23948sdkhjf

Kina minskar importen av syntetiskt gummi

Kina har förstärkt sina forsknings- och utvecklingsinsatser inom den syntetiska gummisektorn och arbetar sedan flera år tillbaka att etablera sig som en ledande aktör inom en rad teknologier och material. Dessa kombinerade ansträngningar har lett till ökad produktion och i slutänden större exportvolymer. 

Ett skifte som verkar indikera en vändpunkt för den inhemska gummiindustrin, enligt den kinesiska organisationen China Rubber Industry Association (CRIA). 

Kina minskade sin import av syntetiskt gummi med 10,4 procent till 1,2 miljoner ton under 2018, medan exporten ökade med 9 procent till 153 000 ton. Under förra året ökade Kina även sin produktion av syntetiskt gummi med cirka 3 procent till 3,7 miljoner ton jämfört med 2017. Förbrukningen i hela landet nådde 4,9 miljoner ton förra året, rapporterar rubbernews.com. 

Med en genomsnittlig kapacitetsutnyttjandegrad på 65 procent under 2018 kan inhemska leverantörer nu möta landets efterfrågan inom alla större syntetiska gummityper, anger CRIA. 

Av den samlade importen av syntetgummimaterial är det endast eten-propengummi som visat en importtillväxt. 

Teknologi spelar en nyckelroll för att Kina ska kunna öka sin produktion av syntetiskt gummi. Ett av projekten omfattar byggandet av en anläggning som under 2020, uppges kunna minska driftskostnader, produktionstider och mängden sekunda råvara, med en tredjedel. 

I mars öppnade Dawn Polymer en ny HBNR-anläggning i Yantai, Kina. Anläggningen - en investering på 15,6 miljoner dollar - har en kapacitet på 3 000 ton per år och använder teknik utvecklad av Peking University of Chemical Technology. 

BUCT ett av Kinas ledande utvecklare av nya syntetiska gummimaterial började  samarbeta med Dawn 2003. Då inrättades en gemensam tillverkningsanläggning för elaster. Samarbetet har även lett till nya applikationer, bland annat hos några av Kinas stora däcktillverkare. 

Till exempel har nano-lera-gummi utvecklats tillsammans med Hainan Rubber. Materialet uppges ha en hög riv- och slitstyrka, vilket gör det till ett bra alternativt däckmaterial för flygplan eller tunga däck. 

Inom området för kemiskt modifierade material har Hainan Rubber även börjat massproducera epoxiderat gummi. Biobaserade elastomerer, som itakonatgummi, produceras också vid företaget, som anser att detta är ett material som kommer att förändra det syntetiska gummilandskapet.  

-Itaconate gummi kan ersätta SBR eller till och med akrylgummi, uppger en företrädare på BUCT. 

Företaget Zhangdian Oriental Chemical planerar att etablera en pilotlinje för materialet i Zibo, Kina, inom de närmaste åren. Produktionslinjen förväntas ha en kapacitet på cirka 1 000 ton per år, uppger rubbernews.com. 

En annan materialgrupp som växer i popularitet i hela Kina är termoplastiska  vulkanisat, TPV. Enligt uppgift har Dawn Polymer nyligen öppnat har Kinas första anläggning för brombutylgummi/polypropen/TPV med en kapacitet på 10.000 årston. Kompounden uppges vara FDA-godkända för användning i medicinska gummiproppar. 

Åtgärder för att förbättra användningen av "grönare" material genomförs också  generellt på bred nationell nivå. 

2013 inrättade BUCT världens första helt biobaserade polyesterelastomerenhet, med kapacitet på 100 ton produkt varje år. Bolaget söker nu en företagspartner för att kunna bygga en större linje med 1 000 ton årlig kapacitet. 

Dessutom har Kina som mål att plantera 7,2 miljoner kvadratfot maskrosor för gummiutvinning i gränsprovinserna Heilongjiang, Inre Mongoliet och Xinjiang. Hittills har 2,2 miljoner kvadratfot maskrosor planterats. Företaget Linglong investerade 2017 450 miljoner dollar för att bygga en egen gård.

Källa: rubbernews.com

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109