligt på VTI:s undersökning även om förbundet anser att det mer handlar om ett samhällsproblem med för litet trafikbevakning där många kör för fort. 

Så här kommenderar Irene Fällström, kommunikationschef på Svenska Taxiförbundet uppgifterna i undersökningen:

– Från Svenska Taxiförbundets sida ser vi allvarligt på resultaten som presenteras i studien. Taxi har en viktig samhällsuppgift och har ambitionen att vara ett föredöme för trafiksäkerheten, något som våra medlemsföretag arbetar aktivt med. Samtidigt är det ett högt trafiktempo idag som även taxi tenderar blir en del av. Vi välkomnar därför regeringens kommande utredning som ska föreslå en effektivare kontroll av yrkestrafiken. Många upplever att det är alldeles för lite trafikbevakning idag.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Samverkan för stenmaterialåtervinning

Sverige är kanske bra på att panta flaskor, men när det kommer till återvinning av stenmaterial och betong hör vi till de sämsta i Europa. Framtagandet av ett gemensamt beslutsstöd för miljöriskbedömning vid återvinning av bergmaterial i anläggningsprojekt ska lyfta Sverige ur bottenträsket.

ScanStar delades ut på Emballasjedagene

Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Ny maskin för digital efterbehandling

VSM Entreprenad får ny vd

Reagerade på negativ interaktion – får pris

Nyhetsbrev

Krönika: Är det hundens eller drakens år i innovationssystemet i år?

Det finns en myriad av utlysningar och program i det svenska innovationssystemet. Att som innovatör och entreprenör hitta rätt väg är ingen enkel match skriver SwedenBios vd Helena Strigård i sin krönika.

Nytt pris vill lyfta familjeföretag

Ny rapport: Hundratals secondhand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

Den ideella secondhand-organisationen Björkåfrihet har publicerat en rapport med medjämförelser i klimatavtryck mellan secondhand-kläder och nytillverkade. 

Skolor byggs i Uppsala

Skellefteås hamn byggs ut

En rejäl utbyggnad ska göra Port of Skellefteå bättre lämpad att klara industrinäringens ökade behov. Enligt planerna ska de cirka en miljon ton som hanteras i dag dubbleras till år 2024 när den nya kajen står klar.

Ståljätten skär ner i Europa

Världens modernaste wellpappfabrik

Tekniska framsteg i fokus

Och vinnarna är...

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147