23948sdkhjf

Vägarbetare allt mer utsatta

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Trafikanter som struntar i hastighetsbegränsningarna vid vägarbeten och företag som pressar kostnader genom att göra avkall på säkerheten. Det är två orsaker som allvarligt har försämrat vägarbetarnas arbetsmiljö, enligt fackförbundet Seko.

När Seko presenterade rapporten "Med fara för livet" strax efter midsommar var det en alarmerande ögonblicksbild om situationen för landets vägarbetare.

De mer än tusen av fackförbundets medlemmar som arbetar på vägen och svarade på enkäten gav en lika tydlig som skrämmande bild av både dagens situation och en långsiktigt, illavarslande trend. 91 procent av de svarande uppger nämligen att de känner oro för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet. Motsvarande siffra år 2009 var 47 procent.

– Det är en oacceptabel utveckling. En vägarbetare har ingen air-bag som skydd när de jobbar på vägen till skillnad från de många bilförare som ofta blåser förbi i höga hastigheter. Det handlar i grunden om respekten för andra medmänniskors liv och hälsa, säger Sekos förbundsordförande, Valle Karlsson.

– Att köra förbi ett vägarbete i hög hastighet är att riskera en annan människas liv och det måste få konsekvenser. Ingen ska behöva dö på jobbet.
Att oron för egen och andras säkerhet ökar är inte svår att förstå då incidenterna, enligt rapporten, blir allt fler. För tio år sedan uppgav 31 procent av vägarbetarna att de varit med om någon incident på sin arbetsplats under det närmast föregående året. Årets undersökning pekar på en ökning till 59 procent, i princip en dubblering.

Mest utsatta är, enligt rapporten, de som arbetar som vägtrafikvakter och som har i uppdrag att dirigera trafiken vid ett vägarbete. Tre av tio vägtrafikvakter har dessutom tvingats ta emot hot från trafikanter under det senaste året och nästan fyra av tio har under det senaste året upplevt olyckor som lett till personskador vid sina arbetsplatser.

– Vi måste få till en ordentlig förändring i allmänhetens beteende i trafiken, säger Valle Karlsson.

Han ger dock också en rejäl känga till de företag som utför arbetet.

– Vi ser hur entreprenörer konkurrerar med priset för att vinna upphandlingar på vägprojekt. När alla kostnader ska pressas riskerar säkerheten att få stå tillbaka. Vad är egentligen priset på en människas liv? Säkerheten får aldrig vara det som får stå tillbaka när kostnaderna ska hållas nere, betonar Valle Karlsson.

Det handlar mycket om attityder, men Seko har också tagit farm en kravlista på punkter som kan förbättra situationen. Några av förslagen är:Kraftig höjning av fortkörningsböter och mer hastighetsbevakning vid vägarbeten.

  • Arbetsmiljön för vägarbetare får aldrig vara en parameter att skära ned på för att vinna en upphandling.
  • Arbetsmiljöverket och väghållarna måste bli bättre på att genomföra inspektioner på vägarbetsplatser.
  • Minska antalet entreprenörsled till maximalt två för att öka möjligheten att utkräva ansvar.
  • "Arbete på väg" bör bli en ny del av teorin för att få körkort.

Regeringen har nu också reagerat på larmrapporterna och har därför givit Transportstyrelsen i uppdrag att utreda möjliga åtgärder för att öka säkerheten för personal som arbetar inom eller i anslutning till vägarbeten.

I uppdraget ingår även att analysera möjliga åtgärder för att förbättra såväl trafiksäkerheten som arbetsmiljön vid planerade vägarbeten och vid oförutsedda händelser i vägtrafiken såsom bärgning, arbete med fordonsservice samt trafikolyckor.

Säkerheten måste bli mycket bättre för vägarbetare. Det är utsatt att jobba på vägar när bilister kör förbi i full fart. Ingen ska riskera att dö eller skadas i samband med att de utför sitt arbete på eller vid vägar. Jag vill se tydliga förslag på hur säkerheten vid vägarbeten kan förbättras, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Resultatet av uppdraget ska redovisas senast 8 augusti 2020.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Nyhetsbrev

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Oilquick hårdsatsar i USA

Den tiltrotatorserie som lanserades i höstas efter ett nära samarbete med Engcon blir huvudnumret för Oilquick på Conexpo-Conagg i Las Vegas 10-14 mars. Företaget har vuxit kontinuerligt i Nordamerika under flera år och räknar med fortsatta framgångar.

1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Swecon noterar rekordstor vinst

Det går bra för Swecon. Enligt Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman var aktivitetsnivån hög på samtliga företagets marknader, vilket bland annat resulterade i Swecons hittills bästa resultat under ett kalenderår.

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094