23948sdkhjf

Varbergstunneln närmare byggstart

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det står nu helt klart att det blir Implenia som svarar för utbyggnaden till dubbelspårig järnväg mellan Varberg och Hamra i ett uppdrag värt cirka 3,5 miljarder kronor. Detta sedan Trafikverket valt att lösa ut optionen för genomförandefasen av projekt Varbergstunneln.

I juni 2018 vann Implenia kontraktet för den första delen av utbyggnaden till dubbelspårig järnväg mellan Varberg och Hamra med en option på den följande etappen.

Läs mer här.

Den så kallade fas ett inkluderade planering, projektering, förberedande arbeten samt nybyggnad av en vägbro för att möjliggöra expansionen till dubbelspår – sammantaget arbeten om cirka 200 miljoner kronor.

Nu har Implenia och Trafikverket kommit överens om riktpris och tidplan för den andra fasen som omfattar detaljprojektering och själva entreprenaden. Därmed har Trafikverket löst ut optionen för genomförandefasen av projekt Varbergstunneln, vilket innebär att Implenia fått uppdraget att i en totalentreprenad anlägga den cirka nio kilometer långa järnvägssträckan i ett uppdrag värt cirka 3,5 miljarder kronor.

Nu väntar detaljprojektering och anläggandet av en 2,8 km lång bergtunnel, 450 meter betongtunnel, 1,3 kilometer betongtråg, flera broar, en ny järnvägsstation samt totalt 2,7 mil järnvägsspår, inklusive en ny godsbangård – allt i en komplex spårmiljö som bland annat bygger på att Västkustbanan trafikeras under hela byggtiden som beräknas till 2019- 2025.

Målet är att trafiken ska släppas fram på den nya järnvägen i december 2024.

Vi har under en intensiv period tagit fram planen för vår gemensamma resa mot framtiden. Nu ser vi fram emot att implementera våra idéer lika bra och på ett säkert sätt, säger Fredrik Björckebaum, vd för Implenia Sverige.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Uppdaterad: Fabriksbrand nu släckt

Biomarkörer, salivprov och patientnära tester

Utredning om skatt på engångsartiklar

Halverad dödlighet bland infarktpatienter i hjärtskola

Eson Pac säljer i Schweiz

Silbersky vd för SJ Norge

Nyhetsbrev

En död i arbetsplatsolycka

Tolvtonnare med bra sikt

Liebherr har ett enormt utbud men även jättar har luckor att fylla ibland, och nu har de gjort just det.

Två rutinerade leverantörer blir NiceBoxes

JakeBox och Grycksbo Box går samman. Blir NiceBoxes, ledande i Norden på nischade förpackningar.

MTR Tech förvärvar Emtrain

Oron ökar för konjunkturnedgång

Får erkännande för plastminskande lösningar

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Inga interna brister vid olycka

Nya Tatran lastar mer

De ska korta vägen till marknaden

Swelife, Medtech4Health och EIT Health Scandinavia samarbetar för att stärka svensk life science och medicinteknik. Målet är att förkorta tiden till marknadsintroduktion för svenska innovationer.

Skopfrossa för Siljum

De får årliga reumatologipriset

Ny delägare ger nya möjligheter

Byggstart för världsunik fabrik

Bli den mest avancerade, automatiserade och flexibla fabriken inom robotindustrin globalt.

Plus

Utnyttja gruvorna smartare

Att utnyttja befintliga gruvor mer optimalt vill många. Allt fler blir även intresserade av att försöka utvinna mer ur nedlagda gruvor eller kanske från det gruvavfall som deponerats genom åren. Process Nordic presenterar här några exempel på vad som är på gång inom området.

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

Ljusare tider för Oasmia

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

Nordlind till Skansen

Sportkläder av återvunnen havsplast vinner pris

Tre bolag blir ett

Intensivt driftuppdrag i södra Stockholm

Stänger övertecknad emission

Dahlsten tar över Transportföretagen

1

Livsviktigt fortsätta äta sin medicin

Varbergstunneln närmare byggstart

Arla sänker CO2 på ostförpackningar

Hultafors Group satsar amerikanskt

3

Finns ingen specifik gay-gen

NCC bygger för 300 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11